De Baan Verkeersadvies
  • Home
  • Diensten
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
    • Rechtsverhouding / Voorwaarden
  • Expertise
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
  • Home
  • Diensten
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
    • Rechtsverhouding / Voorwaarden
  • Expertise
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
Foto

Project uitgevoerd in 2023

Foto

Verkeersveiligheidsinspectie (VVI)
​LaRGaS-tracé Boulevard Heuvelink – Johan de Wittlaan te Arnhem

In de Boulevard Heuvelink en Johan de Wittlaan tussen het Airborneplein en de Voetiuslaan zijn vier kruispunten voorzien van een voorrangspleintje. Verkeerskundigen spreken dan over een LaRGaS-kruispunt waarbij de afkorting Langzaam Rijden Gaat Sneller betekent.
 
Bij de gemeente Arnhem zijn diverse klachten binnengekomen ten aanzien van de oversteekbaarheid van de Boulevard Heuvelink en Johan de Wittlaan bij deze vier voorrangspleintjes. Met name voor school­gaande kinderen en fietsers wordt het kruisen van de laan als onveilig ervaren. Dit ligt volgens de klachten aan de beperkte snelheidsreductie van het gemotoriseerd verkeer (V85 tussen 50 en 58 km/uur), de hoge intensiteiten, matig tot slechte oversteek­baarheid, de oversteekplek voor de fietsers (midden op) en onverwachte positie van de fietsers ten opzichte van afslaande gemotoriseerde voertuigen waardoor de voorrangsregeling niet helder is (wie mag eerst).
De gemeente schakelt De Baan Verkeersadvies in voor een nadere studie, schouwing en beoordeling van het tracé. Uiteraard wordt verwacht dat maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid worden voorgesteld.

Besloten is om een verkeersveiligheidsinspectie uit te voeren die verder en 'dieper' gaat dan een normale verkeersveiligheidsaudit fase 4. De volgende stappen zijn daartoe gezet den doorlopen:
  1. Beoordeling conform een audit fase 2 van de originele ontwerpen uit 2012 met bevindingen en oplossingsrichtingen.
  2. Analyseren basisgegevens intensiteiten en verkeersongevallen.
  3. Formuleren van hypothesen op basis van de audit en de basisgegevens en wegsituatie via luchtfoto’s en streetview.
  4. Schouwing van de verkeerssituatie ter plekke bij licht en bij duister (o.a. weggedrag) o.a. per auto en per fiets.
  5. Toetsing hypothesen o.b.v. schouwing.
  6. Uitwerken van bevindingen in rapportage met definiëren van mogelijke oplossingen (risico-reducerende maatregelen + kostenindicatie maatregelen).
Foto
Volwassenen met basisschoolkinderen moeten lang wachten op een voldoende groot hiaat
Foto
Gezamenlijk als fietser oversteken met een automobilist op een voorrangsplein waar fietser 'middendoor' gaat: problemen met 'wie mag eerst?' en met fietser kruist 2x de auto achterlangs.
Afbeelding
Bromfietsers zouden ‘buitenom’ moeten rijden, maar doen dat niet
Project: Verkeersveiligheidsinspectie LaRGaS-tracé Arnhem
Uitvoering: januari - maart 2023
Opdrachtgever: Gemeente Arnhem
Uitvoering in samenwerking met Johan Vermeeren (VAGN)
Resultaat is een eindrapportage met de ongevallenanalyse, resultaat van de schouwing, toetsing van de 17 hypothesen (waarbij er 13 'geheel waar' of 'deels aan de orde' bleken te zijn), risicobeoordeling en een overzicht van 22 mogelijke maatregelen onderverdeeld naar 9 die op korte termijn doorgevoerd kunnen worden, 8 maatregelen voor de middellange termijn en 5 voor de lange(re) termijn.
De rapportage is besproken en toegelicht aan de gemeente. Zij kunnen hier zeer zeker mee verder om de verkeersveiligheid op het tracé te verbeteren.
Definitief verkeersveiligheidsinspectie:
Een verkeersveiligheidsinspectie is een opname ter plekke van bestaande wegen of een deel van een bestaande weg met als doel het identificeren van gevaarlijke omstandigheden, fouten, tekortkomingen die kunnen leiden tot ernstige ongevallen (PIARC, World Road Association).​
Aanpak Verkeersveiligheidsinspectie
De schouwing van de voorrangspleintjes en het tracé is tijdens licht en duister uitgevoerd via diverse ritten per auto en per fiets (met video opnamen) en is bij de pleintjes geschouwd hoe de weggebruikers zich er op gedragen. ​
​
Proudly powered by Weebly