Spoorwegovergang te Rotterdam
Beoordeling verkeersveiligheid
Bij een oversteek van het kruispunt wordt het wegverkeer 'op rood gezet' met knipperlichten en geluidssignalen. Niet alle weggebruikers houden zich aan deze lichten en signalen en veroorzaken soms gevaarlijke situaties. Voor het bedrijf reden om een nader onderzoek te doen naar het gedrag en mate van verkeersveiligheid.
Shunter schakelt voor de beoordeling van de veiligheidssituatie De Baan Verkeersadvies in met het verzoek ook met oplossingen te komen.
Shunter schakelt voor de beoordeling van de veiligheidssituatie De Baan Verkeersadvies in met het verzoek ook met oplossingen te komen.
Aanpak
Op twee dagen is in de (vroege) ochtend het kruispunt geschouwd bij duister en bij licht. Tevens is een gesprek gevoerd met drie machinisten en is meegereden op de locomotief. Het zicht vanuit de locomotief is zodoende meegenomen in de analyses. Van deze ritten zijn video opnamen gemaakt.
De machinisten hebben tot slot gedurende twee weken per passage van het kruispunt bijgehouden wat er gebeurde: was er een doorrijder, wie was het (vervoermiddel), werd dit als een gevaarlijke actie beoordeeld? Zodoende is data beschikbaar en is vanuit de machinisten daarop een toelichting gegeven tijdens het interview.
Op twee dagen is in de (vroege) ochtend het kruispunt geschouwd bij duister en bij licht. Tevens is een gesprek gevoerd met drie machinisten en is meegereden op de locomotief. Het zicht vanuit de locomotief is zodoende meegenomen in de analyses. Van deze ritten zijn video opnamen gemaakt.
De machinisten hebben tot slot gedurende twee weken per passage van het kruispunt bijgehouden wat er gebeurde: was er een doorrijder, wie was het (vervoermiddel), werd dit als een gevaarlijke actie beoordeeld? Zodoende is data beschikbaar en is vanuit de machinisten daarop een toelichting gegeven tijdens het interview.
Schouwing
Op de Albert Plesmanweg zijn voorwaarschuwingsborden, een Andreaskruis, een tweekleurig verkeerslicht met stopstreep en dwarsgeplaatste hekken aanwezig met daarop een blauw bord met de tekst “Let op trein”. |
|
Aan de zuidzijde van de Albert Plesmanweg is een parkeerstrook waarop auto’s en vrachtauto’s mogen staan. Geparkeerde (grotere) voertuigen schermen hier de verkeerslichten af.
Geconcludeerd wordt dat de hoeveelheid omgevingsfactoren en het geheel aan straatmeubilair een onrustig wegbeeld geeft. De Andreaskruisen, verkeerslichten en hekken vallen mogelijk weg in de andere elementen zoals lantaarnpalen, bewegwijzering, boom, geparkeerde (vracht)auto’s en trailers, etc.
Geconcludeerd wordt dat de hoeveelheid omgevingsfactoren en het geheel aan straatmeubilair een onrustig wegbeeld geeft. De Andreaskruisen, verkeerslichten en hekken vallen mogelijk weg in de andere elementen zoals lantaarnpalen, bewegwijzering, boom, geparkeerde (vracht)auto’s en trailers, etc.
Gezien vanuit perspectief van de machinist
Het emplacement wordt afgesloten met een hekwerk. Voordat het kruispunt opgereden kan worden, moet de machinist het hekwerk openen, op een knop drukken en wachten tot de verkeerslichten in werking gaan. Daarna kan worden opgereden. Het hek blijft geopend achter omdat snel hierna de retourrit start. Daarna wordt het hek weer gesloten. |
|
|
|
|
|
Gevaarlijke passages
Gedurende 11 werkdagen is door de machinisten bijgehouden wat er tijdens de passage van het kruispunt gebeurde. Daartoe is een turflijst ingevuld. Totaal zijn in die periode 102 keer het kruispunt gepasseerd waarbij is genoteerd of een doorrijder passeerde (35 keer, vooral automobilisten) en of de machinist dit gevaarlijk vond (14 keer). Verder is een gesprek met de machinisten gevoerd.
Gedurende 11 werkdagen is door de machinisten bijgehouden wat er tijdens de passage van het kruispunt gebeurde. Daartoe is een turflijst ingevuld. Totaal zijn in die periode 102 keer het kruispunt gepasseerd waarbij is genoteerd of een doorrijder passeerde (35 keer, vooral automobilisten) en of de machinist dit gevaarlijk vond (14 keer). Verder is een gesprek met de machinisten gevoerd.
Mogelijk oplossingen
Op basis van de schouwing, het meerijden, de turflijsten en het gesprek met de machinisten zijn negen maatregelen benoemd om de situatie verkeersveiliger te maken. Voor elke maatregel is daarbij aangeven op welk niveau deze ingrijpt:
a. Education: leer en informeer over veilig gedrag in de (rij)opleiding, op school langs de weg
b. Enforcement: handhaaf (via dwang) het gewenste gedrag
c. Engineering: verbeter de inrichting van de weg zodat deze veilig gebruik worden
d. Envoironment: past de maatregel in de omgeving en welke invloed heeft de omgeving op de inrichting?
Uiteraard zijn de resultaten vastgelegd in een eindrapportage.
Op basis van de schouwing, het meerijden, de turflijsten en het gesprek met de machinisten zijn negen maatregelen benoemd om de situatie verkeersveiliger te maken. Voor elke maatregel is daarbij aangeven op welk niveau deze ingrijpt:
a. Education: leer en informeer over veilig gedrag in de (rij)opleiding, op school langs de weg
b. Enforcement: handhaaf (via dwang) het gewenste gedrag
c. Engineering: verbeter de inrichting van de weg zodat deze veilig gebruik worden
d. Envoironment: past de maatregel in de omgeving en welke invloed heeft de omgeving op de inrichting?
Uiteraard zijn de resultaten vastgelegd in een eindrapportage.
Project: Spoorwegovergang Plesmanweg - Graftweg Rotterdam
Uitvoering: November 2020 - januari 2021
Opdrachtgever: Shunter Tractie B.V. (thans Alstom)
Uitvoering: November 2020 - januari 2021
Opdrachtgever: Shunter Tractie B.V. (thans Alstom)