De Baan Verkeersadvies
  • Home
  • Diensten
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
    • Rechtsverhouding / Voorwaarden
  • Expertise
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
  • Home
  • Diensten
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
    • Rechtsverhouding / Voorwaarden
  • Expertise
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
Foto

Audits uitgevoerd in 2020

Foto

Verkeersveiligheidsaudits in 2020

In 2020 zijn door Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies​  weer een aantal verkeersveiligheidsaudits uitgevoerd. Verkeersveiligheidsaudits worden altijd door een auditteam van twee gecertificeerde auditors uitgevoerd. ​Één van hen is auditleider en de ander teamlid.
Bekijk Alle uitgevoerde audits (GIS-kaart)
Lees hier meer over verkeersveiligheidsaudits
VVA2 - A7 Afsluitdijk
Rijkswaterstaat werkt samen met de provincies Fryslân en Noord-Holland en de gemeenten Sudwest Fryslân, Hollands Kroon en Harlingen aan het versterken en vernieuwen van de Afsluitdijk (1932). De primaire functies van de Afsluitdijk zijn het verzorgen van de waterveiligheid vanuit de Waddenzee en de waterafvoer vanaf het IJsselmeer. Vanwege het stijgen van de zeespiegel en het vergroten van de afvoercapaciteit dient de Afsluitdijk te worden versterkt. In dit kader wordt ook de Vismigratierivier (VMR) aangelegd.

De rijksweg A7, die de verbinding verzorgt voor het wegverkeer tussen Amsterdam/West Nederland en Noord-Nederland/Duitsland loopt over de Afsluitdijk. Binnen het kader van de dijkversterking wordt ook de A7 aangepast. Het consortium LEVvel (Lely's Erfgoed Veilig) realiseert het project.
Het consortium bestaat uit Van Oord, BAM en Rebel. Levvel ontwerpt, bouwt en financiert de versterking van de Afsluitdijk en onderhoudt deze gedurende 25 jaar. 

De A7, op de kruin van de 32 kilometer lange Afsluitdijk, is in het verleden in een krap 2x2 dwarsprofiel met smalle vluchtstroken gerealiseerd. Dit dwarsprofiel wordt verbreedt, met name de vluchtstroken. Bij de sluizen en vispassage is geen vluchtstrook aanwezig.  

Bouwconsortium Levvel heeft aan De Baan Verkeersadvies​ de opdracht verstrekt voor de verkeersveiligheidsaudit fase 2 en 4.  Teamlid audit voor VVA2 is Betty van de Wetering (Betty's Travels). De rapportage heeft het auditteam toegelicht van Levvel en Rijkswaterstaat.
Naast de audits worden ook acht verkeersveiligheidstoetsen u
itgevoerd op de tijdelijke Werk-in-Uitvoeringssituaties. 
Foto
Opdrachtgever: Bouwconsortium Levvel
Auditfase: 2 Definitief Ontwerp
Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Betty van de Wetering
Datum rapport: 25-2-2020
KoVa rapportnr.: 20001
Foto
Kaft van de auditrapportage
Vijf keer: VVA2 - Snelfietsroute F50 Veghel - Uden - Nistelrode
​De snelfietsroute F50 kent verschillende trajectdelen. Voor vier van deze trajectdelen is een verkeersveiligheidsaudit uitgevoerd (voor verschillende opdrachtgevers):
  • Veghel binnen de bebouwde kom (gemeente Meierijstad)
  • Veghel - Uden (gemeente Uden) 
  • Uden - Nistelrode (gemeenten Uden)
  • Nistelrode - Uden (gemeente Bernheze)
  • Nistelrode noord (gemeente Bernheze)
Aan gemeente Uden en aan gemeente Bernheze zijn twee auditrapportages opgeleverd; aan gemeente Meierijstad één.
Alle startoverleggen en terugkoppelingen zijn per Zoom/Skype gedaan in verband met de Corona-maatregelen.
​

De drie gemeenten hebben verkeersveiligheidsaudits opgedragen aan  De Baan Verkeersadvies.
Samen met Wim van der Wijk (RHDHV) heeft Dirk de Baan de audits uitgevoerd. 
Foto
Trajectdelen F50 waarvoor een VVA2 is uitgevoerd.
Foto
Bij het kruispunt Hoogstraat - De Corridor (Uden) wordt de voorrang aangepast ten gunste van de snelfietsroute.
Opdrachtgevers: Gemeente Bernheze, Gemeente Uden en Gemeente Meierijstad
Auditfase: 2 Definitief Ontwerp
Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Wim van der Wijk (RHDHV)
Datum rapporten: 14 mei 2020 (Uden), 22 juni (Bernheze) en 22 juli 2020 (Meierijstad)​
VVA3 - A7 Afsluitdijk - Werkvakken II en III
​
Als vervolg op de uitgevoerde VVA2 voor de gehele Afsluitdijk (zie hierboven) werkt aannemerscombinatie Levvel aan de realisatie. Omdat de Afsluitdijk totaal 32 km lang is, wordt het wegvak in vier delen heringericht. Nabij de sluizen aan de Noord-Hollandse zijde en aan de Friese zijde wordt nog hard gewerkt. Daarom worden eerst de twee midden gedeelten aangepakt: Werkvak II is als eerste aan de beurt en begin 2021 Werkvak III. Deze werkvakken liggen globaal tussen de parkeerplaats bij het Monument en de aansluiting Breezanddijk. Beide audits zijn bij licht en bij duister geschouwd.

De uitvoering was weer in handen van De Baan Verkeersadvies​ in samenwerking met  teamleden Betty van de Wetering (Betty's Travels) en Domien Overkamp (RHDHV)
Opdrachtgever: Bouwconsortium Levvel
Auditfase: 3 Pre-opening
Auditleider: Dirk de Baan
Teamleden: Betty van de Wetering en Domien Overkamp
Datum rapport: 4-8-2020 en 26-1-2021
KoVa rapportnr.: 20013A en 20013B

VVA4 - Spoorproject Goes - Spooronderdoorgang Van Hertumweg
​
De spooronderdoorgang in de Van Hertumweg in Goes vormt een ongelijk­vloerse kruising waarbij de weg via een slinger is omgelegd om het hoogteverschil te overwinnen. Een extra kruispunt in de vorm van een ovale rotonde (Hartmanplein) aan de zuidzijde en een nieuw rotonde (Kompasplein) aan de noordzijde ontsluiten de naastgelegen gebieden. 
De fietsstructuur is zodanig aangepast dat aan de oostzijde een twee richtingen fietspad is gerealiseerd die bij elk van de rotondes op één tot drie van de vier takken een oversteek biedt. Verder is het busstation aangepast waarbij één busperron ten opzichte van de oude situatie is verlegd. Nabij de toegang aan de zuidzijde van het NS-station is een grote fietsenstalling gerealiseerd met trappen en een lift naar de zuidzijde van het NS-station.
 
Op 6 april 2018 is voor dit spoorproject een verkeersveiligheidsaudit fase 1 (VVA1) uitgevoerd. Naar aanleiding daarvan zijn diverse wijzigingen in het ontwerp doorgevoerd. In april 2020 is de spooronderdoorgang opengesteld voor verkeer. De uitgevoerde VVA4 is zodoende enkele maanden na openstelling uitgevoerd door De Baan Verkeersadvies​ in samenwerking met  teamlid Johan Vermeeren (VAGN). 
Foto
Ontwerp dat gerealiseerd is
Opdrachtgever: Gemeente Goes
Auditfase: 4 Na openstelling 
Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Johan Vermeeren
Datum rapport: 29-9-2020
Vechtdalverbinding: VVA1 aansluiting N48 - N377 + VVA2 aansluiting A28-N340
De Provincie Overijssel realiseert in samenwerking met gemeenten en Rijkswaterstraat de 'Vechtdalverbinding'.  De N340, N48 en N377 in het gebied rond Zwolle, Ommen en Hardenberg zijn zeer druk en niet duurzaam en veilig ingericht waardoor er regelmatig ongelukken gebeuren.
Omdat de aansluitingen van de N377 op de N48 en van de N340 op de A28 aansluitingen zijn op het rijkswegennet, is de eis vanuit Rijkswaterstaat aan de orde om daarvoor verkeersveiligheidsaudits uit te voeren. Voor de rest van de Vechtdalverbinding was geen audit vereist.
​Voor de aansluiting A28-N340 was al in 2019 een audit fase 1 uitgevoerd. Royal HaskoningDHV heeft als 'ontwerper' de taak audits op hun ontwerp te laten uitvoeren.  
De twee audits zijn in één opdracht door Royal HaskoningDHV aan De Baan Verkeersadvies opgedragen. Het startoverleg en de toelichting nadien zijn via Teams gedaan vanwege de geldende Corona-maatregelen. De audits zijn uitgevoerd samen met Betty van de Wetering (Betty's Travels).
Foto
Volledige Vechtdalverbinding. De twee audits betroffen de aansluitingen in de cirkels.
Opdrachtgever: Provincie Overijssel via Royal HaskoningDHV
Auditfasen:
1 Voorlopig Ontwerp (N48-N377) 
2 Definitief Ontwerp (A28-N340)

Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Betty van de Wetering
Datum rapporten: 16 oktober 2020
KoVa-nummers: 20020 en 20021​
VVA1 - Bushaltepaar Sweserengseweg nabij rotonde Buitenweg te Maarssen
Provincie Utrecht wil in Maarssen de buslijn door de wijk Zandweg-Oostwaard laten vervallen en voortaan via de Sweserengseweg laten rijden. Vanuit die wijk zijn thans te weinig reizigers om de bus­lijn te handhaven. De strekking van de lijn is noodzakelijk en, om degenen die wèl de bus gebruiken, toch de mogelijkheid te bieden hiermee te reizen wil de Provincie een haltepaar realiseren op de Sweserengseweg. In een voorstudie is uit vier mogelijke locaties naar voren gekomen dat het bushalte­paar het beste nabij de rotonde Sweserengseweg/ Buitenweg gerealiseerd kan worden (zie figuur).  
Foto
Mogelijke locaties van de bushalte nabij de rotonde.
Opdrachtgever: Gemeente Stichtse Vecht
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp
Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Johan Vermeeren (VAGN)
Datum rapport: 29-10-2020
Gemeente Stichtse Vecht heeft haar zorg uitgesproken over de verkeersveiligheid van de oplossing vanwege de hoge intensiteiten op de Sweserengseweg , de hoge rijsnelheden, de verschijningsvorm (de weg lijkt een 80 km/uur weg, maar 50 km/uur is het maximum) en het hoge groen in het hart van de rotonde. Het betreft dan met name de verkeersveiligheid voor overstekende voetgangers naar de halte aan de noordoostzijde van de rotonde.
​
​Gemeente Stichtse Vecht heeft aan 
De Baan Verkeersadvies​ de opdracht verstrekt voor de verkeersveiligheidsaudit voor de afzonderlijke bushaltes (vier plekken mogelijk), voor de mogelijke combinaties van deze vier én voor de loop- en fietsroute naar de halte vanuit de wijk. 
Teamlid audit voor VVA1 is Johan Vermeeren (VAGN). 
​
VVA4 - N629 Oosterhout - Dongen, inclusief aansluiting A27
​
De provincie Noord-Brabant heeft een deel van de N629 grootschalig reconstrueren. Voor het deelproject waarbij de aansluiting van de N629 op de A27 is aangepast, is in 20219 de VVA1 en VVA2 gedaan. Nu is na realisatie de audit fase 4 uitgevoerd, na de openstelling.
Aan de westzijde van de A27 is het bestaande kruispunt N629-op- en afrit A27 uitgebreid, waarbij het kruispunten met een VRI (conform bestaand) zijn heringericht. Aan de oostzijde is een kluifrotonde gerealiseerd waarbij de N629 ongelijkvloers kruist en met op- een afritten wordt aangesloten op de kluifrotonde. 
Marco van Leersum van Van Leersum Infra BV heeft De Baan ​Verkeersadvies ​ingeschakeld om samen het gerealiseerde ontwerp te beoordelen. 
Opdrachtgever: Van Leersum Infra
Auditfase: 4 Na openstelling
​d.d. 10-11-2020

Auditleider: Marco van Leersum
Teamlid: Dirk de Baan
Kova rapportnr.: ​20030 (VVA4)
VVA3 - Westelijke ontsluiting op A200 te Halfweg
Na de VVA1 en VVA2 die in 2019 zijn uitgevoerd is eind 2020 de VVA3 gedaan. De herstructurering van de aansluiting van de Haarlemmerstraatweg op de A200 is ten behoeve van o.a. het Factory Outlet Sugar City. De situatie was nog niet helemaal klaar, maar voldoende gereed om de audit uit te voeren. In het project zijn de twee voorrangskruispunten omgebouwd tot kruispunten met verkeerslichten met aan de zuidzijde een extra tak ten behoeve van het Factory Outlet Sugar City. Het aantal opstelstroken op de afritten is vergroot.
​​De Baan Verkeersadvies​ heeft in opdracht van Nemab Sugar City bv de VVA3 uitgevoerd met teamlid Domien Overkamp. 
Opdrachtgever: Nemab Sugar City bv​
Auditfase: 3 Voor openstelling
Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Domien Overkamp
Datum rapport: 2-12-2020​
​
KoVa-rapportnr.: 20032
VVA1 - Westelijke aansluiting 2 Schiphol Rijksweg A4
Rijkswaterstaat streeft naar een veilige en goede bereikbaarheid van Schiphol. De aansluiting verbindt de A4 de met de voorrijwegen van de luchthaven. De aansluiting Schiphol is een trompetaansluiting, indertijd uitgevoerd met een scherpe bocht omdat aansluitingen tussen het hoofdwegennet en het onderliggend wegennet niet vloeiend mochten zijn. Aan het einde van de afrit is geen duidelijke overgang naar het onderliggend wegennet in de vorm van een kruispunt of rotonde. De aansluitende weg heeft 2x2 rijstroken. De krappe bogen komen ook hier als een verassing voor de weggebruiker. Dit leidt tot meer ongevallen dan gebruikelijk bij een aansluiting. De files die ontstaan naar aanleiding van deze ongevallen kunnen terugslaan tot in de Schipholtunnel.
Foto
Opdrachtgever: Royal HaskoningDHV
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp
Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Betty van de Wetering
Datum rapport: 10-12-2020
KoVa-nummer: 20035

Het ontwerp is gemaakt door Royal HaskoningDHV en legt het ontwerp voor aan De Baan Verkeersadvies​ om een verkeersveiligheidsaudit uit te voeren. Teamlid audit voor deze VVA1 is Betty van de Wetering (Betty's Travels).​
Proudly powered by Weebly