De Baan Verkeersadvies
  • Home
  • Diensten
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
    • Rechtsverhouding / Voorwaarden
  • Expertise
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
  • Home
  • Diensten
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
    • Rechtsverhouding / Voorwaarden
  • Expertise
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
Foto

Audits uitgevoerd in 2022

Foto

Verkeersveiligheidsaudits in 2022

In 2022 zijn weer diverse verkeersveiligheidsaudits door Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies​ uitgevoerd. Soms werkte hij als auditleider en soms als teamlid; dit omdat een verkeersveiligheidsaudits altijd door een auditteam van twee auditors worden uitgevoerd.
​Hieronder een 'greep' uit de uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits die in 2022 zijn uitgevoerd.
Bekijk Alle uitgevoerde audits (GIS-kaart)
Lees hier meer over verkeersveiligheidsaudits
VVA1 Zuid-Willemsvaart ZZ  te 's-Hertogenbosch
​De herinrichting van de Zuid-Willemsvaart zuidzijde maakt onderdeel uit van de Binnenstadsring. In delen wordt deze ring omgevormd tot een voor gemotoriseerd verkeer minder belangrijke route. Voor het openbaar vervoer, hulpdiensten en bestemmingsverkeer is en blijft de Binnenstadsring zeer zeker van belang. Het gedeelte tussen Citadellaan en Van Berckelstraat is thans uitgewerkt in een Voor­ont­werp. 
​
Voor de uitvoering van deze verkeersveiligheidsaudits wordt door de gemeente 's-Hertogenbosch De Baan Verkeersadvies​ ingeschakeld. Samen met Johan Vermeeren (VAGN) vormde Dirk de Baan het team.
Afbeelding
Ontwerp beoordeeld in de VVA1
Opdrachtgever: Gemeente 's-Hertogenbosch
Auditfase: 1 en 4 
Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Johan Vermeeren (VAGN)
Datum rapport: 4 oktober 2022
VVA2 en VVA4 Dr. Nolenslaan Sittard
​Voor de Dr. Nolenslaan in Sittard, tussen Odasingel en de rotonde met de Sportcentrumlaan, is een ontwerp opgesteld ten behoeve van verzwaard onderhoud. De herinrichting bestaat uit het smaller maken van de rijbaan waarbij de aanliggende fietspaden vervangen worden door vrijliggende fietspaden. De parallelwegen worden iets breder. De monumentale bomen blijven gehandhaafd; bestaande parkeergelegenheid komt zo veel mogelijk terug, maar wordt niet uitgebreid. De realisatie van het ontwerp was ten tijde van de VVA2 al nagenoeg gereed. Om inzicht te geven in de verkeersveiligheidsrisico's die in het ontwerp zitten, is toch nog een VVA2 uitgevoerd. Aansluitend is de VVA4 gedaan waarbij bij licht en bij duister de situatie is geschouwd. Veel punten die in de VVA2 zijn benoemd kwamen we op straat weer tegen. Natuurlijk kon de gemeente dat nog niet opgelost hebben doch gaan veel punten toch overwegen om een oplossing door te voeren.​ 
​Voor de uitvoering van deze verkeersveiligheidsaudits is door de gemeente Sittard-Geleen een beroep gedaan op De Baan Verkeersadvies​. Samen met Johan Vermeeren (VAGN) vormde Dirk de Baan het team.
Foto
Ontwerp in VVA2 beoordeeld
Opdrachtgever: Gemeente Sittard-Geleen
Auditfasen: 2 en 4 
Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Johan Vermeeren (VAGN)
Datum rapport: 
VVA2: 3 juni 2022
VVA4: 17 juni 2022
VVA4 - Snelfietsroute Nistelrode - Uden: fietstunnel Nistelrode - Gemeente Bernheze
​
De snelfietsroute Nistelrode – Uden is onderdeel van de route F50 tussen Heesch – Nistelrode – Uden en Veghel. Binnen dit project is in Nistelrode een fietstunnel gerealiseerd onder de Heeschebaan nabij de rotonde met de Noorderbaan. Dit nieuwe fietspad sluit aan op het fietspad langs de Noorderbaan en op de fietsstraat in Kleinwijk. Deze verkeersveiligheidsaudit betreft de eindsituatie die eind maart 2022 is opengesteld voor (fiets)verkeer en omvat de fietstunnel tot en met het kruispunt Noorderbaan-Kleinwijk.
In juni 2020 deed het auditteam de audit fase 1 voor deze tunnel.
Aan De Baan Verkeersadvies​ is opdracht gegeven om de situatie na openstelling te beoordelen en te toetsen op verkeersveiligheid. Samen met Wim van der Wijk (RHDHV) is de audit fase 4 uitgevoerd. 
Foto
Het ontwerp van de fietstunnel en aansluitende fietspaden
Opdrachtgever: Gemeente Berheze
Auditfase: 4 Na openstelling
Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Wim van der Wijk
Datum rapport: 25 april 2022
VVA1 en VVA2 - Drie fietsoversteken in Snelfietsroute Arnhem
​
De snelfietsroute (SFR) Arnhem – Dieren wordt gefaseerd aangelegd. Binnen de bebouwde kom van Arnhem verbindt de fietsroute het onderwijscluster HAN – Larenstein met de Arnhemse binnenstad. Op de route zijn drie locaties waar het fietspad belangrijke gebiedsontsluitingswegen kruist. Het betreft de oversteken van de Johan de Wittlaan, de Lange Water en de Laan van Presikhaaf. Voor deze drie oversteken wil de gemeente Arnhem via een verkeersveiligheidsaudit de eventuele risico’s in beeld krijgen. Bij twee van de drie genoemde kruispunten (Laan van Presikhaaf en Lange Water) wordt ten opzichte van de huidige situatie de voorrang omgedraaid ten gunste van de fietsers. Alleen de kruising met de Johan de Wittlaan (voorrangsplein) blijven de fietsers uit de voorrang. 

Voor de uitvoering van deze verkeersveiligheidsaudit is een beroep gedaan op De Baan Verkeersadvies​. Samen met Johan Vermeeren (VAGN) vormde Dirk de Baan het team.
Opdrachtgever: Gemeente Arnhem
Auditfase 1:  Oversteek Laan van Presikhaaf
Auditfase 2: Oversteek Lange Water en Johan de Wittlaan

Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Johan Vermeeren (VAGN) 
Datum rapport: 23 maart 2022
Foto
Fietsoversteek Laan van PResikhaaf
Foto
Fietsoversteek Lange Water
Foto
Fietsoversteek Johan de Wittlaan
VVA2 - Ontsluiting Buytenwech noord op N231 - Nieuwkoop
Aan de noordrand van Nieuwkoop start gemeente Nieuwkoop het woningbouwproject Buytewech-Noord. Een woongebied moet voor iedereen goed en veilig bereikbaar zijn. De gemeente Nieuwkoop wil daarom de ontsluiting van Buytewech-Noord een vierde tak op de provinciale weg N231 aansluiten. De N231 en de parallelweg worden aan de nieuwe situatie aangepast, inclusief de (brom-) fietsverbin­dingen langs de N231 en een oversteek voor het langzaam verkeer aan de oostzijde van de rotonde. Nabij de rotonde is een bushaltehaven gepland langs de N231 (richting Nieuwkoop). De bestaande bushalte in de tegenovergestelde richting blijft ongewijzigd gehandhaafd. 
Foto
Opdrachtgever: Gemeente Nieuwkoop
Auditfase: 2 Definitief Ontwerp
Auditleider: Betty van de Wetering 
Teamlid: Dirk de Baan
Datum rapport: 3 maart 2022
Gemeente Nieuwkoop heeft aan De Baan Verkeersadvies​ opdracht gegeven voor deze  verkeersveiligheidsaudit fase 2.  Teamlid audit voor VVA2 is Betty van de Wetering (Betty's Travels). De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan de Gemeente en Provincie Zuid-Holland.​
VVA1 - Herinrichting N595 Wittemer Allee - Kapolder te Wittem
​Provincie Limburg heft het voornemen om de provinciale weg N595 Wittemer Alle tussen Kapolder (kern Wijlre) en de aansluiting met de N278 bij Wittem her in te richten met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren. De belangrijkste wijzigingen zijn: een nieuwe snelheid remmende maatregel nabij de komgrens van Wijlre, nieuwe vrijliggende fietspaden vanaf de komgrens tot aan de N278 en een herinrichting van het parkeerterrein bij Wittem.  Voor dit laatste wordt de as van de provinciale weg verlegd waardoor de N595 verder van de bebouwing komt te liggen en deze niet langer een scheiding vormt tussen de bebouwing (klooster Wittem en woningen) en het parkeerterrein. ​
Foto
Opdrachtgever: Royal HaskoningDHV
Auditfase: 1 Voorontwerp
Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Betty van de Wetering
Datum rapport: 21 februari 2022
Het gedeelte in Wittem ligt binnen de bebouwde kom en is als gebiedsontsluitingsweg gecate­gori­seerd. Tussen Wittem en Kapolder is de weg een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom .
Royal HaskoningDHV verleende De Baan Verkeersadvies​ opdracht voor deze  eerste verkeersveiligheidsaudit.  Teamlid audit voor VVA2 is Betty van de Wetering (Betty's Travels). De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan Royal HaskoningDHV.​
Vechtdalverbinding: VVA4 aansluiting N48 - N377 en aansluiting A28-N340
De Provincie Overijssel realiseert in samenwerking met gemeenten en Rijkswaterstraat de 'Vechtdalverbinding'.  De N340, N48 en N377 in het gebied rond Zwolle, Ommen en Hardenberg zijn zeer druk en niet duurzaam en veilig ingericht waardoor er regelmatig ongelukken gebeuren.
Omdat de aansluitingen van de N377 op de N48 en van de N340 op de A28 aansluitingen zijn op het rijkswegennet, is de eis vanuit Rijkswaterstaat aan de orde om daarvoor verkeersveiligheidsaudits uit te voeren. Voor de rest van de Vechtdalverbinding was geen audit vereist.
​Voor beide aansluitingen (A28-N340 en N377-N48) voerden we al de VVA1 en VVA2 uit in de periode 2019-2021. Nu zijn beide aansluitingen gerealiseerd en enkele maanden opengesteld voor verkeer.  Tijd voor de auditfase 4. Provincie Overijssel gaf hiertoe opnieuw opdracht aan 
De Baan Verkeersadvies.
De audits zijn op één dag en avond uitgevoerd samen met Betty van de Wetering (
Betty's Travels).
Foto
Volledige Vechtdalverbinding. De twee audits betroffen de aansluitingen in de cirkels.
Opdrachtgever: Provincie Overijssel 
Auditfase 4:
Aansluiting N377 op N48 en aansluiting N340 op A28

Auditleider: Dirk de Baan
Teamlid: Betty van de Wetering
Datum rapporten: 20 januari 2022
KoVa-nummers: 22002 en 22003​
Proudly powered by Weebly