De Baan Verkeersadvies
  • Home
  • Diensten
  • Expertise
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
  • Home
  • Diensten
  • Expertise
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
Foto

Project uitgevoerd in 2023 en 2024

Foto

Turborotonde Burg. Freijerslaan Roosendaal
​Analyse, Inspectie, Drone's, Ontwerp, SSK-kostenraming en Vissimsimulaties

Op de turborotonde op het kruispunt van de Burgemeester Freijterslaan - Kade - Hulsdonksestraat vinden regelmatig ongevallen plaats waarbij vooral langzaam verkeer betrokken is. Voor De Baan Verkeersadvies reden om contact te leggen met de gemeente om de turborotonde nader te onderzoeken. Dat leidde tot een uitgebreide opdracht die met een team is uitgevoerd. Achtereenvolgens is in 2023 uitgevoerd:
  • een analyse naar ongevallen en intensiteiten;
  • een verkeersveiligheidsinspectie samen met Bertus Fortuijn, de bedenker van de "turborotonde" in Nederland;
  • Drone opnamen op 19 september 2023 van 12-14 uur en van 16-18 uur door Roelofs.

Via hypothesen en een inschatting van de effectiviteit van maatregelen (risicoberekeningen door Bertus Fortuijn) leidde dit eind 2023 tot een tussenrapport met zes mogelijke scenario's die op diverse criteria zijn beoordeeld (zie tabel hiernaast):
Afbeelding
Drone-opname 19 september 2024 door Roelofs. Klik op de foto voor 2 minuten Youtube (4x versneld)
Schouwing ter plaatse
Afbeelding
Samenvatting effecten per scenario
1) Kleinschalige maatregelen waarbij huidige vormgeving grotendeels gehandhaafd blijft;
2) Fietsers rijden IN de voorrang in één richting rondom op vier takken (later aangepast naar twee richtingen oost-west v.v. aan noordzijde en zuidzijde);
3) Fietsers rijden UIT de voorrang op drie takken;
4) Fietsers rijden UIT de voorrang op drie takken met op westelijke tak een Rotonde Fiets Installatie (over Burgemeester Freijterslaan);
5) Enkelstrooksrotonde met bypass en fietsers IN de voorrang rondom;
6) Fietstunnel in Doorfietsroute Wouwseweg – Kade.
In 2024 kreeg dit project een vervolg met drie nadere onderzoeken: schetsontwerpen, kostenramingen en simulaties. Op basis van de effectiviteit heeft de gemeente scenario's 2, 3 en 5 verder laten uitwerken tot een VoorOntwerp met een SSK-kostenraming. Deze ontwerpen en raming zijn door Civiele Techniek van Overbeek gemaakt. De Baan Verkeersadvies stelde hierbij de ontwerptoelichting op.
Afbeelding
Scenario 2: Fietsers rijden IN de voorrang rondom op vier takken
Afbeelding
Scenario 3: Fietsers rijden UIT de voorrang op drie takken
Afbeelding
Scenario 5: Enkelstrooksrotonde met bypass en fietsers IN de voorrang rondom
Tot slot zijn Vissim-simulaties gemaakt van de scenario's 2 en 5. Deze nam Roelofs weer voor haar rekening. Een vergelijking van de verliestijden van de twee scenario's met huidige situatie leidt tot de conclusie dat scenario 2 een redelijke verbetering geeft en scenario 5 een vergelijkbare verliestijd.

Het gemeentebestuur zal na de zomer van 2024 besluiten met welke scenario een volgende stap gezet wordt.
Afbeelding
Project: Turborotonde Burgemeester Freijterslaan – Kade – Hulsdonksestraat
Uitvoering: augustus 2023 - juli 2024
Samen met: Bertus Fortuijn, Roelofs en Civiele Techniek van Overbeek
Opdrachtgever: Gemeente Roosendaal
Rapportages De Baan Verkeersadvies: Verkeersveiligheidsinspectie (december 2023) en Ontwerptoelichting met kostenraming (juli 2024)
Rapportages Roelofs: Verkeersonderzoek vanuit de lucht (november 2023) en Vissimsimulatie (juli 2024)
Proudly powered by Weebly