Verkeersveiligheidsaudits in 2021
Uiteraard zijn in 2021 weer een aantal verkeersveiligheidsaudits door Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies uitgevoerd. Daarbij is weer samengewerkt met andere gecertificeerde auditors omdat verkeersveiligheidsaudits altijd door een auditteam van twee auditors worden uitgevoerd. Één van hen is auditleider en de ander teamlid.
VVA2 - A16 Brienenoordbrug
De Van Brienenoordbrug bestaat uit twee bruggen in de A16 aan de oostzijde van Rotterdam. De oostelijke brug is de eerste Van Brienenoordbrug uit 1965; de westelijk brug is toegevoegd in 1990. Op de bruggen liggen 12 rijstroken met op de oostelijke brug ook nog een fietspad. Beide boogbruggen sluiten aan op bascule bruggen aan de noordzijde en betonnen aanbruggen aan de zuidzijde. De Van Brienenoordbruggen moeten worden gerenoveerd c.q. vervangen worden. Het project bestaat uit:
De joint venture ARUP – Royal HaskoningDHV maakt in opdracht van Rijkswaterstaat het ontwerp en voert de contractvoorbereiding tot de uitvoeringsbegeleiding uit. |
Opdrachtgever: Royal HaskoningDHV
Auditfase: 2 Definitief Ontwerp Auditleider: Betty van de Wetering Teamlid: Dirk de Baan Datum rapport: 15-4-2021 KoVa rapportnr.: 21007 |
Royal HaskoningDHV heeft aan De Baan Verkeersadvies de opdracht verstrekt voor de verkeersveiligheidsaudit fase 2. Teamlid audit voor VVA2 is Betty van de Wetering (Betty's Travels). De rapportage heeft het auditteam toegelicht van Royal HaskoningDHV en Rijkswaterstaat.
VVA's fasen 3 en 4 - Rijnlandroute
Voor het project Rijnlandroute worden regelmatig audits uitgevoerd. De route wordt in opdracht van Provincie Zuid-Holland gebouwd door het consortium Comol5. Het project betreft de verbreding van de A4 van 2 x 3 naar 2 x 4 rijstroken, de uitbreiding van de A44 van 2 x 2 naar 2 x 4 rijstroken en de aanleg van de N434 (2 x 2 rijstroken) die de A4 en A44 met elkaar verbindt.
De verkeersveiligheidsaudits betreffen de verschillende openstellingen van hoofd- en parallelbanen, op- en afritten van de A4 en de A44. De audits zijn bij licht en bij duister uitgevoerd:
Betty's Travels heeft de opdracht om alle VVA3's voor dit project uit te voeren. Dirk de Baan is daartoe als teamlid bij deze audit betrokken. |
Opdrachtgever: Betty's Travels via Comol5
Auditfase: 3 Voor openstelling Auditleider: Betty van de Wetering Teamlid: Dirk de Baan Datum rapport: 19-1-2021, 27-4-2021, 2-9-2021, 20-09-2021 KoVa-rapportnr.: 21002, 21011, 21026 |
VVA3 - A15 Papendrecht - Sliedrecht
De A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht is een autosnelweg (2x2 rijstroken) waar dagelijks tijdens de spitsperioden congestie ontstaat; vooral in de middag/avond op de HRR (Rotterdam – Nijmegen). Dit leidt ook tot het vastlopen van het onderliggend wegennet zoals de N3, N214 en overige wegen van Papendrecht en Sliedrecht. Om deze redenen is in het verleden tussen de aansluitingen 23 en 24 op de vluchtstrook van HRR een spitsstrook gerealiseerd. De reconstructies vinden globaal plaats tussen de aansluitingen 23 en 25 van Rijksweg 15 (km 78.300 – km 85.300) binnen de bestaande geluidsschermen. De hoofdrijbaan rechts (HRR) wordt omgebouwd van 2x2 naar 2x3 rijstroken met een volledige vluchtstrook. Op de hoofdrijbaan links (HRL) wordt het huidige 2x2 dwarsprofiel gehandhaafd waarbij tussen aansluitingen 23 en 24 een weefvak wordt gerealiseerd en plaatselijk de vluchtstrook op de standaardbreedte wordt gebracht. Voor de uitvoering van deze verkeersveiligheidsaudit is een beroep gedaan op De Baan Verkeersadvies om bij één van de twee 'rondes' als teamlid te fungeren. |
Opdrachtgever: Structon civiel zuid
Auditfase: 3 Pre-opening Auditleider: Domien Overkamp Teamlid: Betty van de Wetering en Dirk de Baan Datum rapport: 10-08-2021 KoVa rapportnr.: 21028 |
VVA2 - Fietspad Middenweg tussen Andel en Veen
De Middenweg tussen de kernen Andel en Veen kent geen vrijliggende fietsvoorzieningen. De aanwezige fietsstroken worden ervaren als onveilig voor met name schoolgaande kinderen tussen beide kernen vanwege de hoge rijsnelheden op de Middenweg. De maximumsnelheid wordt regelmatig overschreden. De variantenstudie leidde tot het besluit om een nieuw fietspad aan de noordzijde van de Middenweg te realiseren. Het nieuwe twee richtingen fietspad wordt gesitueerd op de huidige plek van de sloten; deze sloten worden verschoven naar het noorden. Over de Middenweg voert een buslijn en zijn enkele bushalten aanwezig. Aan De Baan Verkeersadvies is gevraag het ontwerp te toetsen op verkeersveiligheid. Samen met Wim van der Wijk (RHDHV) is het ontwerp beoordeeld. |
Opdrachtgever: Geo Infra B.V.
Auditfase: 2 Definitief Onwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Wim van der Wijk Datum rapport: 29-11-2021 |
VVA1 - Het Scharnier te Hulst
Het Scharnier is de benaming voor het stelstel van kruispunten aan de zuidzijde van het centrum van Hulst. Het bestaat uit de wegen Stationsweg, Van der Maelstedeweg, Absdaalseweg en Stationsplein. De wegen en onderlinge kruispunten vormen een belangrijke schakel in het verkeersnetwerk van Hulst en de bereikbaarheid van de oude vestingstad. Op basis van een variantenstudie is besloten om de route tussen Van der Maelsedeweg en de Absdaalsweg als voorrangsroute aan te duiden en het verkeer vanuit de Stationsweg en Stationsplein voorrang te laten verlenen. De hoofdroute van fietsers is juist noord-zuid gericht vanwege de scholieren die o.a. tussen St. Janssteen en het Reynaertcollege fietsen. Het totale ontwerp wordt opgenomen in de 30 km/uur zone. |
Opdrachtgever: Gemeente Hulst
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren (VAGN) Datum rapport: 17-12-2021 |
Gemeente Hulst heeft aan De Baan Verkeersadvies de opdracht verstrekt voor de verkeersveiligheidsaudit voor dit ontwerp. Teamlid audit voor VVA1 is Johan Vermeeren (VAGN).