Contra-expertise met parkeeronderzoek Oude Torenweg
Gemeente Bernheze
De gemeente Bernheze heeft op 23 mei 2024 het Bestemmingsplan Oude Torenweg ong. Nistelrode vastgesteld.
De ontwikkeling die hierin wordt toegestaan betreft de bouw van vijf levensloopbestendige woningen. Bij het plan worden geen extra parkeerplaatsen gerealiseerd; bewoners moeten in de omgeving parkeren. Het parkeeronderzoek bij het bestemmingsplan concludeert dat de parkeerdruk met deze vijf extra woningen onder de gemeentelijke norm van 85% blijft. De advocaat van de huidige bewoners in de straat zetten hier vraagtekens bij omdat het onderzoeksgebied zeer ruim is genomen en de dagelijkse praktijk toch een hoge parkeerdruk laat zien. |
De Baan Verkeersadvies wordt ingeschakeld om het parkeeronderzoek van het bestemmingsplan te beoordelen op aanpak en berekeningen. De tweede vraag betreft het uitvoeren van een eigen parkeerdrukmeting en daarvan de gegevens te analyseren.
Beoordeling parkeerdrukmeting in Bestemmingsplan
Uit de Parkeernormennota van de gemeente blijkt dat er geen extra parkeerplaatsen gerealiseerd hoeven worden als de gemiddelde bezettingsgraad (na realisatie van het bouwinitiatief) niet boven de 85% uitkomt binnen een loopafstand van 100 meter van de ontwikkeling (hoofdfunctie wonen). Het onderzoeksgebied in het bestemmingsplan blijkt vele malen groter te zijn dan noodzakelijk: er is 65% meer weglengte opgenomen met totaal 100 parkeerplaatsen. Binnen 100 meter loopafstand liggen slechts 42 parkeerplaatsen. Hierdoor is de bezettingsgraad ook laag: 57% en voldoet aan de gemeentelijke norm. |
|
Eigen parkeerdrukmeting
De gemeente eist dat parkeerondezoeken worden uitgevoerd door ISO9001-gecertificeerde bedrijven. Daardoor schakelt De Baan Verkeersadvies het onderzoeksbureau Dufec in. Op vijf momenten wordt de meting uitgevoerd:
|
Parkeerdruk in nieuwe situatie
Het bouwinitiatief vereist een extra parkeerbehoefte van twee parkeerplaatsen per woning, totaal dus tien parkeerplaatsen. Indien deze tien auto’s worden geparkeerd in de huidige openbare ruimte, dan stijgt de bezettingsgraad naar boven 100% op de avonden. Op de middagen ligt deze op 76% en 90%.
Geconcludeerd wordt dat de parkeerbehoefte van tien extra auto’s niet binnen de huidige parkeercapaciteit kan worden opgevangen. In vier van de vijf meetperioden is deze te gering.
Het bouwinitiatief vereist een extra parkeerbehoefte van twee parkeerplaatsen per woning, totaal dus tien parkeerplaatsen. Indien deze tien auto’s worden geparkeerd in de huidige openbare ruimte, dan stijgt de bezettingsgraad naar boven 100% op de avonden. Op de middagen ligt deze op 76% en 90%.
Geconcludeerd wordt dat de parkeerbehoefte van tien extra auto’s niet binnen de huidige parkeercapaciteit kan worden opgevangen. In vier van de vijf meetperioden is deze te gering.

Uitspraak Raad van State: bezwaarmakers worden in het gelijk gesteld
Het rapport van De Baan Verkeersadvies is door de Raad van State bij de uitspraak betrokken.
Op 12 maart 2025 deed de Raad van State de uitspraak die voor de bezwaarmakers positief uitpakte, onder andere door onze rapportage. De gemeente moet de plannen herzien.
Volledige uitspraak: Uitspraak 202404450/2/R2 - Raad van State (zie bij punt 6)
Het rapport van De Baan Verkeersadvies is door de Raad van State bij de uitspraak betrokken.
Op 12 maart 2025 deed de Raad van State de uitspraak die voor de bezwaarmakers positief uitpakte, onder andere door onze rapportage. De gemeente moet de plannen herzien.
Volledige uitspraak: Uitspraak 202404450/2/R2 - Raad van State (zie bij punt 6)