Verkeersveiligheidsrisico's ondergrondse containers
In Het Laar te Zundert
In februari 2023 heeft het College van B&W van Zundert een besluit genomen om ondergrondse afvalcontainers in Zundert te realiseren. Tegen de aangewezen plek in Het Laar is bezwaar gemaakt en is beroep ingesteld bij de Raad van State. De rechter heeft het beroep gerond verklaard en het collegebesluit vernietigd; onder andere op aspecten van veronderstelde verkeersonveiligheid. Het betreft dan de verkeersveiligheid van de naast deze beoogde plek spelende en overstekende kinderen waarbij ook is aangegeven dat er geen goede openbare verlichting aanwezig is en tot slot zou de chauffeur van het ledigingsvoertuig onvoldoende zicht hebben bij het manoeuvreren nabij de containers om die te legen.
Na deze uitspraak is aanvullend onderzoek gedaan naar alternatieve locaties en de beoogde locatie blijkt daarbij toch de voorkeurslocatie voor Het Laar te zijn. Het college vraagt aan De Baan Verkeersadvies om deze locatie te beoordelen op verkeersveiligheidseffecten. |
De Baan Verkeersadvies gaat in deze second opinion in op de volgende drie situaties:
a. de huidige dagelijkse situatie: spelende kinderen, oversteken van de straat, parkeren in nabijheid;
b. de nieuwe dagelijkse situatie: spelende kinderen, oversteken van de straat, parkeren in nabijheid, brengen van afval door buurtbewoners (lopend, per fiets of per auto);
c. de nieuwe situatie tijdens ledigen: aanrijden van de vrachtwagen, het manoeuvreren ervan, het ledigen van de containers en weer vertrekken. Daarbij is het ook van belang hoe frequent de containers geleegd worden.
a. de huidige dagelijkse situatie: spelende kinderen, oversteken van de straat, parkeren in nabijheid;
b. de nieuwe dagelijkse situatie: spelende kinderen, oversteken van de straat, parkeren in nabijheid, brengen van afval door buurtbewoners (lopend, per fiets of per auto);
c. de nieuwe situatie tijdens ledigen: aanrijden van de vrachtwagen, het manoeuvreren ervan, het ledigen van de containers en weer vertrekken. Daarbij is het ook van belang hoe frequent de containers geleegd worden.
Second Opinion
De huidige dagelijkse situatie wordt bezocht en geschouwd. De beoordeling ervan leidt tot de conclusie dat de verkeersveiligheidsrisico’s zeer beperkt zijn en spelende kinderen gewoon op straat en op het speelveld / trapveldje kunnen spelen. Het aantal autoritten van de 25 woningen in de straat zullen tussen 150 en 200 per etmaal liggen.
De huidige dagelijkse situatie wordt bezocht en geschouwd. De beoordeling ervan leidt tot de conclusie dat de verkeersveiligheidsrisico’s zeer beperkt zijn en spelende kinderen gewoon op straat en op het speelveld / trapveldje kunnen spelen. Het aantal autoritten van de 25 woningen in de straat zullen tussen 150 en 200 per etmaal liggen.
De loopafstand van de 34 woningen/appartementen die in de toekomstige situatie van de containers gebruik gaan maken ligt tussen 180 en 260 meter. Helaas is er geen landelijke data beschikbaar hoe frequent mensen afval wegbrengen en of zij komen lopen of per fiets of auto naar de containers komen. Daarom is een inschatting gemaakt op basis van enkele aannamen (zie tabel rechts hiernaast). De rijrichting is op de situatie aangegeven en men zet de auto op het tussenstuk.
|
De analyse leidt tot de conclusie dat dagelijks 15 tot 20 auto’s extra via Het Laar zullen gaan rijden; wat ± 10% van huidige dagelijkse autoverkeer is. Het zijn dan 1 of 2 ritten per uur extra en die vallen nauwelijks op. Verder wordt geconcludeerd dat de spreiding over het etmaal ervoor zorgt dat veel autoritten naar de afvalcontainers plaatsvinden tijdens schooltijden of in de avonduren als kinderen niet buiten spelen. Extra verkeersveiligheidsrisico’s vanwege deze 15 - 20 autoritten per etmaal zijn verwaarloosbaar.
De derde vraag betreft de verkeersveiligheid van de nieuwe situatie tijdens het legen van de containers. Elke afvalcontainer wordt eens per twee weken geleegd. Zodoende komt drie keer per twee weken het ledigingsvoertuig de straat inrijden. Deze ritten zijn extra ten opzichte van de huidige situatie.
|
De ruimte die het ledigingsvoertuig nodig heeft om te draaien is via AutoCAD gevisualiseerd. Hierbij zijn twee situaties bekeken: als de chauffeur de draai in één keer maakt en wanneer hiervoor een extra steekbeweging nodig is. Hieruit blijkt dat de situatie met één draaibeweging en daarna achteruit rijden goed mogelijk is. Doordat de chauffeur aan de linkerzijde zit en de bocht naar links maakt, heeft deze zicht op kinderen die eventueel op het speelveld spelen. Dan kan hij/zij hen attenderen attenderen zodat zij zich van het grote voertuig bewust zijn.
|
|
De verkeersveiligheidsrisico's worden als zeer klein ingeschat, ondanks dat het ledigingsvoertuig vergelijkbaar is met een vuilniswagen en ook dode hoeken kent.
De conclusie van De Baan Verkeersadvies is dat de verkeersveiligheidsrisico's beperkt zijn omdat het brengen van afval door bewoners gespreid over de dag en buiten de rijbaan plaatsvindt. Het aantal auto’s dat afval brengt beperkt is en men zal zeker rekening houden met spelende kinderen op het speelveld of de doorsteek. Het manoeuvreren van het ledigingsvoertuig kan via de doorsteek en het achteruit rijden is beperkt tot maximaal 25 meter. Daarbij zal een piepsignaal klinken en heeft de chauffeur zicht naar achteren via een achteruitrijcamera. Het ledigen vindt slechts drie keer per twee weken plaats. Het legen van de container duurt 4 minuten waardoor de blokkade van de rijbaan zeer beperkt is; auto’s kunnen op dat moment via de doorsteek rijden. De geringe extra verkeersveiligheidsrisico’s zijn wellicht ongewenst maar niet onacceptabel.
De Second Opinion sluit af met enkele aanbevelingen.
De Second Opinion sluit af met enkele aanbevelingen.