Verkeerseffecten huisvesting arbeidsmigranten
De gemeente Kampen heeft een omgevingsvergunning verleend voor huisvesting van 120 arbeidsmigranten in de Koekoekspolder te IJsselmuiden. Daarin zijn voorwaarden opgenomen dat alleen arbeidsmigranten die in de Koekoekspolder zelf werken, er gehuisvest mogen zijn. De gemeente gaat ervan uit dat daardoor minder verkeersbewegingen en navenant minder verkeersoverlast voor de omgeving zal ontstaan. De gemeente stelt dat de werknemers over kortere afstanden zullen reizen en mogelijk ook per fiets zullen gaan. Voor de projectontwikkelaar betekent deze voorwaarde dat, vanwege de seizoensarbeid, gedurende het jaar leegstand van het pand zal ontstaan met navenante derving van inkomsten uit het project. De rechtbank onderschrijft de onderbouwing van de gemeente en geeft aan dat de gemeente met de voorwaarde voorkomt dat (overlast van) autoverkeersstromen vanaf het complex naar andere werkgebieden ontstaat.
|
Project: Verkeerseffecten huisvesting arbeidsmigranten Uitvoering: juni - juli 2024 Opdrachtgever: Susan Schaap Advocatenkantoor |
De advocaat van de projectontwikkelaar geeft De Baan Verkeersadvies opdracht om na te gaan of de argumenten van de gemeente steekhoudend zijn en inderdaad minder verkeer zal ontstaan. De vraag is om na te gaan hoe groot de autoverkeersstromen werkelijk zijn die het complex genereert én hoe dit verkeer zich over het bestaande wegennet zal verdelen. Drie scenario's zijn aan de orde:
A. De 120 arbeidsmigranten wonen buiten de Koekoekspolder en werken in de Koekoekspolder (huidige situatie);
B. De 120 arbeidsmigranten wonen in de Koekoekspolder en mogen uitsluitend in deze polder werken (overeenkomstig de eis vanuit de gemeente Kampen). Na het kassen-seizoen moeten zij verhuizen naar elders om in de regio te kunnen blijven werken.
C. De 120 arbeidsmigranten wonen in de Koekoekspolder en mogen zowel in als buiten de Koekoekspolder werken.
A. De 120 arbeidsmigranten wonen buiten de Koekoekspolder en werken in de Koekoekspolder (huidige situatie);
B. De 120 arbeidsmigranten wonen in de Koekoekspolder en mogen uitsluitend in deze polder werken (overeenkomstig de eis vanuit de gemeente Kampen). Na het kassen-seizoen moeten zij verhuizen naar elders om in de regio te kunnen blijven werken.
C. De 120 arbeidsmigranten wonen in de Koekoekspolder en mogen zowel in als buiten de Koekoekspolder werken.
Analyse
Arbeidsmigranten zullen relatief dicht bij het werk wonen waardoor de reisafstanden beperkt zullen zijn. Om de drie scenario's te vergelijken worden de volgende afstanden aangehouden:
1) Wonen in ‘regio’ en werken buiten Koekoekspolder: 10 km
2) Wonen in ‘regio’ en werken in Koekoekspolder: 10 km
3) Wonen in Koekoekspolder en werken buiten Koekoekspolder: 5 km
4) Wonen in Koekoekspolder en werken in Koekoekspolder: 1 km
Het verschil tussen punten 1 en 2 met punt 3 is gelegen in het feit dat de plek waarop men gehuisvest is goed mogelijk op grotere afstand ligt dan een huisvesting in de Koekoekspolder. Een doorrekening geeft onderstaande tabel met het aantal kilometers per scenario. Hierbij is uitgegaan dat men alleen rijdt en niet samen reist in een carpool. Hiermee wordt de berekening voor de worst-case gerepresenteerd. De situaties met een rood cijfer geeft het hierboven genoemde uitgangspunt voor de afstanden weer.
Arbeidsmigranten zullen relatief dicht bij het werk wonen waardoor de reisafstanden beperkt zullen zijn. Om de drie scenario's te vergelijken worden de volgende afstanden aangehouden:
1) Wonen in ‘regio’ en werken buiten Koekoekspolder: 10 km
2) Wonen in ‘regio’ en werken in Koekoekspolder: 10 km
3) Wonen in Koekoekspolder en werken buiten Koekoekspolder: 5 km
4) Wonen in Koekoekspolder en werken in Koekoekspolder: 1 km
Het verschil tussen punten 1 en 2 met punt 3 is gelegen in het feit dat de plek waarop men gehuisvest is goed mogelijk op grotere afstand ligt dan een huisvesting in de Koekoekspolder. Een doorrekening geeft onderstaande tabel met het aantal kilometers per scenario. Hierbij is uitgegaan dat men alleen rijdt en niet samen reist in een carpool. Hiermee wordt de berekening voor de worst-case gerepresenteerd. De situaties met een rood cijfer geeft het hierboven genoemde uitgangspunt voor de afstanden weer.
Uit dit overzicht blijkt dat het aantal woon-werk kilometers in de huidige situatie het grootst is (scenario A). Het lijkt gunstig om de arbeidsmigranten in de Koekoekspolder te huisvesten omdat zij dan dicht bij het werk wonen (scenario B), maar nog gunstiger als zij buiten het kassen-seizoen niet hoeven te verhuizen en vanuit de Koekoekspolder in de regio kunnen werken (scenario C). Het aantal kilometers is dan het geringste.
Conclusies
De analyse van de drie beschouwde scenario’s leidt tot de conclusie dat de restrictie die de gemeente Kampen heeft opgelegd aan de huisvesting van arbeidsmigranten in de Koekoekspolder geen gunstig effect heeft op het aantal kilometers dat de arbeidsmigranten voor woon-werk afleggen. De restrictie van de gemeente Kampen is ook niet nuttig voor een veilige verkeersafwikkeling en het voorkomen van overlast (geluidhinder, uitstoot, hoge rijsnelheden en verkeersonveiligheid) omdat zonder deze restrictie juist minder verkeersbewegingen en dus ook minder overlast aan de orde zal zijn.
Conclusies
De analyse van de drie beschouwde scenario’s leidt tot de conclusie dat de restrictie die de gemeente Kampen heeft opgelegd aan de huisvesting van arbeidsmigranten in de Koekoekspolder geen gunstig effect heeft op het aantal kilometers dat de arbeidsmigranten voor woon-werk afleggen. De restrictie van de gemeente Kampen is ook niet nuttig voor een veilige verkeersafwikkeling en het voorkomen van overlast (geluidhinder, uitstoot, hoge rijsnelheden en verkeersonveiligheid) omdat zonder deze restrictie juist minder verkeersbewegingen en dus ook minder overlast aan de orde zal zijn.