Verkeersbesluit Voorheuvel te Zeist
Gemeente Zeist heeft op 19 december 2019 een verkeersbesluit genomen waarbij de geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer op de Voorheuvel is opgeheven en op deze weg eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer is ingesteld. Tevens is de voorrang geregeld ter hoogte van de parkeergarage Slot. Met dit verkeersbesluit heft de gemeente de eerder getroffen maatregelen d.d. 11 januari 2017 op. Tussen begin 2018 en eind 2019 mochten uitsluitend (brom)fietsers en bussen via de Voorheuvel rijden en werd mogelijk gemaakt via een geslotenverklaring met een uitzondering.
|
Na bezwaar op het verkeersbesluit van 19 december 2019 zijn diverse motiveringsgebreken door de gemeente hersteld en heeft een adviesbureau een verkeerskundig advies opgesteld. De conclusie daarvan was dat de doorgevoerde maatregelen uit het verkeersbesluit niet tot een onacceptabele situatie leidt en vergelijkbaar is met de omvang van het verkeer in andere straten in het centrum van Zeist. Wel wordt onderkent dat sprake is van toename van het verkeer op de Voorheuvel door het openstellen voor alle verkeer in één rijrichting. Zij zien geen reden om aan te nemen dat instelling van eenrichtingsverkeer op de Voorheuvel zal leiden tot problemen op het gebied van de verkeersveiligheid, geluidhinder of luchtkwaliteit.
DAS Rechtsbijstand vraagt De Baan Verkeersadvies om een beoordeling uit te voeren op het rapport van het andere adviesbureau met beantwoording van een zevental vragen: over de representativiteit van de aanvullende verkeerstellingen (i.v.m. Covid-19); het maximaal aantal voertuigen dat verkeersveilig via Voorheuvel kan rijden; zijn de uitgangspunten, de afweging van de verkeerskundige effecten en de conclusies van het andere adviesbureau juist dan wel niet juist; is het gerealiseerde Definitief ontwerp (huidige inrichting dus) verkeersveilig en zijn nog maatregelen denkbaar om de verkeersveiligheid te verbeteren.
DAS Rechtsbijstand vraagt De Baan Verkeersadvies om een beoordeling uit te voeren op het rapport van het andere adviesbureau met beantwoording van een zevental vragen: over de representativiteit van de aanvullende verkeerstellingen (i.v.m. Covid-19); het maximaal aantal voertuigen dat verkeersveilig via Voorheuvel kan rijden; zijn de uitgangspunten, de afweging van de verkeerskundige effecten en de conclusies van het andere adviesbureau juist dan wel niet juist; is het gerealiseerde Definitief ontwerp (huidige inrichting dus) verkeersveilig en zijn nog maatregelen denkbaar om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Second Opinion
Per vraag is nagegaan wat de uitgangspunten zijn en is door De Baan Verkeersadvies een beoordeling gegeven. Daarbij worden gangbare normen en richtlijnen aangehouden voor de beantwoording van de vragen. Eindconclusie is dat de gerealiseerde situatie niet verkeersonveilig is en de oversteekbaarheid in het gebied acceptabel. Uiteraard zijn er altijd verbeterpunten t.a.v. de inrichting. Deze zijn benoemd. |