Gebiedsgerichte aanpak Duurzaam Veilig
Aanvullende maatregelen bij groot onderhoud
Waterschap Hollandse Delta (WSHD) voert naast het waterbeheer ook het beheer en onderhoud van wegen. Deze wegen liggen buiten de bebouwde kom op de 'eilanden' IJsselmonde, Voorne-Putten, Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Het zijn voornamelijk erftoegangswegen in een 60 km/uur zone. Totaal betreft het 1.233 km (vaar)wegen en 352 km fietspaden.
Het periodieke groot onderhoud wordt het jaar voorafgaand gepland waarbij aan de afdeling verkeer wordt gevraagd óf en welke aanvullende maatregelen doorgevoerd moeten worden om de weg direct ook veiliger in te richten. Het betreft dan snelheid remmende maatregelen, bermen (semi) verharden, opheffen van de voorrangsregelingen, overbodige of nieuwe bebording en markering; met name op de 60-zone grenzen.
Vanwege 'krapte' bij de WSHD-afdeling verkeer is bijstand van De Baan Verkeersadvies gevraagd waarbij naast de beoordeling van de wegsituatie ook het ontwerp gemaakt moest worden. Hiertoe is een samenwerking aangegaan met Civiele Techniek Van Overbeek.
Het periodieke groot onderhoud wordt het jaar voorafgaand gepland waarbij aan de afdeling verkeer wordt gevraagd óf en welke aanvullende maatregelen doorgevoerd moeten worden om de weg direct ook veiliger in te richten. Het betreft dan snelheid remmende maatregelen, bermen (semi) verharden, opheffen van de voorrangsregelingen, overbodige of nieuwe bebording en markering; met name op de 60-zone grenzen.
Vanwege 'krapte' bij de WSHD-afdeling verkeer is bijstand van De Baan Verkeersadvies gevraagd waarbij naast de beoordeling van de wegsituatie ook het ontwerp gemaakt moest worden. Hiertoe is een samenwerking aangegaan met Civiele Techniek Van Overbeek.
Aanpak
In de periode maart - december 2020 zijn totaal 35 wegvakken geschouwd door Dirk de Baan, maatregelen voorgesteld en besproken met het Waterschap. Daarna volgde de uitwerking in AutoCAD door Kevin van Overbeek met een tweede bespreking over het resultaat en oplevering van de ontwerpen.
In de periode maart - december 2020 zijn totaal 35 wegvakken geschouwd door Dirk de Baan, maatregelen voorgesteld en besproken met het Waterschap. Daarna volgde de uitwerking in AutoCAD door Kevin van Overbeek met een tweede bespreking over het resultaat en oplevering van de ontwerpen.
Schouwing
De wegvakken zijn geschouwd waarbij elk traject in beide rijrichtingen op video gezet en op markante punten en bij de kruispunten zijn foto's gemaakt. Gelijktijdig is 'bedacht' welke aanvullende maatregelen doorgevoerd zouden kunnen worden. Ook is gekeken of b.v. schrikhekken vervangen moesten worden of dat er schades waren aan wegmeubilair. |
|
Rapportage
Van elk wegvak is een rapportage opgesteld met kenmerken (lengte, breedtes, openbare verlichting) en intensiteiten en rijsnelheden die WSHD voordien had gemeten. ViaStat is gebruikt om de ongevallen te rapporten. Vervolgens bevat de rapportage de set maatregelen en foto's.
Overleg met WSHD
De bespreking van de rapportages met het Waterschap ging het hele jaar via Zoom. We clusterden de wegvakken daartoe tot 4 á 6 wegvakken. Soms waren dit diepgaande discussies over te treffen maatregelen.
Van elk wegvak is een rapportage opgesteld met kenmerken (lengte, breedtes, openbare verlichting) en intensiteiten en rijsnelheden die WSHD voordien had gemeten. ViaStat is gebruikt om de ongevallen te rapporten. Vervolgens bevat de rapportage de set maatregelen en foto's.
Overleg met WSHD
De bespreking van de rapportages met het Waterschap ging het hele jaar via Zoom. We clusterden de wegvakken daartoe tot 4 á 6 wegvakken. Soms waren dit diepgaande discussies over te treffen maatregelen.
Finale check en oplevering
Het Waterschap voerde de finale check uit waarna nog kleine aanpassingen in het ontwerp werden doorgevoerd. Daarna volgde de definitieve oplevering van het wegvak: de PDF van het ontwerp met alle noodzakelijke AutoCAD-bestanden. Ook de rapportage is definitief gemaakt én een bestand met te plaatsen + te verwijderen verkeersborden.
Het Waterschap voerde de finale check uit waarna nog kleine aanpassingen in het ontwerp werden doorgevoerd. Daarna volgde de definitieve oplevering van het wegvak: de PDF van het ontwerp met alle noodzakelijke AutoCAD-bestanden. Ook de rapportage is definitief gemaakt én een bestand met te plaatsen + te verwijderen verkeersborden.
Project: Gebiedsgerichte aanpak Duurzaam Veilig
Uitvoering: Maart - december 2020
Opdrachtgever: Waterschap Hollandse Delta, Ridderkerk
Uitvoering: Maart - december 2020
Opdrachtgever: Waterschap Hollandse Delta, Ridderkerk