Verkeersveiligheidsaudits in 2022
In 2022 zijn weer diverse verkeersveiligheidsaudits door Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies uitgevoerd. Soms werkte hij als auditleider en soms als teamlid; dit omdat een verkeersveiligheidsaudits altijd door een auditteam van twee auditors worden uitgevoerd.
Hieronder een 'greep' uit de uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits die in 2022 zijn uitgevoerd.
Hieronder een 'greep' uit de uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits die in 2022 zijn uitgevoerd.
VVA1 Zuid-Willemsvaart ZZ te 's-Hertogenbosch
De herinrichting van de Zuid-Willemsvaart zuidzijde maakt onderdeel uit van de Binnenstadsring. In delen wordt deze ring omgevormd tot een voor gemotoriseerd verkeer minder belangrijke route. Voor het openbaar vervoer, hulpdiensten en bestemmingsverkeer is en blijft de Binnenstadsring zeer zeker van belang. Het gedeelte tussen Citadellaan en Van Berckelstraat is thans uitgewerkt in een Voorontwerp. Voor de uitvoering van deze verkeersveiligheidsaudits wordt door de gemeente 's-Hertogenbosch De Baan Verkeersadvies ingeschakeld. Samen met Johan Vermeeren (VAGN) vormde Dirk de Baan het team. |
Opdrachtgever: Gemeente 's-Hertogenbosch
Auditfase: 1 en 4 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren (VAGN) Datum rapport: 4 oktober 2022 |
VVA2 Verbreding afrit A15 HRR naar N3
Afrit 23 van de A15 Hoofdrijbaan Rechts (HRR) naar de N3 is zodanig zwaar belast dat de wachtrij voor de verkeerslichten terugslaat op de A15. Dit geeft risico’s ten aanzien van de verkeersveiligheid en de doorstroming op de A15. Met de toename van de verkeersdrukte zal ook dit knelpunt verergeren. Besloten is om de capaciteit van de afrit te vergroten met een extra rijstrook waardoor de kans op terugslag verkleind wordt. De afrit gaat daarmee van één naar twee uitrijstroken. Gekozen is om de vluchtstrook hiertoe te laten vervallen. De capaciteit van het met verkeerslichten geregelde kruispunt van de afrit met de N3 wordt niet aangepast. Heijmans Infra B.V. is de aannemer die voor Rijkswaterstaat deze aanpassingen zal doorvoeren. Aan De Baan Verkeersadvies wordt gevraagd de audits voor auditfasen 2, 3 en 4 te verzorgen. In 2022 voeren Dirk de Baan en Domien Overkamp (RHDHV) de audit fase 2 uit. Auditfasen 3 en 4 volgen in 2023. |
Opdrachtgever: Heijmans Infra B.V.
Auditfase: 2 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Domien Overkamp (RHDHV) Datum rapport: 5 juli 2022 KoVa-nummer: 22021 |
VVA2 en VVA4 Dr. Nolenslaan Sittard
Voor de Dr. Nolenslaan in Sittard, tussen Odasingel en de rotonde met de Sportcentrumlaan, is een ontwerp opgesteld ten behoeve van verzwaard onderhoud. De herinrichting bestaat uit het smaller maken van de rijbaan waarbij de aanliggende fietspaden vervangen worden door vrijliggende fietspaden. De parallelwegen worden iets breder. De monumentale bomen blijven gehandhaafd; bestaande parkeergelegenheid komt zo veel mogelijk terug, maar wordt niet uitgebreid. De realisatie van het ontwerp was ten tijde van de VVA2 al nagenoeg gereed. Om inzicht te geven in de verkeersveiligheidsrisico's die in het ontwerp zitten, is toch nog een VVA2 uitgevoerd. Aansluitend is de VVA4 gedaan waarbij bij licht en bij duister de situatie is geschouwd. Veel punten die in de VVA2 zijn benoemd kwamen we op straat weer tegen. Natuurlijk kon de gemeente dat nog niet opgelost hebben doch gaan veel punten toch overwegen om een oplossing door te voeren. Voor de uitvoering van deze verkeersveiligheidsaudits is door de gemeente Sittard-Geleen een beroep gedaan op De Baan Verkeersadvies. Samen met Johan Vermeeren (VAGN) vormde Dirk de Baan het team. |
Opdrachtgever: Gemeente Sittard-Geleen
Auditfasen: 2 en 4 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren (VAGN) Datum rapport: VVA2: 3 juni 2022 VVA4: 17 juni 2022 |
VVA4 - Snelfietsroute Nistelrode - Uden: fietstunnel Nistelrode - Gemeente Bernheze
De snelfietsroute Nistelrode – Uden is onderdeel van de route F50 tussen Heesch – Nistelrode – Uden en Veghel. Binnen dit project is in Nistelrode een fietstunnel gerealiseerd onder de Heeschebaan nabij de rotonde met de Noorderbaan. Dit nieuwe fietspad sluit aan op het fietspad langs de Noorderbaan en op de fietsstraat in Kleinwijk. Deze verkeersveiligheidsaudit betreft de eindsituatie die eind maart 2022 is opengesteld voor (fiets)verkeer en omvat de fietstunnel tot en met het kruispunt Noorderbaan-Kleinwijk. In juni 2020 deed het auditteam de audit fase 1 voor deze tunnel. Aan De Baan Verkeersadvies is opdracht gegeven om de situatie na openstelling te beoordelen en te toetsen op verkeersveiligheid. Samen met Wim van der Wijk (RHDHV) is de audit fase 4 uitgevoerd. |
Opdrachtgever: Gemeente Berheze
Auditfase: 4 Na openstelling Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Wim van der Wijk Datum rapport: 25 april 2022 |
VVA1 en VVA2 - Drie fietsoversteken in Snelfietsroute Arnhem
De snelfietsroute (SFR) Arnhem – Dieren wordt gefaseerd aangelegd. Binnen de bebouwde kom van Arnhem verbindt de fietsroute het onderwijscluster HAN – Larenstein met de Arnhemse binnenstad. Op de route zijn drie locaties waar het fietspad belangrijke gebiedsontsluitingswegen kruist. Het betreft de oversteken van de Johan de Wittlaan, de Lange Water en de Laan van Presikhaaf. Voor deze drie oversteken wil de gemeente Arnhem via een verkeersveiligheidsaudit de eventuele risico’s in beeld krijgen. Bij twee van de drie genoemde kruispunten (Laan van Presikhaaf en Lange Water) wordt ten opzichte van de huidige situatie de voorrang omgedraaid ten gunste van de fietsers. Alleen de kruising met de Johan de Wittlaan (voorrangsplein) blijven de fietsers uit de voorrang. Voor de uitvoering van deze verkeersveiligheidsaudit is een beroep gedaan op De Baan Verkeersadvies. Samen met Johan Vermeeren (VAGN) vormde Dirk de Baan het team. Opdrachtgever: Gemeente Arnhem
Auditfase 1: Oversteek Laan van Presikhaaf Auditfase 2: Oversteek Lange Water en Johan de Wittlaan Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren (VAGN) Datum rapport: 23 maart 2022 |
VVA2 - Ontsluiting Buytenwech noord op N231 - Nieuwkoop
Aan de noordrand van Nieuwkoop start gemeente Nieuwkoop het woningbouwproject Buytewech-Noord. Een woongebied moet voor iedereen goed en veilig bereikbaar zijn. De gemeente Nieuwkoop wil daarom de ontsluiting van Buytewech-Noord een vierde tak op de provinciale weg N231 aansluiten. De N231 en de parallelweg worden aan de nieuwe situatie aangepast, inclusief de (brom-) fietsverbindingen langs de N231 en een oversteek voor het langzaam verkeer aan de oostzijde van de rotonde. Nabij de rotonde is een bushaltehaven gepland langs de N231 (richting Nieuwkoop). De bestaande bushalte in de tegenovergestelde richting blijft ongewijzigd gehandhaafd. |
Opdrachtgever: Gemeente Nieuwkoop
Auditfase: 2 Definitief Ontwerp Auditleider: Betty van de Wetering Teamlid: Dirk de Baan Datum rapport: 3 maart 2022 |
Gemeente Nieuwkoop heeft aan De Baan Verkeersadvies opdracht gegeven voor deze verkeersveiligheidsaudit fase 2. Teamlid audit voor VVA2 is Betty van de Wetering (Betty's Travels). De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan de Gemeente en Provincie Zuid-Holland.
VVA1 - Herinrichting N595 Wittemer Allee - Kapolder te Wittem
Provincie Limburg heft het voornemen om de provinciale weg N595 Wittemer Alle tussen Kapolder (kern Wijlre) en de aansluiting met de N278 bij Wittem her in te richten met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren. De belangrijkste wijzigingen zijn: een nieuwe snelheid remmende maatregel nabij de komgrens van Wijlre, nieuwe vrijliggende fietspaden vanaf de komgrens tot aan de N278 en een herinrichting van het parkeerterrein bij Wittem. Voor dit laatste wordt de as van de provinciale weg verlegd waardoor de N595 verder van de bebouwing komt te liggen en deze niet langer een scheiding vormt tussen de bebouwing (klooster Wittem en woningen) en het parkeerterrein.
|
Opdrachtgever: Royal HaskoningDHV
Auditfase: 1 Voorontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Betty van de Wetering Datum rapport: 21 februari 2022 |
Het gedeelte in Wittem ligt binnen de bebouwde kom en is als gebiedsontsluitingsweg gecategoriseerd. Tussen Wittem en Kapolder is de weg een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom .
Royal HaskoningDHV verleende De Baan Verkeersadvies opdracht voor deze eerste verkeersveiligheidsaudit. Teamlid audit voor VVA2 is Betty van de Wetering (Betty's Travels). De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan Royal HaskoningDHV.
Vechtdalverbinding: VVA4 aansluiting N48 - N377 en aansluiting A28-N340
De Provincie Overijssel realiseert in samenwerking met gemeenten en Rijkswaterstraat de 'Vechtdalverbinding'. De N340, N48 en N377 in het gebied rond Zwolle, Ommen en Hardenberg zijn zeer druk en niet duurzaam en veilig ingericht waardoor er regelmatig ongelukken gebeuren.
Omdat de aansluitingen van de N377 op de N48 en van de N340 op de A28 aansluitingen zijn op het rijkswegennet, is de eis vanuit Rijkswaterstaat aan de orde om daarvoor verkeersveiligheidsaudits uit te voeren. Voor de rest van de Vechtdalverbinding was geen audit vereist. Voor beide aansluitingen (A28-N340 en N377-N48) voerden we al de VVA1 en VVA2 uit in de periode 2019-2021. Nu zijn beide aansluitingen gerealiseerd en enkele maanden opengesteld voor verkeer. Tijd voor de auditfase 4. Provincie Overijssel gaf hiertoe opnieuw opdracht aan De Baan Verkeersadvies. De audits zijn op één dag en avond uitgevoerd samen met Betty van de Wetering (Betty's Travels). |
Opdrachtgever: Provincie Overijssel
Auditfase 4: Aansluiting N377 op N48 en aansluiting N340 op A28 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Betty van de Wetering Datum rapporten: 20 januari 2022 KoVa-nummers: 22002 en 22003 |