Verkeersontsluiting Wilhelminadorp
Beoordeling Ontsluitingsvarianten bouwfasen 1 en 2
Wilhelminadorp is één van de kernen in de gemeente Goes. Gemeente Goes wil de ontwikkeling van woningbouw aan de westzijde van Wilhelminadorp mogelijk maken. In een eerste bouwfase worden 59 woningen gerealiseerd die als ‘inbreiding’ in het dorp kan worden gezien. De tweede bouwfase omvat een ‘uitbreiding’ met 400 á 500 woningen.
De gemeente vraagt De Baan Verkeersadvies een verkeerskundige beoordeling uit te voeren naar mogelijke ontsluitingsvarianten: via het bestaande dorp of via de rondweg die er nu al ligt. Vooraf wordt een afweegkader opgesteld waarbij o.a. de uitgangspunten van STOMP zijn geïntegreerd: Eerst stappen en trappen (fiets) dan openbaar vervoer en mobiliteitsbeïnvloeding en als laatste de privéauto..
|
Project: Verkeerskundige beoordeling ontsluitingsvarianten Wilhelminadorp. Uitvoering: oktober-december 2023 Opdrachtgever: Gemeente Goes |
In de studie is eerst nagegaan wat de verkeersgeneratie van de 59 c.q. 500 woningen zal zijn. Dit komt uit op 370 in de eerste fase en ruim 3100 voor fase 2. Totaal moet daarmee in de toekomst bijna 3500 motorvoertuigen per etmaal worden afgewikkeld.
Voor fase 1 zijn vervolgens zes varianten benoemd en voor fase 2 totaal tien mogelijke ontsluitingsvarianten. Deze zijn in beeld gebracht via een ArcGIS-kaart en afgewogen op de items van het afweegkader met 'plussen en minnen'. |
|
Voorkeursoplossing
De voorkeursoplossing bestaat uit een gescheiden afwikkeling en ontsluiting van beide bouwfasen voor het gemotoriseerd verkeer. Voor het langzaam verkeer is het wel zinvol een verbinding tussen beide gebieden te realiseren. Het huidige Wilhelminadorp + bouwfase 1 wikkelt af via het huidige wegennet en is daardoor georiënteerd op de wegen aan de westzijde en noordzijde van het dorp. Bouwfase 2 wordt bij voorkeur ontsloten via de westzijde van het gebied omdat deze meer centraal het gebied 'inprikt' en de omrijdfactor met een variant aan de zuidzijde van fase 2 niet veel verschilt. De aansluiting aan de westzijde ligt daarbij op enige afstand van het huidige kruispunt met de Langeweg én ligt in een rechtstand zodat het zicht goed is.
De voorkeursoplossing bestaat uit een gescheiden afwikkeling en ontsluiting van beide bouwfasen voor het gemotoriseerd verkeer. Voor het langzaam verkeer is het wel zinvol een verbinding tussen beide gebieden te realiseren. Het huidige Wilhelminadorp + bouwfase 1 wikkelt af via het huidige wegennet en is daardoor georiënteerd op de wegen aan de westzijde en noordzijde van het dorp. Bouwfase 2 wordt bij voorkeur ontsloten via de westzijde van het gebied omdat deze meer centraal het gebied 'inprikt' en de omrijdfactor met een variant aan de zuidzijde van fase 2 niet veel verschilt. De aansluiting aan de westzijde ligt daarbij op enige afstand van het huidige kruispunt met de Langeweg én ligt in een rechtstand zodat het zicht goed is.