Turborotonde Burg. Freijerslaan Roosendaal
Analyse, Inspectie, Drone's, Ontwerp, SSK-kostenraming en Vissimsimulaties
Op de turborotonde op het kruispunt van de Burgemeester Freijterslaan - Kade - Hulsdonksestraat vinden regelmatig ongevallen plaats waarbij vooral langzaam verkeer betrokken is. Voor De Baan Verkeersadvies reden om contact te leggen met de gemeente om de turborotonde nader te onderzoeken. Dat leidde tot een uitgebreide opdracht die met een team is uitgevoerd. Achtereenvolgens is in 2023 uitgevoerd:
Via hypothesen en een inschatting van de effectiviteit van maatregelen (risicoberekeningen door Bertus Fortuijn) leidde dit eind 2023 tot een tussenrapport met zes mogelijke scenario's die op diverse criteria zijn beoordeeld (zie tabel hiernaast): |
Schouwing ter plaatse
|
1) Kleinschalige maatregelen waarbij huidige vormgeving grotendeels gehandhaafd blijft;
2) Fietsers rijden IN de voorrang in één richting rondom op vier takken (later aangepast naar twee richtingen oost-west v.v. aan noordzijde en zuidzijde);
3) Fietsers rijden UIT de voorrang op drie takken;
4) Fietsers rijden UIT de voorrang op drie takken met op westelijke tak een Rotonde Fiets Installatie (over Burgemeester Freijterslaan);
5) Enkelstrooksrotonde met bypass en fietsers IN de voorrang rondom;
6) Fietstunnel in Doorfietsroute Wouwseweg – Kade.
2) Fietsers rijden IN de voorrang in één richting rondom op vier takken (later aangepast naar twee richtingen oost-west v.v. aan noordzijde en zuidzijde);
3) Fietsers rijden UIT de voorrang op drie takken;
4) Fietsers rijden UIT de voorrang op drie takken met op westelijke tak een Rotonde Fiets Installatie (over Burgemeester Freijterslaan);
5) Enkelstrooksrotonde met bypass en fietsers IN de voorrang rondom;
6) Fietstunnel in Doorfietsroute Wouwseweg – Kade.
In 2024 kreeg dit project een vervolg met drie nadere onderzoeken: schetsontwerpen, kostenramingen en simulaties. Op basis van de effectiviteit heeft de gemeente scenario's 2, 3 en 5 verder laten uitwerken tot een VoorOntwerp met een SSK-kostenraming. Deze ontwerpen en raming zijn door Civiele Techniek van Overbeek gemaakt. De Baan Verkeersadvies stelde hierbij de ontwerptoelichting op.
Tot slot zijn Vissim-simulaties gemaakt van de scenario's 2 en 5. Deze nam Roelofs weer voor haar rekening. Een vergelijking van de verliestijden van de twee scenario's met huidige situatie leidt tot de conclusie dat scenario 2 een redelijke verbetering geeft en scenario 5 een vergelijkbare verliestijd.
Het gemeentebestuur zal na de zomer van 2024 besluiten met welke scenario een volgende stap gezet wordt. |
Project: Turborotonde Burgemeester Freijterslaan – Kade – Hulsdonksestraat
Uitvoering: augustus 2023 - juli 2024
Samen met: Bertus Fortuin, Roelofs en Civiele Techniek van Overbeek
Opdrachtgever: Gemeente Roosendaal
Rapportages De Baan Verkeersadvies: Verkeersveiligheidsinspectie (december 2023) en Ontwerptoelichting met kostenraming (juli 2024)
Rapportages Roelofs: Verkeersonderzoek vanuit de lucht (november 2023) en Vissimsimulatie (juli 2024)
Uitvoering: augustus 2023 - juli 2024
Samen met: Bertus Fortuin, Roelofs en Civiele Techniek van Overbeek
Opdrachtgever: Gemeente Roosendaal
Rapportages De Baan Verkeersadvies: Verkeersveiligheidsinspectie (december 2023) en Ontwerptoelichting met kostenraming (juli 2024)
Rapportages Roelofs: Verkeersonderzoek vanuit de lucht (november 2023) en Vissimsimulatie (juli 2024)