Trambaanpad
Upgrading naar snelfietsroute
Het “Trambaanpad”
Tussen 1905 en 1966 exploiteert de Rotterdamse Tramweg Maatschappij (R.T.M.) een tramlijn tussen Rotterdam via Spijkenisse naar Hellevoetsluis en naar Oostvoorne. In 1972 is het tramtracé tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis omgebouwd tot een fietspad. Het “Trambaanpad” functioneert daarmee al bijna net zo lang als dat de tram reed! |
Snelfietsroute
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) ziet graag dat het 15 km lange Trambaanpad wordt omgevormd tot Metropolitane Fietsroute. Uit de inventarisatie van o.a. de wegkenmerken blijkt echter dat aan de eisen (o.a. 4,50 meter breedte) die daaraan 'hangen' dit helaas niet gaat. |
|
Een snelfietsroute van 4,00 meter is mogelijk wel te doen. De gemeenten Hellevoetsluis en Nissewaard alsook het Waterschap Hollandse Delta kunnen hier als wegbeheerders prima mee uit de voeten.
Fase 1: Inventarisatie
In januari 2021 is door De Baan Verkeersadvies eerst de inventarisatie uitgevoerd naar wegkenmerken en een beoordeling of de verbreding (toen nog naar 4,50 meter) eenvoudig, moeilijk of complex zou zijn. De resultaten van deze inventarisatie zijn vastgelegd in een rapportage en op een ArcGIS-kaart. |
De wegbeheerders concludeerden op basis daarvan dat er weliswaar knelpunten zijn indien het het fietspad van 2,90 naar 4,00 meter wordt verbreed, maar dat deze niet onoverkomelijk zouden zijn.
Aan De Baan Verkeersadvies wordt opdracht verleend voor fase 2. Deze wordt gezamenlijk opgepakt met Civiele Techniek Van Overbeek.
Aan De Baan Verkeersadvies wordt opdracht verleend voor fase 2. Deze wordt gezamenlijk opgepakt met Civiele Techniek Van Overbeek.
Fase 2: Voorontwerp met SSK-raming
Na besluitvorming over het vervolg is medio 2021 gestart met fase 2; het opstellen van een Voorontwerp (VO) voor het gehele tracé met daarbij een SSK-kostenraming. Deze laatste is in 7 deeltrajecten opgesplitst zodat per wegbeheerder een 'eigen' overzicht ontstaat.
Na besluitvorming over het vervolg is medio 2021 gestart met fase 2; het opstellen van een Voorontwerp (VO) voor het gehele tracé met daarbij een SSK-kostenraming. Deze laatste is in 7 deeltrajecten opgesplitst zodat per wegbeheerder een 'eigen' overzicht ontstaat.
Na het vaststellen van de uitgangspunten is met het Voorontwerp gestart. Uit de KLIC-melding bleek dat een eenzijdige verbreding niet mogelijk was vanwege de ligging van 'gas' en 'water'; elk aan een kant van het fietspad. Daarom zal aan beide kanten een stuk verbreed moeten worden.
Het Voorontwerp bestaat uit 21 situatietekeningen en 4 tekeningen met 147 dwarsprofielen. |
|
Voor diverse situaties zijn varianten uitgewerkt. De wegbeheerder(s) kunnen bij een vervolgfase (Definitief Ontwerp) op dat moment besluiten welke variant het wordt. De SSK kostenraming geeft de gemeenten en het Waterschap goed inzicht in de investeringen. Het VO en SSK-raming dienen tevens als input voor subsidies die bij MRDH en Provincie Zuid-Holland aangevraagd zullen worden.
Project: Trambaanpad Spijkenisse - Hellevoetsluis / Upgrading naar snelfietsroute
Fase 1 Inventarisatie: januari - februari 2021
Fase 2 Voorontwerp met SSK: juni - december 2021
Opdrachtgever: Waterschap Hollandse Delta, gemeente Nissewaard en gemeente Hellevoetsluis
In samenwerking met: Kevin van Overbeek (ontwerpwerk en SSK-raming, CTVO)
Fase 1 Inventarisatie: januari - februari 2021
Fase 2 Voorontwerp met SSK: juni - december 2021
Opdrachtgever: Waterschap Hollandse Delta, gemeente Nissewaard en gemeente Hellevoetsluis
In samenwerking met: Kevin van Overbeek (ontwerpwerk en SSK-raming, CTVO)