Verkeersveiligheidsaudits in 2019
In 2019 zijn door Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies diverse verkeersveiligheidsaudits uitgevoerd. Verkeersveiligheidsaudits worden altijd door een auditteam van twee gecertificeerde auditors uitgevoerd.
Één van hen is auditleider en de ander teamlid.
Één van hen is auditleider en de ander teamlid.
VVA2 - Blankenburgverbinding A24
Het project Blankenburgverbinding komt voort uit het Masterplan Rotterdam Vooruit (2009) en verbindt de A20 bij Vlaardingen (noordoever) met de A15 bij Rozenburg (zuidoever) middels een nieuwe autosnelweg, de A24. De drukte op de A15 en de Benelux corridor neemt af en de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven naar de Randstad verbetert. De A24 wordt ingepast in de omgeving en voorzien van een landtunnel op de noordoever (Hollandtunnel) en een tunnel onder het Scheur (Maasdeltatunnel). Het werk bestaat uit de aanleg van de autosnelweg A24 bestaande uit 2x3 rijstroken, de genoemde landtunnel en watertunnel, een verdiepte aansluiting op de A20 (knooppunt Vlaardingen) en een hooggelegen aansluiting op de A15 (knooppunt Rozenburg). Tevens wordt de A20 tot aan Kethelplein verbreed. De openstelling van de nieuwe rijksweg is in 2024 voorzien. Bouwconsortium BAAK legt de Blankenburgverbinding aan. De Baan Verkeersadvies voert gezamenlijk met Betty's Travels de opdracht van BAAK uit voor de verkeersveiligheidsaudit fase 2, 3 en 4. Teamlid audit voor VVA2 is Domien Overkamp. De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan het ontwerpteam van de BAAK en Rijkswaterstaat. |
Opdrachtgever: Bouwconsortium BAAK
Auditfase: 2 Definitief Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Domien Overkamp Datum rapport: 18-2-2019 KoVa rapportnr.: 18037 |
VVA3 - Hoofdfasering 0+1 A4 HRR/PRR Deelgebied 4 en 5
Het project Rijnlandroute is in januari 2017 door de Provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat gegund aan het consortium Comol5. Het project betreft de verbreding van de A4 van 2 x 3 naar 2 x 4 rijstroken, de uitbreiding van de A44 van 2 x 2 naar 2 x 4 rijstroken en de aanleg van de N434 (2 x 2 rijstroken) die de A4 en A44 met elkaar verbindt. Deze verkeersveiligheidsaudit fase 3 betreft een langdurige fasering waarbij de A4 HRR over 1,5 km naar het zuiden is verlegd en direct tegen de A4 HRL aanligt. Deze fasering is noodzakelijk om het knooppunt met de N344 te kunnen aanleggen. De VVA3 is uitgevoerd bij duister in de nacht van 16 op 17 februari 2019. Om 09.00 uur diende de A4 weer te zijn opengesteld voor verkeer. Betty's Travels heeft de opdracht om alle VVA3's voor dit project uit te voeren. Dirk de Baan is daartoe als teamlid bij deze audit betrokken. Auditleider is Domien Overkamp. |
Opdrachtgever: Betty's Travels
Auditfase: 3 Voor openstelling Auditleider: Domien Overkamp Teamlid: Dirk de Baan Datum rapport: 19-2-2019 KoVa-rapportnr.: 19003 |
VVA1 en VVA2
N629 Oosterhout - Dongen, inclusief aansluiting A27 De provincie Noord-Brabant wil de N629 grootschalig reconstrueren. Een van de deelprojecten betreft de aansluiting van de N629 met de A27, inclusief naasliggend kruispunt N629-Provincialeweg-Ter Horst. Aan de westzijde van de A27 wordt het bestaande kruispunt N629-op- en afrit A27 uitgebreid, waarbij het kruispunten met een VRI (conform bestaand) word ingericht. Aan de oostzijde wordt een kluifrotonde aangebracht waarbij de N629 ongelijkvloers kruist en met op een afritten wordt aangesloten op de kluifrotonde. Marco van Leersum van Van Leersum Infra BV heeft De Baan Verkeersadvies ingeschakeld om samen het ontwerp te beoordelen. |
Opdrachtgever: Van Leersum Infra
Auditfasen: 1 Voorlopig Ontwerp d.d. 11-3-2019 2 Definitief Ontwerp d.d. 25-6-2019 Auditleider: Marco van Leersum Teamlid: Dirk de Baan Kova rapportnr.'s: 19008 (VVA1) en 19026 (VVA2) |
VVA1 - N639 Kom Chaam
De N639 is een provinciale gebiedsontsluitingsweg en verbindt de kernen Baarle-Nassau, Chaam en Ulvenhout met de A58. De Provincie Noord-Brabant voert voor de gedeelten buiten de kom in 2019 groot onderhoud uit. Voor het wegvak binnen de kom van Chaam is door de gemeente een verkenning uitgevoerd naar mogelijkheden tot herinrichting van de kom van Chaam. Daarbij is een ontwerp opgesteld waarbij een deel van de N639 binnen de kom als 30 km/uur zone wordt heringericht. Het dilemma waar het auditteam tegenaan liep is het conflict tussen de instelling van de 30-zone zonder de weginrichting structureel aan te passen. De fietspaden en voorrangsregeling blijven in de nieuwe situatie gehandhaafd en het aantal voertuigen ligt rond 11.000 per etmaal. Op het ontwerp is toch een verkeersveiligheidsaudit uitgevoerd. De Baan Verkeersadvies heeft in opdracht van Provincie Noord-Brabant de verkeersveiligheidsaudit fase 1 uitgevoerd. Teamlid audit is Johan Vermeeren van VAGN. De rapportage is toegelicht aan de Provincie Noord-Brabant en gemeente Alphen-Chaam. |
Opdrachtgever: Prov. Noord-Brabant
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren Datum rapport: 14-3-2019 |
VVA1 en VVA4 - De Biezenkamp Leusden
De Biezenkamp is het tweede winkelcentrum van Leusden. In 2016/2017 is het gebied heringericht waardoor een combinatie van wonen, zorg, onderwijs en winkels is ontstaan. De voorzieningen leiden tot een multifunctioneel gebruik waarbij ook de doorgaande fietsroute tussen Achterveld en Amersfoort geïntegreerd is. Totaal zijn drie audits uitgevoerd:
|
Opdrachtgever: Gemeente Leusden
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditfase: 4 Na openstelling Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren Datum rapport: 27-3-2019 |
VVA3 en VVA4 - Ring Zuid Groningen: VDL en KW12
De Ring Zuid Groningen maakt deel uit van Rijksweg 7, is ongeveer twaalf kilometer lang en loopt door de stad Groningen van Hoogkerk tot Westerbroek. De weg is belangrijk voor het verkeer van en naar de stad, maar ook voor het verkeer dat Groningen passeert tussen het westen en midden van Nederland, het noorden van Duitsland en verder. De ombouw betreft nieuwe of vernieuwde aansluitingen op de N7, A7, A28 en de onderlinge knooppunten alsook een verdiepte ligging en een aangepaste rijstrookconfiguratie. Het tracé ten zuiden van Groningen wordt een volledige ongelijkvloerse (regionale) stroomweg waarop een maximumsnelheid 80 km/uur zal gaan gelden. Voor bouwcombinatie Herepoort zijn vier deelaudits fase 3 uitgevoerd voor de bypass Verdiepte Ligging (VDL) en bypass Kunstwerk 12 (KW12). Elk van de bypasses is in twee fasen gerealiseerd waarbij telkens een deelaudit is uitgevoerd. Eind augustus 2019 is voor het project de eerste VVA4 uitgevoerd. De Baan Verkeersadvies heeft in opdracht van Combinatie Herepoort de vier deelaudits fase 3 en één audit fase 4uitgevoerd. Teamleden zijn Domien Overkamp en Betty van de Wetering. |
Opdrachtgever: Combinatie Herepoort
Auditfase: 3 Voor openstelling Audits: Bypass Verdiepte Ligging resp. Kunstwerk 12 (KW12) Auditleider: Betty vd Wetering en Dirk de Baan Teamlid: Domien Overkamp Datum rapport: 8-2-2019 resp. 12-4-2019 KoVa-rapportnr.: 19002 resp. 19009 Opdrachtgever: Combinatie Herepoort
Auditfase: 4 Na openstelling Audit: Bypasses VDL en KW12 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Betty van de Wetering Datum rapport: 3-9-2019 KoVa-rapportnr.: 19035 |
VVA4 - Julianaplein - 's-Hertogenbosch
Het Julianaplein te ‘s-Hertogenbosch is in 2018 omgebouwd van een tweestrooksrotonde naar een ovaal plein met een verblijfsgebied in het middendeel, een ‘ovonde’. Het verkeer op de Koningsweg en Oranje Nassaulaan is doorgaand geworden en rijdt aan de randen van het plein waaraan verkeer vanuit de zijstraten en parallelwegen voorrang dienen te verlenen. Het plein heeft een belangrijke functie voor het keren van bussen die vanaf het busstation vertrekken en in noordelijke richting rijden. Busvervoerder Arriva ondervindt hinder en ongemak van de nieuwe inrichting. Onduidelijkheid over de voorrang zou leiden tot (potentieel) gevaarlijke situaties. Zonder de knelpunten expliciet te benoemen, heeft Arriva Personenvervoer Nederland aan VAGN gevraagd de nieuwe situatie te beschouwen en haar bevindingen in een advies samen te vatten. De Baan Verkeersadvies is ingeschakeld om samen de schouwing uit te voeren en de verkeersveiligheidsaudit fase 4 te doen. |
Opdrachtgever: VAGN
Auditfase: 4 Na (her)opening Auditleider: Johan Vermeeren Teamlid: Dirk de Baan Datum rapport: april 2019 |
VVA4 - A2 Maastricht, inclusief veiligheidstoets vier tunnels
De A2 ter hoogte van Maastricht is in de periode 2011 - 2016 gereconstrueerd en omgebouwd van een 2x2 auto(snel)weg met drie gelijkvloerse kruispunten met verkeersregelinstallaties en enkele oversteken voor langzaam verkeer tot een 2x2 autosnelweg A2 en een 2x2 autoweg N2. De A2 en N2 voeren door tunnels die twee-aan-twee gestapeld zijn. Op hoofdlijnen bestaat het plan uit: 1. twee gestapelde tunnels van ± 2,3 km lengte: twee voor het doorgaande verkeer (A2 / hoofdrijbanen) en twee voor het bestemmingsverkeer (N2 / parallelbanen); 2. twee knooppunten: Geusselt en Europaplein direct ten noorden respectievelijk ten zuiden van de tunnels voor de verbinding van en naar de stad Maastricht; 3. een volledige verknoping van de A2 en de A79 in het bestaande knooppunt Kruisdonk. Het totale verkeerssysteem met de tunnelbuizen is gefaseerd opengesteld op 16 december 2016. Toen is de naam “Koning Willem-Alexandertunnel” bekendgemaakt. De hiervoor genoemde punten 1 t/m 3 zijn vanuit Rijkswaterstaat auditplichtig; voor de tunnels is een verkeersveiligheidstoets uitgevoerd omdat deze formeel onder de Tunnelwet vallen. De VVA4 is uitgesteld vanwege ingrijpende aanpassingen die eind 2018 zijn doorgevoerd in de bewegwijzering. In opdracht van Royal HaskonigDHV heeft De Baan Verkeersadvies op 28 en 29 maart 2019 samen met teamlid audit Domien Overkamp (RHDHV) de VVA4 uitgevoerd waarbij ook verkeerspycholoog Michel Lambers (Adviesdienst Mens & Veiligheid) door het Projectbureau A2 Maastricht aan het team is toegevoegd. |
Opdrachtgever: Projectbureau A2 Maastricht via RHDHV
Auditfase: 4 Na openstelling Auditleider: Dirk de Baan Teamleden: Domien Overkamp (RHDHV) en Michel Lambers (A-MV) Datum rapport: 18-4-2019 KoVa rapportnr.: 19001 |
VVA2 - Westelijke ontsluiting op A200 te Halfweg
De herstructurering van de aansluiting van de Haarlemmerstraatweg op de A200 is ten behoeve van o.a. het toekomstige Factory Outlet Sugar City. De huidige twee voorrangskruispunten worden omgebouwd tot kruispunten met verkeerslichten met aan de zuidzijde een extra tak ten behoeve van het Factory Outlet Sugar City. Het aantal opstelstroken op de afritten wordt vergroot. Het outletcenter Sugar City is vergelijkbaar met andere outletcenters (Roermond, Batavia Stad) en zal tevens bestaan uit een supermarkt, kantoren en andere voorzieningen. Het complex komt nabij NS-station Halfweg te liggen. Totaal worden 1900 parkeerplaatsen gerealiseerd met twee ontsluitingen op het omliggende wegennet. De audit omvat uitsluitend de westelijke ontsluiting van Sugar City en komt uit op de Haarlemmerstraatweg en daarmee op de aansluiting van de N200 en A200. De Baan Verkeersadvies heeft in opdracht van Nemab Sugar City bv de VVA2 uitgevoerd met teamlid Domien Overkamp. |
Opdrachtgever: Nemab Sugar City bv
Auditfase: 2 Definitief Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Domien Overkamp Datum rapport: 10-5-2019 KoVa-rapportnr.: 19021 |
VVA1 - MIRT Verkenning N65 Vught - Haaren (VKA-plus)
De Rijksweg N65 verbindt Den Bosch (via A2 en knooppunt Vught) en Tilburg. De toenemende verkeersdruk veroorzaakt met enige regelmaat onveilige situaties. In 2016 is een MIRT-Verkenning uitgevoerd die heeft geresulteerd in een Voorkeursalternatief (VKA). Daarna is een aanpassing doorgevoerd waarbij de gehele N65 tussen Den Bosch en Haaren ongelijkvloerse aansluitingen krijgt. De VVA1 op het VKA is in 2018 uitgevoerd. In 2019 is een VVA1 op het VKA-plus gedaan. Ook hier wenst de Provincie Noord-Brabant het veiligheidsniveau voor het verkeer op de N65 èn de omliggende en aansluitende wegen te verbeteren. De Provincie heeft ook voor deze audit De Baan Verkeersadvies ingeschakeld om het ontwerp van het VKA-plus aan een verkeersveiligheidsaudit te onderwerpen. Dirk de Baan heeft hiervoor Betty van de Wetering (Betty's Travels) als audit teamlid betrokken. De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan het projectteam van de Provincie Noord-Brabant en het ontwerpbureau Royal HaskoningDHV. |
Opdrachtgever: Provincie Noord-Brabant
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Betty van de Wetering Datum rapport: 21-6-2019 KoVa rapportnr.: 19027 |
VVA1 - MIRT Verkenning N65 Vught - Haaren (VKA-plus)
De Rijksweg N65 verbindt Den Bosch (via A2 en knooppunt Vught) en Tilburg. De toenemende verkeersdruk veroorzaakt met enige regelmaat onveilige situaties. In 2016 is een MIRT-Verkenning uitgevoerd die heeft geresulteerd in een Voorkeursalternatief (VKA). Daarna is een aanpassing doorgevoerd waarbij de gehele N65 tussen Den Bosch en Haaren ongelijkvloerse aansluitingen krijgt. De VVA1 op het VKA is in 2018 uitgevoerd. In 2019 is een VVA1 op het VKA-plus gedaan. Ook hier wenst de Provincie Noord-Brabant het veiligheidsniveau voor het verkeer op de N65 èn de omliggende en aansluitende wegen te verbeteren. De Provincie heeft ook voor deze audit De Baan Verkeersadvies ingeschakeld om het ontwerp van het VKA-plus aan een verkeersveiligheidsaudit te onderwerpen. Dirk de Baan heeft hiervoor Betty van de Wetering (Betty's Travels) als audit teamlid betrokken. De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan het projectteam van de Provincie Noord-Brabant en het ontwerpbureau Royal HaskoningDHV. |
Opdrachtgever: Provincie Noord-Brabant
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Betty van de Wetering Datum rapport: 21-6-2019 KoVa rapportnr.: 19027 |
VVA2 - Kruispunt N280 - Wilhelminasingel te Roermond
De N280 vormt van oudsher de verbinding tussen Roermond en Weert. Het is de belangrijkste oost-westverbinding in Midden-Limburg. De intensiteiten nemen jaarlijks toe en daarom hebben Provincie Limburg en de gemeente Roermond besloten de verbinding te verbeteren zodat de N280 beter aansluit op de A2, de A73 en de B52 naar Duitsland. De N280 in Roermond zelf wordt deels verdiept aangelegd waarbij tevens een parallelweg voor bestemmingsverkeer wordt gerealiseerd. Bij twee kruispunten kan dit verkeer de (verdiept liggende) hoofdrijbaan passeren; dit zijn de Schipperswal en de Wilhelminasingel. De audit betrof uitsluitend het het VRI-kruispunt N280-Wilhelminasingel. Dit kruispunt ontsluit aan de zuidzijde de oude binnenstad van Roermond en aan de noordzijde het Designer Outletcenter (DOC). Het kruispunt wordt met verkeerslichten geregeld doch er bestaan twijfels ten aanzien van de verkeersveiligheid bij het functioneren in zowel de normale situatie en indien deze onverhoopt uitvallen. Belangrijke kwestie is het gelijktijdig kunnen oprijden van vier vrachtwagens over het kruispunt (zie afbeelding hiernaast). In opdracht van Provincie Limburg heeft De Baan Verkeersadvies met teamlid audit Betty van de Wetering (Betty's Travels) de VVA2 uitgevoerd. |
Opdrachtgever: Provincie Limburg
Auditfase: 2 Definitief Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamleden: Betty van de Wetering Datum rapport: 26-6-2019 |
VVA1 - Vechtdalverbinding: aansluiting A28 - N340
Dagelijks rijden er veel (vracht)auto's vanuit het oosten van Overijssel via de N340, N48 en N377 naar Zwolle, Ommen, Hardenberg en omgekeerd. Vooral in de spits is de doorstroming problematisch en treedt er congestie op. Daarnaast zijn deze wegen niet duurzaam veilig ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn veilig en vlot af te wikkelen, heeft de provincie besloten deze wegen aan te passen. De N340 sluit door middel van een nieuw knooppunt aan op de A28. De N340 bestaat nabij het knooppunt uit 2x2 rijstroken en op relatief geringe afstand van het knooppunt ligt een ongelijkvloerse aansluiting met de Kranenburgweg. De spoorlijn Meppel-Zwolle en De Bese kruisen de N340 ongelijkvloers. De VVA1 betrof uitsluitend de aansluiting van de N340 op Rijksweg A28. In opdracht Provincie Overijssel via Royal HaskonigDHV heeft De Baan Verkeersadvies samen met teamlid audit Domien Overkamp (RHDHV) de VVA1 uitgevoerd. De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan het projectteam van de Provincie Overijssel en Royal HaskoningDHV. |
Opdrachtgever: Provincie Overijssel via Royal HaskoningDHV
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamleden: Domien Overkamp Datum rapport: 9-8-2019 KoVa rapportnr.: 19030 |
VVA1 - N33 Zuidbroek - Appingendam (N33 Midden)
De N33 is de rijksweg tussen Assen en de Eemshaven. Deze weg is in de jaren '60 van de vorige eeuw aangelegd ter verbetering van de bereikbaarheid van noordoost Nederland. Zo verbindt de N33 de plaatsen Delfzijl, Winschoten en Veendam direct met Assen, waar deze weg aansluit op de A28 Groningen-Hoogeveen. De realisatie van de verdubbeling van de N33 tussen Assen en Zuidbroek (N33-Zuid) is afgerond. De N33-Midden tussen Zuidbroek en Appingedam wordt een 2x2 regionale stroomweg met ongelijkvloerse aansluitingen. De verkeersveiligheidsaudit betrof het wegvak tussen km. 42,6 (net ten zuiden van knooppunt Zuidbroek) en km. 61,7 direct ten zuiden van de brug over het Eemskanaal. Via Provincie Groningen is in opdracht van Rijkswaterstaat Noord-Nederland door De Baan Verkeersadvies deze audit uitgevoerd met teamlid audit Domien Overkamp (RHDHV). De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan het projectteam van de Provincie Groningen, de gemeente Kerkrade en Politie Limburg. |
Opdrachtgever: RWS Noord-Nederland en Provincie Groningen
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamleden: Domien Overkamp Datum rapport: 21-10-2019 KoVa rapportnr.: 19042 |
VVA1 - Tram Maastricht - Hasselt Nederlands gedeelte op maaiveld)
Om de bereikbaarheid tussen Belgisch Limburg en Maastricht te verbeteren, werken de Belgische en Nederlandse overheden en de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn gezamenlijk aan het tot stand brengen van een geëlektrificeerde tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Het gedeelte in Nederland betreft circa 3,8 km, waarbij de tram ter hoogte van de Noorderbrug van bestaand spoor (2,8 km) naar maaiveld gaat. Vanaf hier mengt de tram met het stedelijk verkeer over een lengte van circa 1 kilometer, waarvoor een nieuwe railverbinding in de bestaande wegverharding wordt aangelegd. Door het mengen van de tram met overige weggebruikers wordt er een nieuwe modaliteit in het verkeerssysteem geïntroduceerd, die deels een eigen ruimte vraagt en met specifieke regels is omgeven. Derhalve is in de audit extra aandacht voor het mogelijke verkeers-gedrag door overige weggebruikers en hun verkeersveiligheid. De opdrachtgever Belvédère WOM BV Maastricht, opgericht door de gemeente Maastricht, was op zoek naar een auditor die ervaring had met audits waarbij een tram in het straatbeeld aan de orde was. Samen met Nordine Bouchiba van Grenspaal 12 heeft Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies deze verkeersveiligheidsaudit uitgevoerd. Dirk had voldoende ervaring met audits met trams in Amsterdam en Delft. De rapportage het auditteam toegelicht aan het projectteam van de gemeente Maastricht en Belvédère. |
Opdrachtgever: Belvédère WOM B.V. via Grenspaal 12
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditleider: Nordine Bouchiba (GP12) Teamleden: Dirk de Baan Datum rapport: 6-12-2019 |