Fietsroute Haarlemmer Houttuinen
Second Opinion
Er woedt een felle discussie rondom de nieuwe fietsroute via de Haarlemmer Houttuinen in Amsterdam. Deze nieuwe fietsroute moet de huidige, zeer drukke, fietsroute via de Haarlemmerdijk en Haarlemmerstraat ontlasten. De dagelijks ± 20.000 fietsers en scooters zitten elkaar daar in de weg; met daarbij ook nog veel toeristen die in Amsterdam eens lekker op de fiets stappen, maar dat eigenlijk niet goed kunnen.
De Baan Verkeersadvies voerde in juli 2018 een Second Opinion uit voor twee bewoners van de Korte Prinsengracht. Voor hun deur komt het knooppunt van de fietsroutes oost-west en noord-zuid. Afhankelijk van de variant pakt dat redelijk positief of negatief uit. De door gemeente Amsterdam bedachte drie varianten werden tegen het licht gehouden.
Conclusie Second Opinion
Beoordeling van de varianten levert de conclusie op dat Variant A / A' de beste verdeling van de fietsstromen over beide fietsroutes geeft (53% - 47%). In alle gevallen is die variant de meest veilige oplossing omdat geen extra c.q. complexe kruispunten worden geïntroduceerd voor fietsers en gemotoriseerd verkeer. Bij Variant C gebeurt dat wel.
Beoordeling van de varianten levert de conclusie op dat Variant A / A' de beste verdeling van de fietsstromen over beide fietsroutes geeft (53% - 47%). In alle gevallen is die variant de meest veilige oplossing omdat geen extra c.q. complexe kruispunten worden geïntroduceerd voor fietsers en gemotoriseerd verkeer. Bij Variant C gebeurt dat wel.
Keuze Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam kiest, op basis van diverse criteria en 'mooi stadsgezicht' voor de meest onveilige variant (Variant C) waarbij ± 4900 fietsers gelijkvloers de Haarlemmer Houttuinen moeten passeren waarop ± 9900 motorvoertuigen rijden. Dat leidt niet tot een verkeersveilige oplossing.
Uit de omgeving is veel weerstand tegen deze keuze. Het Parool schenkt er op 2 januari 2019 aandacht aan in het artikel "Plan fietsroute Haarlemmerstraat stuit op verzet". Daarin wordt de second opinion van De Baan Verkeersadvies uiteraard aangehaald.
De buurt mobiliseert ondertussen de weerstand via hun website dijkenplein.nl en een bewoner analyseert in Parool hoe de gemeente omgaat met bewoners waarbij de gemeente niet van bewonersalternatieven wil horen.
Gemeente Amsterdam kiest, op basis van diverse criteria en 'mooi stadsgezicht' voor de meest onveilige variant (Variant C) waarbij ± 4900 fietsers gelijkvloers de Haarlemmer Houttuinen moeten passeren waarop ± 9900 motorvoertuigen rijden. Dat leidt niet tot een verkeersveilige oplossing.
Uit de omgeving is veel weerstand tegen deze keuze. Het Parool schenkt er op 2 januari 2019 aandacht aan in het artikel "Plan fietsroute Haarlemmerstraat stuit op verzet". Daarin wordt de second opinion van De Baan Verkeersadvies uiteraard aangehaald.
De buurt mobiliseert ondertussen de weerstand via hun website dijkenplein.nl en een bewoner analyseert in Parool hoe de gemeente omgaat met bewoners waarbij de gemeente niet van bewonersalternatieven wil horen.
Naschrift juni 2022
Op de website dijkenplein.nl verschijnt deze blog over de fietsers in de Haarlemmerstraat en -dijk.
Een citaat in de blog trekt mijn aandacht:
Op de website dijkenplein.nl verschijnt deze blog over de fietsers in de Haarlemmerstraat en -dijk.
Een citaat in de blog trekt mijn aandacht:
Project: Second Opinion Fietsroute Haarlemmer Houttuinen
Uitvoering: juli 2018
Opdrachtgever: Six Advocaten i.o.v. particulier
Uitvoering: juli 2018
Opdrachtgever: Six Advocaten i.o.v. particulier