De Baan Verkeersadvies
  • Home
  • Diensten
  • Expertise
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
  • Home
  • Diensten
  • Expertise
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
Foto

Inspecties uitgevoerd in 2024

Foto

Verkeersveiligheidsinspecties in 2024

In 2024 zijn drie verkeersveiligheidsinspecties door De Baan Verkeersadvies​ uitgevoerd. Vanwege de aangescherpte EU-richtlijn (RISM-II) die inspecties voor stroomwegen (autosnelwegen en autowegen) verplicht stelt zijn moeten ook Provincies met autowegen in beheer deze periodieke inspecties uit te (laten) voeren.  De periodieke verkeersveiligheidsinspecties (P-VVI) moeten elke 5 jaar worden uitgevoerd met uiterlijk de eerste in 2024. Daarnaast kan de wegbeheerder ook een gerichte verkeersveiligheidsinspectie (laten) uitvoeren (G-VVI). Bij deze laatste worden ook de ongevallen, intensiteiten en snelheden betrokken.
​De veiligheidsinspecties worden door een team van twee verkeersveiligheidsauditors uitgevoerd. ​
Hieronder de uitgevoerde verkeersveiligheidsinspecties die in 2024 zijn uitgevoerd.
Bekijk Alle uitgevoerde audits (GIS-kaart)
Lees hier meer over verkeersveiligheidsaudits
P-VVI N230 Albert Schweitzerdreef (Noordelijke Ring Utrecht)
​De gemeente Utrecht vraagt De Baan Verkeersadvies om uitvoering van een Periodieke Verkeersveiligheidsinspectie op de N230 tussen Ghandiplein en Bastionweg. Deze P-VVI wordt in samenwerking met Jan-Auwke Verspuij van Witteveen+Bos opgepakt. Omdat dit de eerste P-VVI voor Dirk de Baan is en Jan-Auwke de richtlijn mede heeft opgesteld vervult Jan-Auwke de rol van inspectieleider.
Gemeente Utrecht is tevreden met de resultaten en nemen die mee in de ontwerpen voor het groot onderhoud dat in 2024 wordt voorbereid en uitgevoerd.
Opdrachtgever: Gemeente Utrecht
Inspectieleider : Jan-Auwke Verspuij
Teamlid: Dirk de Baan
Datum rapport : 13 februari 2024
Afbeelding
Bevindingen met risicokleur per locatie N230
P-VVI N300 - Buitenring Parkstad Limburg
Voor Provincie Limburg wordt de Periodieke Verkeersveiligheids-inspectie uitgevoerd op de N300; de Buitenring Parkstad Limburg. Deze 2x2 autoweg tussen het turboverkeersplein aansluiting A76 Nuth en de Avantisrotonde aansluiting N281 is 25 kilometer lang met 11 ongelijkvloerse aansluitingen. Dirk de Baan van  De Baan Verkeersadvies​ voert deze opdracht uit in samenwerking met Betty van de Wetering. De situatie wordt in juni 2024 bij dag en bij duister geschouwd, foto's en video's gemaakte met een uitgebreide rapportage.
Opdrachtgever: Provincie Limburg
Inspectieleider: Dirk de Baan
Teamlid: Betty van de Wetering (Betty's Travels) 
Datum rapport: 15 juli 2024
Afbeelding
G-VVI N300 - Buitenring Parkstad Limburg
Gelijktijdig met de P-VVI wordt ook voor Provincie Limburg een Gerichte Verkeersveiligheidsinspectie naar de N300 uitgevoerd. Hier is vooraf een analyse gedaan naar de locaties die bij zo'n gerichte inspectie nader bekeken en onderzocht moeten worden.
Dirk de Baan voert deze ongevallenanalyse, analyse rijsnelheden en verkeersveiligheidsrisico's  uit en komt tot vier clusters met veel ongevallen op de N300. Naar aanleiding van een gesprek met de weginspecteurs en afdeling Mobiliteit worden hieraan nog twee clusters toegevoegd.
Deze G-VVI wordt uiteraard ook in samenwerking met Betty van de Wetering uitgevoerd waarbij gelijktijdig met de P-VVI de schouwing wordt uitgevoerd bij daglicht en bij duister. Daarbij rijden we ook mee met een weginspecteur die hun knelpunten laat zien. De rapportage sluit aan op die van de P-VVI.
Opdrachtgever: Provincie Limburg
Inspectieleider: Dirk de Baan
Teamlid: Betty van de Wetering (Betty's Travels) 
Datum rapport: 15 juli 2024
VVI De Ontvangst te Apeldoorn
​Langs De Ontvangst in Apeldoorn is afgelopen jaren een doorfietsroute / hoofdfietsroute ingepast waarbij op verschillende momenten aanpassingen zijn doorgevoerd op de kruispunten: De Ontvangst- Veenhuizer­weg en De Ontvangst-Zonnewende. Beide kruispunten worden als verkeersonveilig ervaren en er zijn door de politie diverse ongevallen geregistreerd. De fietsers rijden op beide kruispunten in de voorrang vanwege de belangrijke fietsroute en via De Ontvangst rijdt de bus naar het NS-station. 
Gemeente Apeldoorn vraagt De Baan Verkeersadvies om een ongevallenanalyse voor beide kruispunten te doen en deze te schouwen. Onderdeel is ook een gesprek met buurtbewoners en de Fietsersbond. Deze verkeersveiligheidsanalyse moet leiden tot voorstellen om de situatie te verbeteren. 
Opdrachtgever: Gemeente Apeldoorn
Inspectieleider : Dirk de Baan
Teamlid: Johan Vermeeren (VAGN)
Datum rapport : 28 augustus 2024
Afbeelding
Kruispunt De Ontvangst - Veenhuizerweg
Afbeelding
Kruispunt De Ontvangst - Zonnewende
Proudly powered by Weebly