Bereikbaarheid Kasteellaan te Wijchen
Effecten van gemeentelijke plannen op toegang eigen perceel
De gemeente Wijchen heeft het bestemmingsplan Tussen Kasteel en Wijchens Meer 2022 op 5 juli 2022 vastgesteld. Dit bestemmingsplan beoogd een herontwikkeling van het centrum van Wijchen met amovering van het oude gemeentehuis en realisatie van diverse woongebouwen met appartementen en in de plint winkels. De bouwblokken zijn zodanig gepositioneerd dat twee ervan dicht bij de woning aan de Kasteellaan zullen komen te staan. Hierdoor is de bereikbaarheid van de woning aan de voorzijde en aan de achterzijde in het geding. Bewoners willen inzicht in de effecten van de gemeentelijke plannen op de bereikbaarheid van hun woning.
De Baan Verkeersadvies beoordeelt in deze Second Opinion de aspecten 'verkeer en parkeren' uit het bestemmingsplan en de onderliggende rapportages van andere bureaus. Verder wordt de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de nieuwe situatie onder de loep genomen (routing, in- en uitrijden garage, laden en lossen bij de buren met grote vrachtwagens, de fietsenstallingen rondom de nieuwbouw en de eigen parkeersituatie).
|
Opdrachtgever: Particulier
Datum: 23 april 2024 |
Second Opinion
De bereikbaarheid van de voorzijde aan de Kasteellaan is op normale dagen en tijdens evenementen vergelijkbaar als thans: op normale dagen goed, maar tijdens evenementen in het geheel niet. Dat is een geaccepteerde situatie voor de bewoners. De bereikbaarheid van de garage aan de achterzijde wordt in beide gevallen minder goed. Zowel tijdens normale dagen als bij evenementen is de route langer dan thans en loopt ook nog eens via het voetgangersgebied. Bij drukte zal een auto die naar de garage wil rijden bij het publiek tot irritaties (kunnen) leiden waardoor men niet wordt doorgelaten. Men kan dan spreken van een onbereikbare woning. Verder is de bereikbaarheid van de achterzijde van het pand getoetst met behulp van rijcurves van een auto en een bevoorradend vrachtwagen.
De bereikbaarheid van de voorzijde aan de Kasteellaan is op normale dagen en tijdens evenementen vergelijkbaar als thans: op normale dagen goed, maar tijdens evenementen in het geheel niet. Dat is een geaccepteerde situatie voor de bewoners. De bereikbaarheid van de garage aan de achterzijde wordt in beide gevallen minder goed. Zowel tijdens normale dagen als bij evenementen is de route langer dan thans en loopt ook nog eens via het voetgangersgebied. Bij drukte zal een auto die naar de garage wil rijden bij het publiek tot irritaties (kunnen) leiden waardoor men niet wordt doorgelaten. Men kan dan spreken van een onbereikbare woning. Verder is de bereikbaarheid van de achterzijde van het pand getoetst met behulp van rijcurves van een auto en een bevoorradend vrachtwagen.
Ten aanzien van de verkeersveiligheid wordt geconcludeerd dat in de nieuwe situatie de verkeersveiligheid niet gegarandeerd is. Ook al wordt het gebied als autoluw of autovrij bestempeld, de achteruit manoeuvrerende vrachtwagens direct nabij de toegang tot een inpandige fietsenstalling van een nieuw bouwblok geven grote verkeersveiligheidsrisico's.
Verder dient een bevoorradende vrachtwagen tijdens een evenement over een lengte van ± 100 meter via een bochtig tracé achteruit te rijden om bij de laad- en losplaats te komen. De chauffeur heeft hierbij zeer beperkt tot geen zicht op wat zich achter de vrachtwagen bevindt. De verkeersveiligheidsrisico’s zijn dan zeer groot en feitelijk niet acceptabel.
Verder dient een bevoorradende vrachtwagen tijdens een evenement over een lengte van ± 100 meter via een bochtig tracé achteruit te rijden om bij de laad- en losplaats te komen. De chauffeur heeft hierbij zeer beperkt tot geen zicht op wat zich achter de vrachtwagen bevindt. De verkeersveiligheidsrisico’s zijn dan zeer groot en feitelijk niet acceptabel.