Omgevingsvergunning uitbreiding distributiecentrum
Te Etten-Leur
De gemeente Etten-Leur heeft een Omgevingsvergunning verleend voor uitbreiding van een bedrijfspand aan de Hoevenseweg in Etten-Leur. Hier is beoogd het bestaande gebouw voor distributie- en opslag te vergroten door nieuwbouw op het perceel. Omwonenden in de directe omgeving ondervinden thans al overlast van het bedrijf en vrezen dat dit na uitbreiding van de activiteiten verergerd zal worden. Doordat meer vrachtverkeer via de Hoevenseweg en het kruispunt met de N640 rijdt, zal dit kruispunt minder goed afwikkelen. Verder worden bij de uitgevoerde parkeerberekeningen en realisatie van de parkeereis in het plan vraagtekens gezet.
|
|
De advocaat van de omwonenden vraagt De Baan Verkeersadvies om de volgende vragen te beantwoorden:
a) De parkeersituatie: beoordeling van de originele berekening van het benodigde aantal parkeerplaatsen en het verkeersrapport van het adviesbureau.
b) Opstel- en manoeuvreerruimte vrachtwagens: waar is beoogd dat vrachtwagens zit opstellen en hoe kunnen zij op het terrein of openbare weg manoeuvreren?
c) De verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid: wat is het effect op de verkeersafwikkeling en wat zijn de (extra) verkeersveiligheidsrisico’s op het kruispunt Hoevenseweg - N640 als hierop extra vrachtverkeer afwikkelt?
a) De parkeersituatie: beoordeling van de originele berekening van het benodigde aantal parkeerplaatsen en het verkeersrapport van het adviesbureau.
b) Opstel- en manoeuvreerruimte vrachtwagens: waar is beoogd dat vrachtwagens zit opstellen en hoe kunnen zij op het terrein of openbare weg manoeuvreren?
c) De verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid: wat is het effect op de verkeersafwikkeling en wat zijn de (extra) verkeersveiligheidsrisico’s op het kruispunt Hoevenseweg - N640 als hierop extra vrachtverkeer afwikkelt?
Parkeereis
Gestart is met de berekening van de parkeereis (297 stuks) op basis van de parkeernormen van de gemeente. De komt overeen met de berekeningen van het adviesbureau. De berekende parkeereis is echter niet opgenomen in de plannen: geredeneerd is dat de uitgangspunten van de gemeente niet juist zijn en niet met oppervlakte maar met aantal medewerkers moet worden gerekend. Dan zijn maar 55 parkeerplaatsen nodig; in het plan zijn 170 parkeerplaatsen voorzien, maar geen parkeerplaatsen voor (wachtende) vrachtwagens.
Gestart is met de berekening van de parkeereis (297 stuks) op basis van de parkeernormen van de gemeente. De komt overeen met de berekeningen van het adviesbureau. De berekende parkeereis is echter niet opgenomen in de plannen: geredeneerd is dat de uitgangspunten van de gemeente niet juist zijn en niet met oppervlakte maar met aantal medewerkers moet worden gerekend. Dan zijn maar 55 parkeerplaatsen nodig; in het plan zijn 170 parkeerplaatsen voorzien, maar geen parkeerplaatsen voor (wachtende) vrachtwagens.
Manoeuvreren vrachtwagens
Het ontwerp is getoetst voor rijcurves voor vrachtwagens. Zowel het ontwerp van het kruispunt Hoevenseweg-N640 als ook op het terrein zelf: draaien en achteruit naar de dockingstations en vertrekkende vrachtwagens. Op basis van deze rijcurves is geconcludeerd dat de manoeuvreerruimte op het kruispunt en op het terrein zelf voldoende is om trekker-oplegger combinaties in de dock stations te kunnen laten indraaien en weer wegrijden. In het plan zijn geen opstelplekken of parkeerplaatsen voor vrachtwagens opgenomen. Met name voor het langer moeten wachten (avond/nacht of weekend overstaan) is niets voorzien. |
|
Verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid
De verkeersgeneratie is bepaald aan de hand van CROW-normen. Daaruit blijken 320 ritten per etmaal meer door het nieuwe distributiecentrum te worden gemaakt dan in de oude situatie. Totaal rijden dagelijks 1730 voertuigen van en naar het bedrijf. Geconcludeerd wordt dat de restcapaciteit die nog op het huidige voorrangskruispunt aanwezig was, met het grotere distributiecentrum wordt benut. Plaatsing van verkeerslichten of realisatie van een rotonde is mogelijk aan de orde.
De nieuwe ontwikkeling genereert ± 320 extra ritten extra ten opzichte van de oude situatie. Deze extra ritten verslechteren de verkeersafwikkeling op het kruispunt N640 – Hoevenseweg, terwijl daar al (te) grote wachttijden te constateren zijn. Door de langere wachttijden nemen mensen meer risico om de N640 toch op te kunnen rijden. Daardoor neemt de kans op ongevallen toe.
De verkeersgeneratie is bepaald aan de hand van CROW-normen. Daaruit blijken 320 ritten per etmaal meer door het nieuwe distributiecentrum te worden gemaakt dan in de oude situatie. Totaal rijden dagelijks 1730 voertuigen van en naar het bedrijf. Geconcludeerd wordt dat de restcapaciteit die nog op het huidige voorrangskruispunt aanwezig was, met het grotere distributiecentrum wordt benut. Plaatsing van verkeerslichten of realisatie van een rotonde is mogelijk aan de orde.
De nieuwe ontwikkeling genereert ± 320 extra ritten extra ten opzichte van de oude situatie. Deze extra ritten verslechteren de verkeersafwikkeling op het kruispunt N640 – Hoevenseweg, terwijl daar al (te) grote wachttijden te constateren zijn. Door de langere wachttijden nemen mensen meer risico om de N640 toch op te kunnen rijden. Daardoor neemt de kans op ongevallen toe.
Zowel omwonenden als advocaat geven aan er goed met de Second Opinion van De Baan Verkeersadvies verder te kunnen. De advocaat van de omwonenden brengt deze in bij de Rechtbank.