Kader Verkeersborden autosnelwegen
CROW-publicatie
Rijkswaterstaat heeft aan CROW opdracht gegeven voor het opstellen van het Kader Verkeersborden Autosnelwegen. In het Kader dienen voor diverse wegsituaties de minimale set verkeersborden te worden benoemd zodat op vergelijkbare wegsituaties in Nederland ook een vergelijkbare set verkeersborden wordt geplaatst. Dat bevordert de uniformiteit en daarmee de herkenbaarheid voor de weggebruikers. De verkeersveiligheid wordt op die manier gediend.
CROW heeft voor de uitvoering en begeleiding een Werkgroep opgericht waarbij de inhoudelijke werkzaamheden aan De Baan Verkeersadvies zijn opgedragen om het reeds beschikbare concept van het Kader uit te breiden met nog eens zes wegsituaties.
CROW heeft voor de uitvoering en begeleiding een Werkgroep opgericht waarbij de inhoudelijke werkzaamheden aan De Baan Verkeersadvies zijn opgedragen om het reeds beschikbare concept van het Kader uit te breiden met nog eens zes wegsituaties.
Het concept bestond uit de eerste vier hoofdstukken en een deel van hoofdstuk 5 (opgesteld door Sweco):
1. Inleiding
2. Van ontwerp en boodschap naar gedrag
3. Proces en stappenplan beoordelen verkeersborden
4. Plaatsingsprincipes per type bord
5. Plaatsingsprincipes in relatie tot wegkenmerken
1. Inleiding
2. Van ontwerp en boodschap naar gedrag
3. Proces en stappenplan beoordelen verkeersborden
4. Plaatsingsprincipes per type bord
5. Plaatsingsprincipes in relatie tot wegkenmerken
- de aansluitingen op onderliggend wegennet;
- verbindingsbogen in knooppunten in autosnelwegen;
- afvallende rijstroken;
- rijbaansplitsingen;
- krappe bogen.
De Baan Verkeersadvies heeft dit concept geredigeerd, aangevuld en uitgebreid met een andere aanvliegroute voor krappe bogen en vijf nieuwe wegsituaties:
Project: Kader Verkeersborden Autosnelwegen
Opdrachtgever: CROW Datum rapport: 9 december 2022 Datum publicatie: 1 februari 2023 |
Voorbeelden van bepaling 'krapte van de boog' met minimaal noodzakelijke bebording: