Iedereen wil heelhuids op de bestemming aankomen. Niemand wil onderweg verongelukken. Toch vinden iedere dag verkeersongevallen plaats waarbij jaarlijks rond 20.000 (ernstige) gewonden en rond 600 verkeersdoden te betreuren zijn. Deze gestelde doelen voor 2020 zijn helaas niet gehaald.
De Baan Verkeersadvies legt zich daar niet bij neer en werkt aan een veilige weginrichting ingepast in de omgeving. Daarbij zijn de wegfunctie, de vormgeving en het gebruik dat ieder daarvan maakt de sleutels. Een inrichting die de weggebruikers in verwarring brengt over de te rijden snelheid of de voorrangssituatie leidt bij hen tot onzekerheid en daarmee tot onveiligheid. In de advisering is het effect op de verkeersveiligheid daarom het belangrijkst. Een goede verkeersafwikkeling kan belangrijk zijn, maar een veilige verkeersafwikkeling heeft prioriteit.
Denk bij dit onderwerp aan studies met de volgende insteek of vraagstelling: - Beoordelen van een wegontwerp dat door derden is gemaakt. Dat kan een verkeersveiligheidsaudit zijn of een toetsing van het ontwerp aan de uitgangspunten en/of de vigerende richtlijnen. - Uitvoeren van een verkeersveiligheidsaudit op het Rijkswegennet of op het onderliggend wegennet (van provincie, gemeente of waterschap). Voor alle wegen is Dirk de Baan gecertificeerd. - Bepaling snelheidsmaatregelen op 50- en 30-km/uur wegen. - Verkeers- en verkeersveiligheidstoets nieuwe aansluiting op een Rijksweg. - Inrichting veilige fietsroute met veilige fietsoversteken. - Beoordeling wegafzettingen bij Werk in Uitvoering op mate van verkeersveiligheid. - Variantenstudie naar kruispuntoplossingen om doorstroming en veiligheid te verbeteren. - Ongevallenanalyse.
In onderling overleg komen we tot de juiste vraagstelling voor een passende offerte en helder verkeersveiligheidsadvies of verkeersveiligheidsaudit.