Effecten bedrijfsuitbreiding op verkeersveiligheid
Aan de overzijde van de weg een nieuw bedrijfspand...?
De firma Stone Tulips heeft bij de gemeente Hollands Kroon een omgevingsvergunning aangevraagd voor uitbreiding van het bedrijf 'aan de overzijde' van de Leijerdijk waaraan zij in Nieuwe Niedorp is gevestigd. De groei van het bedrijf en de beperkte ruimte op het huidige terrein uit zich in het deels moeten laden en lossen van vrachtwagens op de openbare weg met af en toe ook wachtende vrachtwagens op de rijbaan. Dit leidt soms tot onveilige situaties voor andere weggebruikers.
Tegen de uitbreiding is bezwaar gemaakt omdat onder andere voertuigen tussen beide bedrijfspanden de Leijerdijk zullen kruisen. |
Opdrachtgever: Stone Tulips
Datum: 29 juli 2024 |
De Baan Verkeersadvies gaat in deze second opinion in op de verkeersveiligheid, het aantal (vervallen) verkeersbewegingen en op de parkeersituatie in de huidige en beoogde nieuwe situatie.
Second Opinion
Een analyse van de huidige situatie leidt tot de constatering het laden en lossen tot verkeersonveilige situaties leidt omdat het voorterrein te klein is om alle activiteiten en het laden en lossen van vrachtwagens te faciliteren. De vrachtwagens blokkeren inderdaad het fietspad en in de berm wordt geparkeerd,
In de nieuwe situatie wordt een groot voorterrein gerealiseerd waar vrachtwagens kunnen staan en het personeel kan parkeren. Voor de bedrijfsvoering is het uitsluitend nog nodig om twee maal per etmaal de Leijedijk met een tractor met lange aanhanger te kruisen voor het heen en weer brengen van kisten met tulpenbollen die moeten worden gedroogd.
Een analyse van de huidige situatie leidt tot de constatering het laden en lossen tot verkeersonveilige situaties leidt omdat het voorterrein te klein is om alle activiteiten en het laden en lossen van vrachtwagens te faciliteren. De vrachtwagens blokkeren inderdaad het fietspad en in de berm wordt geparkeerd,
In de nieuwe situatie wordt een groot voorterrein gerealiseerd waar vrachtwagens kunnen staan en het personeel kan parkeren. Voor de bedrijfsvoering is het uitsluitend nog nodig om twee maal per etmaal de Leijedijk met een tractor met lange aanhanger te kruisen voor het heen en weer brengen van kisten met tulpenbollen die moeten worden gedroogd.
De nieuwe situatie biedt een sterke verbetering ten aanzien van de verkeersveiligheid ten opzichte van de huidige situatie. De ontsluiting van het nieuwe terrein via een goede uitweg/uitrit zorgt voor een normale en voor alle weggebruikers heldere situatie. De huidige, soms chaotische, situatie van manoeuvrerende vrachtwagencombinaties, de conflicten met fietsers op het fietspad en het in de tussenberm parkeren van auto’s met openslaande portieren over fietspad en rijbaan horen dan tot het verleden.
|
De conclusie van De Baan Verkeersadvies is dat voorziene bedrijfsuitbreiding/ontwikkeling ten aanzien van de verkeersveiligheid een sterke verbetering oplevert.