Interim verkeerskundige
De vraag om "extra handjes" wordt met enige regelmaat aan De Baan Verkeersadvies gesteld. Echter, een werkweek heeft helaas maar 5 werkdagen en niet alle vragen kunnen gehonoreerd worden. Sinds de start is Dirk de Baan bij de volgende opdrachtgevers als interim verkeerskundige ingezet.
Waterschap Hollandse Delta - ondersteuning Regie en Assetmanagement (januari 2022 - heden)
De afdeling Regie en Assetmanagement van het Waterschap Hollandse Delta is onder ander verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de Waterschapswegen. In 2020 is hiertoe al ondersteuning geweest en is sinds begin 2022 gecontinueerd. Naast de schouwingen om de verkeersveiligheid te verbeteren bij groot onderhoud, wordt nu ook meegedacht over de wegencategorisering, het fietsnetwerk en worden diverse verkeersbesluiten geschreven. Dit alles om de afdeling RA te ondersteunen en de vele werkzaamheden gereed te krijgen.
Het betreft een urencontract waarbij de inzet van Dirk de Baan per week verschilt van 0 tot 24 uur. Een en ander is afhankelijk van de wegen die in onderhoud komen en ad-hoc vragen vanuit de afdeling.
De afdeling Regie en Assetmanagement van het Waterschap Hollandse Delta is onder ander verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de Waterschapswegen. In 2020 is hiertoe al ondersteuning geweest en is sinds begin 2022 gecontinueerd. Naast de schouwingen om de verkeersveiligheid te verbeteren bij groot onderhoud, wordt nu ook meegedacht over de wegencategorisering, het fietsnetwerk en worden diverse verkeersbesluiten geschreven. Dit alles om de afdeling RA te ondersteunen en de vele werkzaamheden gereed te krijgen.
Het betreft een urencontract waarbij de inzet van Dirk de Baan per week verschilt van 0 tot 24 uur. Een en ander is afhankelijk van de wegen die in onderhoud komen en ad-hoc vragen vanuit de afdeling.
Gemeente Nissewaard - ondersteuning vakgroep Verkeer (maart 2021 - heden)
Voor de Vakgroep Verkeer van de gemeente Nissewaard worden 'hand en spandiensten' verleend om de vaste verkeerskundigen meer tijd te geven voor hun takenpakket.
Voor de Vakgroep Verkeer van de gemeente Nissewaard worden 'hand en spandiensten' verleend om de vaste verkeerskundigen meer tijd te geven voor hun takenpakket.
- Zo is het voortouw genomen in de problematiek van de doorgaande route door de kern Simonshaven (drukte, geluid, trillingen) met informatieavonden en een klankbordgroep.
- Zo is meegedacht over de eisen voor de renovatie van de Spijkenisserbrug (in 2024-2025) ten aanzien van behoud van de busbaan en de parameters voor de instelling van de verkeerslichten voor de brug.
- Voor de Groene Kruisweg (tussen Spijkenisserbrug en het Baljuwplein) is een verkeerkundige visie opgesteld: moet deze 2x2 weg met verkeerslichten zo blijven of kunnen enkele kruispunten omgebouwd worden naar een rotonde of voorrangskruispunt en kan een deel naar 2x1 rijstrook of binnen de bebouwde kom komen te liggen? Via zes scenario's is een voorstel gedaan.
- Voor een goede bereikbaarheid van Geervliet en Heenvliet tijdens calamiteiten is aangehaakt bij de Regelscenario's van Zuid-Holland Bereikbaar.
Gemeente Goeree-Overflakkee (maart 2018 - autustus 2021)
Afronding van het Verkeerscirculatieplan Middelharnis-Sommelsdijk (VCP) was vanuit de Gemeente Goeree-Overflakkee de opdracht waarmee direct aan de slag werd gegaan. Intern staakten de stemmen ten aanzien van het maatregelenpakket dat in het VCP aan de Gemeenteraad in 2017 was gepresenteerd. Een oostelijke randweg met tunnel onder het havenkanaal vergt hoge investeringen en het gebruik zou achterblijven om alle problemen in de kernen op te lossen. Veel overleg en overtuigingskracht is nodig geweest om de knoop door te hakken: bouwen aan de noordzijde van de kernen moet gestopt worden met compenserende maatregelen om het verkeer te beperken. Hiertoe is een aanvullende opdracht uitgezet als 'addendum' bij het VCP.
Afronding van het Verkeerscirculatieplan Middelharnis-Sommelsdijk (VCP) was vanuit de Gemeente Goeree-Overflakkee de opdracht waarmee direct aan de slag werd gegaan. Intern staakten de stemmen ten aanzien van het maatregelenpakket dat in het VCP aan de Gemeenteraad in 2017 was gepresenteerd. Een oostelijke randweg met tunnel onder het havenkanaal vergt hoge investeringen en het gebruik zou achterblijven om alle problemen in de kernen op te lossen. Veel overleg en overtuigingskracht is nodig geweest om de knoop door te hakken: bouwen aan de noordzijde van de kernen moet gestopt worden met compenserende maatregelen om het verkeer te beperken. Hiertoe is een aanvullende opdracht uitgezet als 'addendum' bij het VCP.
Een tweede project dat opgepakt is: "Evaluatie Blauwe Zone Dirksland". Rondom het ziekenhuis in Dirksland zijn parkeerproblemen en is een Parkeerverbodszone ingesteld. De evaluatie bestaat uit interviews een parkeertelling en een enquête onder de inwoners van Dirksland en de werknemers, patiënten en bezoekers van het ziekenhuis. In het ziekenhuis zijn banners geplaatst en op de interne TV-mededelingen een oproep geplaatst om de enquête in te vullen.
Tot slot zijn 'tussendoor' nog enkele kleinere projecten opgepakt en een best grote:
|
Gemeente Hellevoetsluis (juni 2016 - 1 oktober 2020)
Sinds juni 2016 is Dirk de Baan interim verkeerskundige bij de gemeente Hellevoetsluis. Hij versterkt de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Beleid (ROB) en werkt nauw samen met de afdeling Beheer, Vergunningen en Handhaving (BVH). Tot januari 2018 via RHDHV en sinds februari 2018 via Yacht.
In de eerste 1½ jaar was hij de enige verkeerskundige (3 dagen/ week) waardoor alle lopende verkeerszaken bij hem langs kwamen. In het najaar 2017 is een tweede verkeerskundige aangetrokken in vast dienst waarna de inzet naar 2 dagen/ week ging. Sinds 2019 is de inzet 1 á 1½ dag/ week.
Belangrijke projecten zijn geweest en zijn soms nog:
Sinds juni 2016 is Dirk de Baan interim verkeerskundige bij de gemeente Hellevoetsluis. Hij versterkt de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Beleid (ROB) en werkt nauw samen met de afdeling Beheer, Vergunningen en Handhaving (BVH). Tot januari 2018 via RHDHV en sinds februari 2018 via Yacht.
In de eerste 1½ jaar was hij de enige verkeerskundige (3 dagen/ week) waardoor alle lopende verkeerszaken bij hem langs kwamen. In het najaar 2017 is een tweede verkeerskundige aangetrokken in vast dienst waarna de inzet naar 2 dagen/ week ging. Sinds 2019 is de inzet 1 á 1½ dag/ week.
Belangrijke projecten zijn geweest en zijn soms nog:
- Beleid vanuit gemeente t.a.v. de nieuwe bus-concessie voor Voorne-Putten waarbij MRDH aanbesteedt en fine-tuning na introductie R-Net en aangepast lijnvoering door EBS;
- Integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer in samenwerking met de andere gemeenten en MRDH;
- Parkeren grote voertuigen in Hellevoetsluis;
- "Gebiedsuitwerking Voorne-Putten en Haven Rotterdam": lid projectgroep begeleiding studie die in het kader van het BO-MIRT 2017 wordt uitgevoerd en in BO-MIRT 2019 zijn beslag heeft gekregen in een vervolgstudie (= PDF-download: zie pag. 9 onder kopje 'Voorne-Putten').
- Diverse kleinere projecten en adviezen, overleg met wethouder en info-presentaties aan het College.