De Baan Verkeersadvies
  • Home
  • Diensten
  • Expertise
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
  • Home
  • Diensten
  • Expertise
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
Foto

Project uitgevoerd in 2020

Foto

Geleiderail N200
Verkeersveiligheidsbeoordeling

De “Nieuwe N200” is een samenwerking van Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam, Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en Waternet. Ook de gemeente Haarlemmermeer is hierbij betrokken.
De N200 tussen Amsterdam en Halfweg is in 2019 en 2020 grootschalig opgeknapt door de aannemerscombinatie ééN200 (KWS en Van Hatttem en Blankevoort). 

Binnen de projectorganisatie is discussie ontstaan over twee situaties waar voertuigkeringen worden toegepast. Daarover dient een verkeersveilig­heidsoordeel te worden gegeven door een onafhankelijk, door Kwaliteitsorgaan Verkeersveiligheidsaudits (KoVa) van Rijkswaterstaat, gecertificeerd auditteam. Het oordeel betreft vooral een onderbouwing van de wenselijkheid / noodzaak van een geleideconstructie in samenhang met de lokale omstandigheden.
Project: Geleiderailconstructie N200
Uitvoering: maart - april 2020
Opdrachtgever: Royal HaskoningDHV voor projectorganisatie ééN200 ​
De projectorganisatie heeft via Royal HaskoningDHV contact gezocht met De Baan Verkeersadvies om een uitspraak te doen over de verkeersveiligheid van de afschermingsconstructie. Samen met geleiderail-specialist Domien Overkamp (RHDHV) is het project beoordeeld en gerapporteerd. ​
​Vraagstelling
1. N200 tussen hm 0,1 en hm 1,5 tussen Seineweg en Kimpoweg. 
  • Dit wegvak is ontworpen conform ASVV, 50 km/h, 2x2 rijstroken. Er is beperkte ruimte tussen de noordelijke rijbaan (HRR) en de Haarlemmertrekvaart waarbij deze ruimte varieert.
  • De bouwcombinatie heeft een (houten) geleideconstructie ontworpen en geplaatst. Om te voorkomen dat afwisselend wel en geen geleideconstructie zou worden toegepast heeft Rijkswaterstaat (als wegbeheerder) aangegeven over het gehele traject een voertuigkering te willen. Dit is in het ontwerp opgenomen en inmiddels gerealiseerd.
  • In de uitgevoerde verkeersveilig­heids­audits is er door het auditteam niets over opgemerkt. De bouwcombinatie éénN200 stelt dat een geleideconstructie niet over de volledige lengte noodzakelijk is.
De vraag is of over deze lengte een geleideconstructie noodzakelijk én wat de veiligheidsrisico’s zijn indien deze geheel of over diverse trajectdelen wordt verwijderd.

 2. Boezembrug te Halfweg tussen hm 6,21 en hm 6,35.
  • In Halfweg wordt thans een nieuwe brug over de boezem gerealiseerd. De geleideconstructie is nog niet geplaatst. Het ontwerp is conform ASVV, 50 km/h, 2x2 rijstroken.
  • In het ontwerp is een afschermingsconstructie op de brug opgenomen: een PEU 13. 
De vraag is of de beoogde geleideconstructie voldoende kerende werking heeft en wat de resterende verkeersveiligheidsrisico’s zijn indien deze niet wordt toegepast. ​
Proudly powered by Weebly