Verkeerssituatie Stuurboord te Drachten
De firma Veenbaas Potgrond B.V. heeft rond de zomer 2022 een hekwerk langs hun perceel Stuurboord 21 geplaatst met daarin een toegangshek van ± 8 meter breedte. De afstand van dit toegangshek tot de perceelsgrens is 10 meter en tot de inrit/ poort van het bedrijf IJzer- & Metaalhandel Van Veen aan de overzijde, Stuurboord 15, is 17 meter. De bedoeling van Veenbaas is dat dit toegangshek voortaan wordt gebruikt door de in- en uitrijdende vrachtwagens die het bedrijf bezoeken om goederen te laden en te lossen.
Doordat de bedrijfsvoering van firma Van Veen vraagt om een parkeerplaats op de openbare weg, aan de linkerzijde van de uitrit, wordt hier een personenauto geparkeerd. Dit belemmert echter het in- en uitrijden van de vrachtwagens naar Veenbaas en leidt bij hun chauffeurs irritatie op waarbij tevens dreigementen worden geuit. |
Opdrachtgever: IJzer- & metaalhandel Van Veen
Datum: 30 maart 2023 Samenwerking: Civiele Techniek Van Overbeek (CTVO) |
De firma Van Veen stelt dat de realisatie van het met doorgang zonder overleg met hen is gedaan. Ook de locatie van toegangshek in het hekwerk lijkt niet op de meest ideale plek te zijn gemaakt omdat men geen rekening heeft gehouden met de geparkeerde auto van firma Van Veen. Verplaatsing van het doorgangshek zou dit knelpunt kunnen oplossen.
Aan De Baan Verkeersadvies worden twee vragen voorgelegd:
Aan De Baan Verkeersadvies worden twee vragen voorgelegd:
- Via rijcurves/ draaicirkels van vrachtwagens aantonen dat deze wel/niet kunnen in- en uitrijden zonder de geparkeerde auto te raken of over de perceelsgrens te komen. Dit inzicht is gewenst voor zowel de plek van het huidige toegangshek als een verschoven locatie.
- Beoordelen of de bruikbaarheid alsook het (niet) veilig en doelmatig gebruik van de weg (APV artikel 2:12) aan de orde is.
Second Opinion
Gestart wordt met een schouwing ter plaatse en opmeting van e.e.a. met ook een gesprek. Daaruit komt naar voren dat het tijdens ‘spitsuren’ zeer druk is met vrachtwagens die wachten totdat zij het terrein van Veenbaas kunnen oprijden. Dan wordt de toegang tot de IJzer- & Metaalhandel Van Veen regelmatig geblokkeerd. |
Uit de test met rijcurves blijkt dat het in veel situaties theoretisch ‘net wel’ kan, maar bij het haaks uitrijden van een truck-met-oplegger niet lukt om zonder schade te rijden. De geparkeerde auto wordt dan geraakt.
Opgemerkt wordt dat de rijcurves de theoretische draaicirkels geven en de chauffeurs in de praktijk mogelijk meer ruimte en afstand houden tot de zijkant van het hek en de daarnaast liggende betonblokken. De benodigde ruimte is dan groter.
Bij een 10 meter verschoven locatie van het hek kunnen de vrachtwagens eenvoudig in- en uitrijden zonder schade aan de auto te veroorzaken.
De Baan Verkeersadvies concludeert dat in de nieuw situatie, met toegangspoort op korte afstand van de uitrit van firma Van Veen, het veilig gebruik van de openbare weg in het geding is: de firma Van Veen kan de auto niet meer veilig parkeren zonder kans op schade; alhoewel het theoretisch in de meeste gevallen moet lukken, blijkt de praktijk weerbarstiger vanwege het afstand houden tot de betonblokken en staanders van het hekwerk (en mogelijk stuurmanskunst van de chauffeurs). De locatie van de huidige toegangspoort, waarbij deze locatie op eigen initiatief door Veenbaas. is bepaald, leidt tot een gedwongen onveilig gedrag door vrachtwagenchauffeurs. Zij moeten maar zien dat zij zonder schade aan eigen voertuig en aan voertuigen van anderen heet terrein van Veenbaas kunnen in- en uitrijden. De gekozen locatie van de toegangspoort leidt zodoende tot het niet meer kunnen naleven van het veilig en doelmatig gebruik van de weg.
De verleende omgevingsvergunning door de gemeente had op basis hiervan geweigerd moeten worden.
Opgemerkt wordt dat de rijcurves de theoretische draaicirkels geven en de chauffeurs in de praktijk mogelijk meer ruimte en afstand houden tot de zijkant van het hek en de daarnaast liggende betonblokken. De benodigde ruimte is dan groter.
Bij een 10 meter verschoven locatie van het hek kunnen de vrachtwagens eenvoudig in- en uitrijden zonder schade aan de auto te veroorzaken.
De Baan Verkeersadvies concludeert dat in de nieuw situatie, met toegangspoort op korte afstand van de uitrit van firma Van Veen, het veilig gebruik van de openbare weg in het geding is: de firma Van Veen kan de auto niet meer veilig parkeren zonder kans op schade; alhoewel het theoretisch in de meeste gevallen moet lukken, blijkt de praktijk weerbarstiger vanwege het afstand houden tot de betonblokken en staanders van het hekwerk (en mogelijk stuurmanskunst van de chauffeurs). De locatie van de huidige toegangspoort, waarbij deze locatie op eigen initiatief door Veenbaas. is bepaald, leidt tot een gedwongen onveilig gedrag door vrachtwagenchauffeurs. Zij moeten maar zien dat zij zonder schade aan eigen voertuig en aan voertuigen van anderen heet terrein van Veenbaas kunnen in- en uitrijden. De gekozen locatie van de toegangspoort leidt zodoende tot het niet meer kunnen naleven van het veilig en doelmatig gebruik van de weg.
De verleende omgevingsvergunning door de gemeente had op basis hiervan geweigerd moeten worden.