De Baan Verkeersadvies
  • Home
  • Diensten
  • Expertise
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
  • Home
  • Diensten
  • Expertise
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
Download CV Dirk de Baan
Bekijk uitgevoerde projecten

Expertise: enkele projecten
(uitgevoerd sinds febr. 2018)

Foto
Download Themabrochure
recente second opinions
  • Diverse second opinions en contra expertises over parkeersituaties, verkeersveiligheid, uitritten etc. (2019 t/m heden).
  • Nota Parkeernormen gemeente Voorne aan Zee (2022).
  • Trambaanpad snelfietsroute Spijkenisse - Hellevoetsluis: Inventarisatie, Ontwerp en SSK-raming (2021)
  • Verkeersontsluiting Hoeksche Waard Zuidwest: een nieuwe verkeersstructuur rondom Goudswaard (2021)
  • Gebiedsvisie De Rik te Brielle: scenario's voor herinrichting (2021)
  • Parkeeronderzoek Pelikaanstraat Badhoevedorp (2021)
  • Verkeersscan Wickengaard te Schalkwijk, gemeente Houten (2020)
  • Ontwikkelingen Ondernemingspolder, gemeente Brielle (2020)
  • Fietsverbinding Platolaan - Weg tot de Wetenschap te Utrecht, bewonersgroep Cicerolaan e.o. Utrecht (2020)
  • Opstellen Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan, gemeente Brielle. Samenstelling en redactie (2019)
  • Turborotonde Dublin, begeleiding en advies ontwerp, Atkins (2019)
  • Second Opinion: ontsluiting nieuwe Basisschool op N334 Beulakerweg te Giethoorn - vergelijking twee varianten op verkeersveiligheid, Gemeente Steenwijkerland (2019)
  • Second Opinion: uitrit De Zodde te Loosdrecht voor particulier (2019)
  • Second Opinion: uitzicht kruispunt Hoofdstraat-Smitstraat te Ederveen voor particulier (2018)
  • Traversen N290 (Kapellebrug) en N689 (Kuitaart) te Zeeuws-Vlaanderen, Provincie Zeeland (2018, samen met Geo Infra B.V.)
  • Passage Korte Prinsengracht door nieuwe fietsroute langs Haarlemmer Houttuinen, Six Advocaten (2018)
  • Veilige fietspassage 28 turborotondes, Provincie Zuid-Holland (2018 i.s.m. RHDHV) 
  • Evaluatie “2-0 systeem met geleide bakens i.p.v. stalen barriers”, Rijkswaterstaat (2017-2018, i.s.m. RHDHV)
  • Ontwerpstudie Fanny Blankers-Koenlaan Hoofddorp, in samenwerking met Royal HaskoningDHV (2017-2018). Project is in ​2020 gerealiseerd: zie bericht van gemeente en locatie op Google/maps.
Foto
Download Themabrochure
Lees meer over audits
lijst Uitgevoerde audits
Bekijk de audits (kaart)
  • > 200 verkeersveiligheidsaudits op (regionale) stroomwegen: o.a. A24 Blankenburgverbinding, A7 Afsluitdijk, Ring Zuid Groningen, Knooppunt Hoevelaken, Rotterdamsebaan Den Haag, A2 Maastricht, N61, N62, etc..
  • > 120 verkeersveiligheidsaudits op onderliggend wegennet: Rijnlandroute N434, N280, N395, Tiendenplein Goes, Waterlinieweg Utrecht, Nieuwe Sluis Terneuzen, Leusden, Noordelijke Randweg Zevenbergen, WPW-kruispunten Amsterdam alsook de snelfietsroute F50 Nistelrode - Uden - Veghel en snelfietsroutes in Arnhem.
  • Verkeersveiligheidsinspecties (VVI): N230 Ring Utrecht (2024), G-VVI en P-VVI N300 Parkstad Limurg (2024), De Ontvangst Apeldoorn (2024),  Turborotonde Roosendaal (2023/2024), LaRGaS-tracé Arnhem (2023), Rotonde Kluis te Geleen (2022), Rotonde Beringe in N275, (2021)
  • Spoorwegovergang op Plesmanweg te Rotterdam, Shunter Tractie BV thans Alstom (2021).
  • Kruispunt Moezelweg - Merwedeweg te Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam (2020).
  • Geleiderail N200 - nut en noodzaak? Verkeersveiligheidsbeoordeling voor Royal HaskiningDHV en ééN200 (2020)
  • Snorfiets naar de Rijbaan, Gemeente Groningen. In samenwerking met RHDHV: afwegingsschema en iReport- en rapportageteksten (2019).
  • Factsheet enkelstrooksrotondes in het kader van het SVP2030 in samenwerking met CROW. In opdracht van De Baan Verkeersadvies schreef RoyalHaskoningDHV de Factsheet Verkeersveiligheid bij kruispunten met verkeerslichten (2019).
  • Verkeersveiligheidsinspectie N271, Rondweg Gennep, Provincie Limburg (2018)
  • Afwateringsgoot Fietsbrug Nigtevecht - verkeersveiligheidsrisico's, Provincie Noord-Holland (2018)
  • Verkeersveiligheidsscan Hanepool te Zwaanshoek, Gemeente Haarlemmermeer (2018)
Foto
Bekijk Second Opinions
  • Omgevingsvergunning voor uitrit op P&R-strook naast basisschool wordt door gemeente Hellevoetsluis geweigerd. Als verkeerskundige bij de gemeente het besluit onderbouwd met een verkeersnotitie. Appellant krijgt bij Rechtbank en bij Raad van State geen gelijk (2018-2019): Uitspraak. 
  • N235 Uitweg Jaagpad - Provincie Noord-Holland t.b.v. Raad van State, inclusief optreden als getuige deskundige bij zitting Raad van State (2015). Uitspraak: Provincie in gelijk gesteld
  • N243 Verkeerskundige effecten Bestemmingsplan Buitengebied Schermer op de provinciale weg N243 - Provincie Noord-Holland t.b.v. Raad van State, inclusief optreden als getuige deskundige bij zitting Raad van State ​(2015). Uitspraak: gewonnen (appellant 11)
  • De Zarken Monnickendam - Gemeente Waterland t.b.v. Raad van State, inclusief optreden als getuige deskundige voor gemeente bij zitting Raad van State  (2017). Uitspraak: gemeente in het gelijk gesteld!
Foto
Lees wat interim inhoudt
  • Waterschap Hollandse Delta op projectbasis (januari 2022 - heden)
  • Gemeente Nissewaard op projectbasis (maart 2021 - december 2022)
  • Gemeente Goeree-Overflakkee (maart 2018 - augustus 2021)
  • Gemeente Hellevoetsluis (juni 2016 - september 2020)
  • Gemeente Gouda (2004 - 2006)
  • Provincie Zuid-Holland (2000 & 2002-2003)
  • Gemeente Zeist (1998 - 2000)
  • Infopunt Duurzaam Veilig (1997-2000 / ondergebracht bij CROW)
Mededeling: per 1 januari 2024 is het uitsluitend mogelijk op projectbasis te werken. Dit houdt in dat er geen detachering bij een opdrachtgever wordt aangenomen, maar dat de opdrachtgever wel een raamcontract kan afsluiten (xx-uren te besteden in een bepaalde periode) voor uitvoering van projecten zonder telkens een offerte-traject in te moeten gaan. De projecten kunnen divers zijn en in principe "op afroep": schouwingen, opstellen notities, opstellen verkeersbesluiten, uitwerking beleid, meekijken bij ontwerpen of zelfs coaching van junior medewerkers. Maandelijks worden de daadwerkelijk bestede uren gedeclareerd met verantwoording van bestede tijd via weekstaten: hoeveel tijd op welke dag aan welk projectonderdeel. 
Foto
CROW-publicaties:
  • Basiswegsituatie: kruispunt met verkeerslichten (2024)
  • Actualisatie Richtlijn voor Bebakening en Markering van wegen (2023)
  • Kader Verkeersborden autosnelwegen - 'minder is meer' (2022)
  • Aanpassing Aanduidingenbeleid toeristisch-economische objecten
  • Basiskenmerken Wegontwerp (publicatie 315)
  • Basiskenmerken Kruispunten en Rotondes (publicatie 315a)
  • Draagconstructies Bewegwijzering
  • Vertaalslag Basiskenmerken voor Handboek Weg­ontwerp
  • Bewegwijzering 2014 (publicatie 322, herziening 222)
  • LZV’s op het onderliggend wegen­net 2013 (publicatie 320)
  • Turborotondes (publicatie 257)
CROW-workshops:
  • Verkeerskundig Ontwerp voor niet verkeerskundigen​​. Gegeven aan gemeente Amsterdam (2017 & 2019), aan Provincie Zuid-Holland (2020), aan gemeente Medemblik (2022), gemeente Leiden (2022) en gemeente Hoeksche Waard (2023).
DTV Consultants:
  • Handleiding verkeersveiligheidsaudits onderliggend wegennet
  • Docent: Cursus Verkeersveiligheidsauditor voor het onderliggende wegennet (jaarlijks vanaf 2001 t/m 2020)
  • Docent: Cursus Verkeersveiligheidsauditor voor Rijkswegen (2012, 2014 & 2018)
Coaching:
Coaching junior verkeerskundigen in hun werk of een civiele medewerker die zich wil toeleggen om als verkeerskundige te gaan werken.  
  • Voor de SED organisatie is een medewerkster een jaar gecoacht om door te groeien naar beleidsmedewerkster Mobiliteit. De SED organisatie is de ambtelijke werkorganisatie van de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland.
Foto
  • Binnen elk project zijn overleggen met de projectleider van de opdrachtgever, dat klink logisch, maar is noodzakelijk voor een succesvol project.
  • De richting die de studie op moet; zijn we op de goede weg; hoe gaat dit in het besluitvormingsproces in?
  • Presentaties aan Wethouders en Raadsleden.
  • Presentaties op Verkeerskunde- en verkeersveiligheidscongres(sen)

Wat opdrachtgevers ervan zeggen... (LinkedIn)

Foto
Foto
Proudly powered by Weebly