Factsheets voor SPV 2030
Vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is via CROW is aan De Baan Verkeersadvies de vraag gesteld om twee factsheets op te stellen. Één over enkelstrooksrotondes en één over kruispunten met verkeerslichten. De twee factsheets geven invulling aan het project 'Inventarisatie risico's rotondes en kruispunten' uit het Landelijk Actie Plan (LAP) verkeersveiligheid. Dit LAP is onderdeel van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030). In de zomer van 2019 zijn de twee factsheets aan leden van de de Tweede Kamer aangeboden.
In het Strategisch Plan Verkeerveiligheid 2030 – kortweg SPV2030 – wordt ingezet op een meer risicogestuurd
verkeersveiligheidsbeleid. Daarom brengen overheden in 2019 de belangrijkste verkeersveiligheidsrisico’s in beeld.
Voor dit project is samenwerking gezocht met de verkeerslichten expert van Royal HaskoningDHV voor de factsheet over verkeerslichten. Die over enkelstrooksrotondes werd uiteraard door De Baan Verkeersadvies geschreven.
In het Strategisch Plan Verkeerveiligheid 2030 – kortweg SPV2030 – wordt ingezet op een meer risicogestuurd
verkeersveiligheidsbeleid. Daarom brengen overheden in 2019 de belangrijkste verkeersveiligheidsrisico’s in beeld.
Voor dit project is samenwerking gezocht met de verkeerslichten expert van Royal HaskoningDHV voor de factsheet over verkeerslichten. Die over enkelstrooksrotondes werd uiteraard door De Baan Verkeersadvies geschreven.
Factsheet: Enkelstrooksrotondes
De enkelstrooksrotonde kent ondanks duidelijke richtlijnen die uniformiteit nastreven, vele uitvoeringsvormen die de verkeersveiligheidswinst beperken. Deze factsheet geeft inzicht in de risico verhogende en de kritische ontwerpelementen die zorgen voor een hoger ongevalsrisico indien hieraan voorbij wordt gegaan. Tevens geeft deze factsheet handvatten om op hoofdpunten én op details de beste keuze te maken ter verbetering van de verkeersveiligheid. |
Factsheet: Kruispunten met Verkeerslichten
Op kruispunten met verkeerslichten komen relatief veel ongevallen voor omdat sommige conflicten niet geregeld zijn en omdat er roodlichtnegatie optreedt. Bij geregelde kruispunten komen de volgende ongevalstypen het meeste voor: - Kopstaartongevallen. - Ongevallen door niet voorrang verlenen bij deelconflicten. - Ongevallen door roodlichtnegatie (bewust of onbewust). Dominante risicofactoren voor dit type kruispunten: 1 het wegontwerp; 2 de verkeerslichtenregeling; 3 verkeerskundig beheer en onderhoud. |