De Baan Verkeersadvies
  • Home
  • Diensten
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
    • Rechtsverhouding / Voorwaarden
  • Expertise
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
  • Home
  • Diensten
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
    • Rechtsverhouding / Voorwaarden
  • Expertise
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken

Wat is een verkeersveiligheidsaudit?

Foto
Download Themabrochure
Bij een verkeersveiligheidsaudit (VVA) of wel Road Safety Audit (RSA) wordt de weginfrastruc­tuur getoetst op verkeersveiligheid. Een verkeersveiligheidsaudit toetst het ontwerp van nieuwe wegen of van reconstructie van bestaande wegen zodat al vóór de aanleg of reconstructie de verkeers­veilig­heid wordt verbeterd. Een verkeersveiligheidsaudit is daarmee een goed hulpmiddel om bij infrastructurele projecten de verkeersveiligheid zo optimaal mogelijk in het ontwerp mee te nemen.
De VVA is een gestandaardiseerde methode om te komen tot een onafhankelijk oordeel over de verkeersveiligheid van een infrastructureel ontwerp. Het doel van de VVA is het voorkomen van (ernstige) ongevallen door in de verschillende fasen van een project mogelijke verkeers­veilig­heids­problemen te identificeren. De VVA wordt uitgevoerd door een onafhankelijk gecertificeerde auditteam en ondersteund door een standaard checklist. Op basis van de auditresultaten / bevindingen dient degene die de volgende (ontwerp)fase van het project uitvoert de auditresultaten te gebruiken voor het verbeteren van het verkeersveiligheidsniveau van het project en daarmee bij te dragen aan het bereiken van de nationale, regionale en lokale beleidsdoelstellingen.

Via onderstaande knoppen kan worden gezocht naar een gecertificeerd verkeersveiligheidsauditor.
De Auditors Rijkswegen staan onder toezicht van het Kwaliteitsorgaan Verkeersveiligheidsaudits (KoVa) dat onder het Ministerie van Infrastructuur en Water 
ressorteert. 
auditors Rijkswegen
auditors Onderliggend wegennet
Bekijk uitgevoerde audits (kaart)

De rechtsbasis: 
​Afspraak in Convenant Duurzaam Veilig (1997) ​en ​EU-Richtlijn (2008)

In 2001 is door het Infopunt Duurzaam Veilig / CROW de publicatie De verkeersveiligheidsaudit – Informatie over de mogelijkheden en de toepassing uitgebracht. De introductie van de verkeersveiligheidsaudit in Nederland is voortgekomen uit het Convenant Startprogramma Duurzaam Veilig dat in 1997 door alle wegbeheerders in Nederland is gesloten. In de publicatie is de achtergrond en aanpak gegeven alsook de checklists die de verkeersveiligheidsauditoren dienen te hanteren. De Infopunt uitgave uit 2001 is in 2016 herzien en in 2018 opnieuw vormgegeven. Deze is hieronder te downloaden via knop 'Handleiding VVA OWN'.

​Op 19 november 2008 heeft het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie de Richtlijn 2008/96/EG vastgesteld betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur. Hierin hebben de lidstaten de plicht om vanaf eind 2010 op wegen die deel uitmaken van het TEN-netwerk waar aanpassingen worden doorgevoerd voor elke fase van dat ontwerp een verkeersveiligheidsaudit te laten doen. Diverse lidstaten, waaronder Nederland, hebben aangegeven dat de bepalingen van de richtlijn tevens toegepast zal worden op de nationale wegen (alle rijkswegen). Rijkswaterstaat heeft op basis van deze Europese richtlijn het document “Voorschrijft Verkeersveiligheidsaudit” opgesteld (eerste versie: 19 januari 2011, herziene versie 5 februari 2018). Het herziene Voorschrift is hieronder te downloaden.
​
In de Richtlijn 2008/96/EG en het Voorschrift zijn vier fasen onderscheiden:
    1. de Voorontwerpfase (VO / (integraal inpassend ontwerp)
    2. de fase van het gedetailleerd ontwerp
    3. de fase van vóór ingebruikname
    4. de fase van het eerste gebruik
Handleiding VVA OWN
Voorschrift KoVa / Rijkswegen
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto

Het te doorlopen proces van een verkeersveiligheidsaudit

Voor wegen in het beheer bij het Rijk ligt vanaf eind 2010 een verplichting om bij nieuwbouw of reconstructie in de verschillende fasen een verkeersveiligheidsaudit uit te laten voeren conform  de Europese Richtlijn 2008/96/EG. Voor de niet-rijkswegen bepaalt een wegbeheerder of en in welke fase(n) een project aan een verkeersveiligheidsaudit wordt onderworpen. Het besluit tot het laten verrichten van een verkeersveiligheidsaudit wordt soms genomen op verzoek van derden, zoals bewonersgroepen, belangenverenigingen of politiek.

Stappen in het auditproces zijn opeenvolgend:

Foto
De wegbeheerder benadert een geschikte auditor met een verzoek voor een verkeersveiligheidsaudit. In het verzoek staat kort beschreven om welk project het gaat, in welke fase het project zich bevindt, welke informatie voor de verkeersveiligheidsaudit beschikbaar worden gesteld en of al in een eerdere fase een VVA is uitgevoerd.

De auditor is een expert op het gebied van wegontwerp, gedrag en verkeersveiligheid, die op geen enkele wijze betrokken is of is geweest bij het project en een cursus voor auditor met goed gevolg heeft afgelegd. Afhankelijk van de grootte van het project, de complexiteit en de vereiste expertise wordt door de auditor een voorstel opgemaakt met aanpak, auditteam en opgave van kosten.

Na opdrachtverlening volgt een startgesprek tussen de opdrachtgever en het auditteam. Hierbij worden de noodzakelijke documenten overhandigd en een toelichting gegeven op het project. Doorgaans komen in dit startgesprek ook de ‘pijnpunten’ naar voren waarover de auditoren zeker een uitspraak moeten doen

Het auditteam bestudeert de informatie, bezoekt eventueel de locatie en toetst het ontwerp op verkeersveiligheid aan de gehanteerde CROW-richtlijnen en/of ROA. Hierbij wordt gebruikgemaakt van checklisten die per auditfase verschillen. De checklist zorgt voor structuur bij het uitvoeren van de audit en gaat na of geen belangrijke aspecten vergeten zijn en rekening is gehouden met alle relevante groepen verkeersdeelnemers.

De bevindingen van het auditteam worden in een auditrapport vastgelegd. Hierbij wordt het project kort beschreven, wordt een overzicht gegeven van de gebruikte documenten en welke binnen de audit vallen en welke als achtergronddocument zijn gebruikt. De bevindingen van het auditteam worden per onderwerp beschreven en van een aanbeveling voorzien met een indicatie van de gevolgen indien het geconstateerde gebrek niet wordt opgelost. Bij rijkswegen wordt hieraan een risicokwalificatie toegekend.

Het concept van het auditrapport wordt aan de opdrachtgever toegestuurd zodat deze een check kan doen op eventueel foute interpretaties van ontwerpen door de auditoren.
Tot slot kan een mondelinge toelichting door de auditoren worden gegeven aan een door de opdrachtgever uit te nodigen gezelschap.

​Het definitieve auditrapport wordt opgeleverd aan de opdrachtgever, die vervolgens beslist welke van de aanbevelingen worden overgenomen en verwerkt. Deze beslissing wordt vervolgens schriftelijk meegedeeld aan het auditteam. Als aanbevelingen niet worden overgenomen moet gemotiveerd worden waarom dit niet gebeurd.

Uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits door Dirk de Baan op GIS-kaart

Op deze interactieve kaart zijn alle verkeersveiligheidsaudits opgenomen waarbij Dirk de Baan betrokken is geweest (als auditleider of als teamlid audit). Tot en met november 2022 is dat bij 276 audits (180 op rijkswegen en 96 op het onderliggend wegennet). Veelal als auditleider en tevens ook als teamlid van het auditteam. 
​Daarnaast zijn totaal 6 verkeersveiligheidsinspecties uitgevoerd.
Klik hier om naar de ArcGIS-kaart te gaan.
​Klik hier voor het overzicht in PDF.
Legenda:
Foto
Proudly powered by Weebly