Bevoorrading centrum Heusden
Verkeersveiligheidseffecten voor de omgeving
In het historische centrum van Heusden zijn rondom de Vismarkt diverse horecagelegenheden gevestigd. Verder zijn een aantal detailhandelszaken aanwezig: een slager, twee schoenenwinkels, een bloemenwinkel, een wijnkoper en twee galeries. Het historische stadje trekt veel toeristen die gebruik maken van de aanwezige horeca en winkels. Op mooie dagen is het een drukte van belang.
De winkels en horeca dienen uiteraard bevoorraad te worden. Dit verloopt via de smalle bochtige straten. De bevoorrading van de horeca wordt voor een belangrijk deel uitgevoerd door enkele grote firma’s (zoals Sligro, Hanos, AB, Zeelandia, Bavaria, Olthuis) die met de bakwagens van ± 12 meter lang het centrum inrijden om de goederen te leveren en emballage retour te nemen. Voor (thuiswerkende) bewoners geeft dit overlast en leidt in een aantal gevallen tot schade aan gevels en straatmeubilair. |
Opdrachtgever: Bewonersgroep centrum Heusden
Datum: 25 februari 2022 |
Bewoners schakelen De Baan Verkeersadvies in om de situatie te beoordelen op effecten van de gang van zaken op de verkeersveiligheid.
Beoordeling huidige situatie
In de Second Opinion is allereerst het huidige functioneren van de Pijlslaan beoordeeld. Dit om een goede vergelijking te kunnen maken met de nieuwe situatie bij realisatie van de uitrit van de appartementen. In de huidige situatie is de Pijlslaan een gebiedsontsluitingsweg waar 50 km/uur geldt; in de toekomst is deze weg door de gemeente Haarlem aangemerkt als 'wijkontsluitingsweg 30 km/u'.
In de Second Opinion is allereerst het huidige functioneren van de Pijlslaan beoordeeld. Dit om een goede vergelijking te kunnen maken met de nieuwe situatie bij realisatie van de uitrit van de appartementen. In de huidige situatie is de Pijlslaan een gebiedsontsluitingsweg waar 50 km/uur geldt; in de toekomst is deze weg door de gemeente Haarlem aangemerkt als 'wijkontsluitingsweg 30 km/u'.
De intensiteiten liggen boven 6000 voertuigen/etmaal. Rijsnelheden zijn niet bekend.
Vanwege de beperkte breedte van de Pijlslaan tussen Geweerstraat en Leidsevaart zijn de verkeerslichten op deze kruispunten zodanig afgesteld dat gemotoriseerd verkeer altijd in één richting rijdt. Fietsers rijden wel gelijktijdig in twee richtingen. Voor de uitrit betekent dit dat óf gemotoriseerd verkeer van links komt óf van rechts maar men altijd op de fietsers en voetgangers voorlangs moet letten.
Vanwege de beperkte breedte van de Pijlslaan tussen Geweerstraat en Leidsevaart zijn de verkeerslichten op deze kruispunten zodanig afgesteld dat gemotoriseerd verkeer altijd in één richting rijdt. Fietsers rijden wel gelijktijdig in twee richtingen. Voor de uitrit betekent dit dat óf gemotoriseerd verkeer van links komt óf van rechts maar men altijd op de fietsers en voetgangers voorlangs moet letten.
Beoordeling aankomend verkeer
Bewoners die de parkeergarage in willen rijden dienen de automatische deur met de afstandsbediening te openen. Dit openen duurt 9 seconden... en staat men mogelijk op de rijbaan stil en hindert wellicht ander verkeer. Voor aankomend verkeer uit beide richtingen is een beeld gegeven hoe de positie kan zijn voordat de kanteldeur geheel geopend is. Blokkeren van de fietsers en voetgangers mag zo min mogelijk plaatsvinden. |
|
Beoordeling zicht vertrekkend verkeer
De bewoners die de parkeergarage verlaten zijn bekend met de situatie. Zij weten hoe en waar zij moeten kijken. Getoetst is of het zicht naar links en rechts voldoende is. |
|
Uit de toets bleek dat het zicht naar links beperkt wordt door struiken en bomen die in de voortuinen van de buren staan. Om het zicht te verbeteren zijn een aantal oplossingen aangedragen (zie tabel hieronder) .
Eindconclusie
Geconcludeerd is dat de realisatie van een in-/uitrit van de parkeergarage op de Pijlslaan niet ideaal is maar dat de extra verkeersbewegingen leiden tot een zeer beperkt extra risico op ongevallen. Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening van Haarlem kan een vergunning voor het maken van een uitweg worden geweigerd ter voorkoming van gevaar voor het verkeer op de weg. Bij deze situatie in de Pijlslaan kan worden geconcludeerd dat realisatie van de in-/ uitrit niet leidt tot een dergelijk gevaar op de weg waardoor de vergunning geweigerd zou moeten worden en de in-/ uitrit gelet op de verkeersveiligheid niet gerealiseerd zou kunnen worden. De in-/ uitrit kan vergund en gerealiseerd worden.
Naschrift
In januari 2022 kwam het bericht dat de vergunning – na hier en daar een aanvulling/wijziging van juridische artikelen – in stand is gelaten door het College B&W van Haarlem. De appartementen kunnen gebouwd worden. De Second Opinion heeft hier duidelijk een bijdrage aan geleverd.
Geconcludeerd is dat de realisatie van een in-/uitrit van de parkeergarage op de Pijlslaan niet ideaal is maar dat de extra verkeersbewegingen leiden tot een zeer beperkt extra risico op ongevallen. Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening van Haarlem kan een vergunning voor het maken van een uitweg worden geweigerd ter voorkoming van gevaar voor het verkeer op de weg. Bij deze situatie in de Pijlslaan kan worden geconcludeerd dat realisatie van de in-/ uitrit niet leidt tot een dergelijk gevaar op de weg waardoor de vergunning geweigerd zou moeten worden en de in-/ uitrit gelet op de verkeersveiligheid niet gerealiseerd zou kunnen worden. De in-/ uitrit kan vergund en gerealiseerd worden.
Naschrift
In januari 2022 kwam het bericht dat de vergunning – na hier en daar een aanvulling/wijziging van juridische artikelen – in stand is gelaten door het College B&W van Haarlem. De appartementen kunnen gebouwd worden. De Second Opinion heeft hier duidelijk een bijdrage aan geleverd.