Verkeersveiligheidsinspectie (VVI)
Rotonde Beringe in de N275 (gem. Peel en Maas)
In de provinciale N275 ligt, in het dorp Beringe (gemeente Peel en Maas), een enkelstrooksrotonde met fietsstroken binnen de bebouwde kom met fietsstroken. De komgrenzen markeren het 50 km/uur gebied met aan de zuidzijde een 30 km/uur zone. Op de N275 buiten de bebouwde kom geldt 80 km/uur als maximumsnelheid.
De rotonde staat bij de provincie Limburg bekend als een rotonde met veel verkeersveiligheidsklachten. De klachten gaan in op de hoge rijsnelheden richting rotonde, geen voorrang aan voetgangers en gevaarlijke situaties op de toeleidende wegvakken. De gemeente Peel aan de Maas wil de fietsstroken op de rotonde vervangen door een in twee richtingen bereden vrijliggend fietspad en wil het fietspad op de rotonde laten oversteken bij de noordelijke tak van de N275. Door een verkeersveiligheidsinspectie (VVI) te laten uitvoeren wordt inzichtelijk welke problemen er nog meer spelen qua verkeersveiligheid op het wegvak. De Provincie Limburg, opdrachtgever voor de VVI, heeft verzocht ook enkele oplossingsrichtingen voor de gevonden problematiek aan te dragen bij de rapportage van de verkeersveiligheidsinspectie (VVI). De Baan Verkeersadvies gaat aan de slag! |
|
Aanpak Verkeersveiligheidsinspectie
De schouwing van de rotonde en de aansluitende wegvakken is tijdens licht en duister uitgevoerd via diverse ritten (met video opnamen) en is nabij de rotonde geschouwd hoe de weggebruikers zich er op gedragen. Tot slot zijn de ongevallen bekeken en is de veiligheidssituatie nader geanalyseerd zodat maatregelen voorgesteld konden worden. Voor de veiligheidsanalyse is gebruik gemaakt van de VOA Risicomethodiek uit het Kader Verkeersveiligheid 2017.
De schouwing van de rotonde en de aansluitende wegvakken is tijdens licht en duister uitgevoerd via diverse ritten (met video opnamen) en is nabij de rotonde geschouwd hoe de weggebruikers zich er op gedragen. Tot slot zijn de ongevallen bekeken en is de veiligheidssituatie nader geanalyseerd zodat maatregelen voorgesteld konden worden. Voor de veiligheidsanalyse is gebruik gemaakt van de VOA Risicomethodiek uit het Kader Verkeersveiligheid 2017.
Definitief verkeersveiligheidsinspectie:
Een verkeersveiligheidsinspectie is een opname ter plekke van bestaande wegen of een deel van een bestaande weg met als doel het identificeren van gevaarlijke omstandigheden, fouten, tekortkomingen die kunnen leiden tot ernstige ongevallen (PIARC, World Road Association).
Een verkeersveiligheidsinspectie is een opname ter plekke van bestaande wegen of een deel van een bestaande weg met als doel het identificeren van gevaarlijke omstandigheden, fouten, tekortkomingen die kunnen leiden tot ernstige ongevallen (PIARC, World Road Association).
Aanbevelingen
Op basis van de schouwing, ongevallen en de veiligheidsanalyse zijn mogelijke maatregelen gegeven: 1. Verlagen rijsnelheden en uitbreiding bebouwde kom aan de westzijde. 2. Aanpassen RVV-bebording en informatieborden 3. Aanpassen rotonde waarbij vrijliggende fietspaden veiliger zijn dan de huidige aanliggende fietsstroken. |
Hierbij wordt vanuit verkeersveiligheidsprincipes, het weggedrag gerelateerd aan de aanwezige weginfrastructuur. Daarbij wordt nagegaan of het ontwerp voldoet aan het verwachtingspatroon van weggebruikers, of zij het kruispunt waarnemen en begrijpen en of zij binnen de beschikbare tijd en ruimte het gewenste of noodzakelijke gedrag kunnen uitvoeren en hun weggedrag daarvoor willen aanpassen.
Project: Verkeersveiligheidsinspectie rotonde N275 Beringe
Uitvoering: februari - maart 2021
Opdrachtgever: Provincie Limburg
Uitvoering in samenwerking met Betty van de Wetering (Betty's Travels)
Uitvoering: februari - maart 2021
Opdrachtgever: Provincie Limburg
Uitvoering in samenwerking met Betty van de Wetering (Betty's Travels)