Verkeersveiligheidsaudits in 2018
In 2018 zijn door Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies totaal acht verkeersveiligheidsaudits uitgevoerd. Verkeersveiligheidsaudits worden altijd door een auditteam van twee gecertificeerde auditors uitgevoerd.
Onderstaand een overzicht van de acht audits die in 2018 zijn verricht.
Onderstaand een overzicht van de acht audits die in 2018 zijn verricht.
VVA1 - Spoorproject Goes
Gemeente Goes heeft problemen met de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op de gelijkvloerse kruising van de spoorlijn door de Van Hertumweg. Deze spoorwegovergang ligt direct naast het NS-station waardoor de sluiting van de slagbomen langer duren dan gemiddeld. Het project valt binnen het grotere 'spoorproject Goes'. De Baan Verkeersadvies heeft in opdracht van de Gemeente Goes de verkeersveiligheidsaudit fase 1 uitgevoerd. Teamlid audit is Johan Vermeeren van VAGN. De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan de Gemeente Goes. |
Opdrachtgever: Gemeente Goes
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren Datum rapport: 6-4-2018 |
VVA2 - Westerschans Goes
In het project “Westerschans” in Goes wordt de Westhavendijk verlegd ten behoeve van de realisatie van een AH-XL met daarboven woningen. Het nabijgelegen kruispunt Ringbaan West – Westhavendijk wordt ook verlegd en uitgebreid met enkele rijstroken zodat het voorbereid is voor de toekomst. De Ringbrug is hierop reeds voorbereid met vier rijstroken. Ook de fietsstructuur wordt aangepast met een ongelijkvloerse passage van de Ringbaan West. Gemeente Goes acht het definitief ontwerp rijp voor een verkeersveiligheidsaudit. De Baan Verkeersadvies heeft in opdracht van de Gemeente Goes de verkeersveiligheidsaudit fase 2 uitgevoerd. Teamlid audit is Johan Vermeeren van VAGN. De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan de Gemeente Goes. |
Opdrachtgever: Gemeente Goes
Auditfase: 2 Definitief Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren Datum rapport: 6-4-2018 |
VVA2 - Aansluiting A76 Nuth op Buitenring Parkstad Limburg
Provincie Limburg realiseert in samenwerking met zeven gemeenten en Rijkswaterstaat de Buitenring Parkstad Limburg, de N300. Alhoewel de Buitenring bestaat uit totaal 26 km rijbaan heeft de verkeersveiligheidsaudit uitsluitend betrekking op de aansluiting van de Buitenring op de A76: de toe- en afritten alsook het turboverkeersplein. De overige wegen van het onderliggend wegennet, fietspaden en landbouwroutes zijn op verzoek van de opdrachtgever buiten de scope van deze audit gehouden. Daarmee heeft deze verkeersveiligheidsaudit uitsluitend betrekking op de nieuwe aansluiting op het rijkswegennet. Royal HaskoningDHV heeft de opdracht om de VVA2 en VVA3 voor dit project uit te voeren. Dirk de Baan is daartoe als teamlid bij deze audit betrokken. Auditleider is Domien Overkamp van RHDHV. |
Opdrachtgever: Royal HaskoningDHV
Auditfase: 2 Definitief Ontwerp Auditleider: Domien Overkamp Teamlid: Dirk de Baan Datum rapport: 7-5-2018 |
VVA1 - Hoekseweg te Strijen
Waterschap Hollandse Delta wil de Hoekseweg in Strijen herinrichten waarbij de wegcategorie wijzigt van gebiedsontsluitingsweg naar erftoegangsweg. De maximumsnelheid zal daardoor van 80 naar 60 km/h gaan. Het bestaande rijwielpad langs het 5 km lange traject blijft gehandhaafd en wordt omgevormd tot fietspad. De bromfietsers krijgen hun plaats op de rijbaan. De Baan Verkeersadvies heeft in opdracht van het Waterschap Hollandse Delta de verkeersveiligheidsaudit fase 1 uitgevoerd. Teamlid audit is Johan Vermeeren van VAGN. De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan het Waterschap. |
Opdrachtgever: Waterschap Hollandse Delta
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren Datum rapport: 26-5-2018 |
VVA1 - Geldersedijk / Zuiddijk te Dirksland
Waterschap Hollandse Delta wil het traject Geldersedijk – Zuiddijk in Dirksland herinrichten waarbij de wegcategorie wijzigt van gebiedsontsluitingsweg naar erftoegangsweg. De maximum snelheid zal daardoor van 80 naar 60 km/h gaan. Op dit traject blijft het dwarsprofiel van de rijbaan 5,20 meter en wordt de bermverharding verwijderd. Het bestaande rijwielpad langs het traject blijft gehandhaafd en wordt een fietspad. De bromfietsers rijden na de herinrichting op de rijbaan. De bermen worden aangepast en blijven met puin verhard. De kruispunten worden allemaal gelijkwaardige kruispunten (rechts gaat voor) voorzien van een kruispuntplateau. De Baan Verkeersadvies heeft in opdracht van het Waterschap Hollandse Delta de verkeersveiligheidsaudit fase 1 uitgevoerd. Teamlid audit is Johan Vermeeren van VAGN. De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan het Waterschap. |
Opdrachtgever: Waterschap Hollandse Delta
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren Datum rapport: 26-5-2018 |
VVA1 - MIRT Verkenning N65 Vught - Haaren (VKA)
De Rijksweg N65 verbindt Den Bosch (via A2 en knooppunt Vught) en Tilburg. De toenemende verkeersdruk veroorzaakt met enige regelmaat onveilige situaties. In 2016 is een MIRT-Verkenning uitgevoerd die heeft geresulteerd in een Voorkeursalternatief (VKA). Het VKA voorziet in de aanleg van een verdiepte ligging in Vught met twee halve ongelijkvloerse aansluitingen en een ongelijkvloerse kruising. Tevens komen er buiten Vught extra parallelwegen en verruimde kruispunten tot aan Helvoirt. De Provincie Noord-Brabant wenst het veiligheidsniveau voor het verkeer op de N65 èn de omliggende en aansluitende wegen te verbeteren en heeft De Baan Verkeersadvies ingeschakeld om het ontwerp van het VKA aan een verkeersveiligheidsaudit te onderwerpen. Dirk de Baan heeft hiervoor Betty van de Wetering (Betty's Travels) als audit teamlid betrokken. De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan het projectteam van de Provincie Noord-Brabant en het ontwerpbureau Royal HaskoningDHV. |
Opdrachtgever: Provincie Noord-Brabant
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Betty van de Wetering Datum rapport: 27-7-2018 |
VVA1 - N395 Hilvarenbeek - Oirschot
De provinciale weg N395 loopt van Hilvarenbeek, waar aangesloten wordt op de provinciale weg N269, tot de aansluiting op de A58 bij Oirschot. De weg doorsnijdt daarbij de kernen Oostelbeers, Middelbeers en Diessen. De totale lengte van het traject bedraagt ca. 14 kilometer. De Provincie Noord-Brabant is voornemens op deze weg groot onderhoud uit te voeren, hetgeen praktisch neerkomt op een reconstructie van de N395 zowel buiten de bebouwde kom als binnen de drie genoemde kernen. Royal HaskoningDHV heeft voor Provincie Noord-Brabant het ontwerp opgesteld en geeft De Baan Verkeersadvies opdracht voor een verkeersveiligheidsaudit. Dirk de Baan heeft hiervoor Betty van de Wetering (Betty's Travels) als audit teamlid betrokken. |
Opdrachtgever: Royal haskoningDHV
Auditfase: 1 Voorlopig Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Betty van de Wetering Datum rapport: 31-8-2018 |
VVA2 - N280-West, wegvak Leudal
De N280 vormt de verbinding tussen Roermond en Weert. In het project “N280-West, wegvak Leudal” (hierna: N280 Leudal) wordt de provinciale weg gereconstrueerd tussen de ongelijkvloerse kruising met de N273 aan de oostzijde en de oostelijke aansluiting op de A2 aan de westzijde. Dit weggedeelte ligt in de gemeente Leudal maar is in eigendom en beheer bij de Provincie Limburg. Het traject wordt voorzien van een parallelstructuur voor landbouwverkeer aan de ene zijde en (brom-)fietspaden aan de andere zijde. De kruispunten worden uitgevoerd als (turbo)rotonde of als ovonde. Bij Baexem wordt een verdiepte ligging gerealiseerd waardoor het doorgaande verkeer uit de bebouwde kom zal verdwijnen. Provincie Limburg wil het ontwerp van Kragten BV aan een verkeersveiligheidsaudit onderwerpen en heeft daartoe De Baan Verkeersadvies ingeschakeld. Teamlid audit is Marco van Leersum van Van Leersum Infra BV. De rapportage is toegelicht aan de Provincie Limburg en ontwerpbureau Kragten BV. |
Opdrachtgever: Provincie Limburg
Auditfase: 2 Definitief Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Marco van Leersum Datum rapport: 14-12-2018 |