Verkeersaspecten Bestemmingsplan Brakel-West
In gemeente Zaltbommel
De gemeenteraad van de gemeente Zaltbommel heeft op 4 juli 2024 het Bestemmingsplan Brakel-West vastgesteld. Dit bestemmingsplan maakt de ontwikkeling van 270 woningen mogelijk waarbij de verkeersontsluiting voor gemotoriseerd verkeer voorzien is de route waarover ook het (vracht)verkeer van opdrachtgever en het hoofdwegennet rijdt. In het seizoen zijn dit nu 25 à 30 vrachtwagenritten per etmaal maar in de toekomst oplopend tot 60 vrachtwagenritten per etmaal vanwege een nog niet geeffectueerde vergunning voor intensivering van de bedrijfsactiviteiten.
|
Opdrachtgever: Satter Phalaenopsis
Datum: 10 oktober 2024 |
Vraagstelling
Het extra verkeer van/naar de nieuwe woonwijk dat via dezelfde wegen rijdt kan aldaar leiden tot grotere verkeersonveiligheid vanwege het smalle dwarsprofiel en fietsers op de rijbaan in combinatie met het vrachtverkeer van het glastuinbouwbedrijf. Reden voor het bedrijf om via een advocatenkantoor de expertise van De Baan Verkeersadvies in te roepen met de volgende insteek:
"Is in de planvoorbereiding voldoende in beeld gebracht wat de effecten zijn van de beoogde woningbouw ten aanzien van het verkeer en de verkeersveiligheid op de wegen rondom het plangebied?” Bij de beantwoording wordt in ogenschouw genomen dat de toegestane uitbreiding van het bedrijf leidt tot 93% meer vrachtwagenritten (60 per etmaal). Hierbij is de vervolgvraag: “Is bij de vaststelling van het plan voldoende in kaart gebracht en voldoende afgewogen of het huidige en toekomstige verkeer een belemmering vormen voor de planontwikkeling en is de verkeersveiligheid voldoende gewaarborgd?”
Het extra verkeer van/naar de nieuwe woonwijk dat via dezelfde wegen rijdt kan aldaar leiden tot grotere verkeersonveiligheid vanwege het smalle dwarsprofiel en fietsers op de rijbaan in combinatie met het vrachtverkeer van het glastuinbouwbedrijf. Reden voor het bedrijf om via een advocatenkantoor de expertise van De Baan Verkeersadvies in te roepen met de volgende insteek:
"Is in de planvoorbereiding voldoende in beeld gebracht wat de effecten zijn van de beoogde woningbouw ten aanzien van het verkeer en de verkeersveiligheid op de wegen rondom het plangebied?” Bij de beantwoording wordt in ogenschouw genomen dat de toegestane uitbreiding van het bedrijf leidt tot 93% meer vrachtwagenritten (60 per etmaal). Hierbij is de vervolgvraag: “Is bij de vaststelling van het plan voldoende in kaart gebracht en voldoende afgewogen of het huidige en toekomstige verkeer een belemmering vormen voor de planontwikkeling en is de verkeersveiligheid voldoende gewaarborgd?”
Contra-expertise
In deze contra+-expertise worden de bestaande documenten beoordeeld: de Nota van inspraak, de nota van zienswijzen, het verkeersonderzoek naar de woningbouw en de toelichting op het bestemmingsplan.
Per document wordt commentaar opgesteld. Vooral op het opgestelde verkeersrapport is veel aan te merken: op de verkeersontsluiting, tellingen en verkeersmodel, op de principe (smalle) dwarsprofielen waar twee vrachtwagens of twee andere grote voertuigen elkaar niet kunnen passeren en op beoogde toe te passen snelheidremmende maatregelen.
De twee vragen worden als volgt beantwoord:
In deze contra+-expertise worden de bestaande documenten beoordeeld: de Nota van inspraak, de nota van zienswijzen, het verkeersonderzoek naar de woningbouw en de toelichting op het bestemmingsplan.
Per document wordt commentaar opgesteld. Vooral op het opgestelde verkeersrapport is veel aan te merken: op de verkeersontsluiting, tellingen en verkeersmodel, op de principe (smalle) dwarsprofielen waar twee vrachtwagens of twee andere grote voertuigen elkaar niet kunnen passeren en op beoogde toe te passen snelheidremmende maatregelen.
De twee vragen worden als volgt beantwoord:
- In de planvoorbereiding is onvoldoende in beeld gebracht wat de effecten zijn van de beoogde woningbouw ten aanzien van het verkeer en de verkeersveiligheid op de wegen rondom het plangebied.
- Bij de vaststelling van het plan is onvoldoende in kaart gebracht en onvoldoende afgewogen of het huidige en toekomstige verkeer een belemmering vormen voor de planontwikkeling en is de verkeersveiligheid onvoldoende gewaarborgd.
De conclusie van De Baan Verkeersadvies in de Contra-expertise worden door de opdrachtgever en hun advocaat als zeer waardevol beoordeeld. Hier kan met verder mee.