Gebiedsvisie De Rik in Brielle
Mogelijkheden verkeerskundige herinrichting
De Rik is van oudsher de verbindingsweg tussen Brielle en het dorp Tinte. De route is thans een gebiedsontsluitingsweg (50 km/uur) met vrijliggende fietspaden. Via De Rik zijn diverse scholen (drie basisscholen, een school voor speciaal onderwijs en een middelbare school) te bereiken en geeft veel verkeersbewegingen, lopend, per fiets of met de auto/ taxibusje. Verder trekken de bibliotheek en het zwembad de Dukdalf, de Bedevaartskerk H.H. Martelaren van Gorcum en de Volkstuinvereniging "De Rik" verkeer aan.
Langs De Rik worden nog ± 80 nieuwe woningen en 43 appartementen gebouwd en zijn recent 28 woningen en 42 appartementen opgeleverd. Veel ritten van deze nieuwe inwoners zullen via De Rik verlopen. De Rik zelf zal na afronding van deze woningbouwprojecten een herinrichting moeten krijgen. De vraag is of hetzelfde profiel wordt teruggebracht of dat het een andere weginrichting moet worden met andere kruispuntoplossingen.
|
De gemeente Brielle stelt in deze studie daarom de vraag centraal: “hoe ziet De Rik er in 2025/ 2030 uit zodat deze door iedere weggebruiker veilig gebruikt kan worden zonder belemmeringen van de huidige en toekomstige functies langs de weg?”
De gemeente schakelt voor het opstellen van de gebiedsvisie De Baan Verkeersadvies in. Daarbij is de insteek dat in de gebiedsvisie drie scenario's geschetst moeten worden waaruit het gemeentebestuur een keuze kan maken voor een voorkeursinrichting.
De gemeente schakelt voor het opstellen van de gebiedsvisie De Baan Verkeersadvies in. Daarbij is de insteek dat in de gebiedsvisie drie scenario's geschetst moeten worden waaruit het gemeentebestuur een keuze kan maken voor een voorkeursinrichting.
Scenario's
Gestart is met inventarisatie van de huidige functie, vormgeving, gebruik en omgeving alsmede een zogenoemd participatief actie onderzoek (PAO, enquête) onder de inwoners. Daarna zijn drie scenario’s benoemd en uitgewerkt tot met inrichtingsvoorstellen. Elk scenario biedt kansen maar heeft tevens beperkingen. Deze worden per scenario benoemd. |
|
De drie scenario’s zijn:
I. De Rik volledig als gebiedsontsluitingsweg met maximumsnelheid 50 km/uur (GOW50)
II. Noordelijk deel als gebiedsontsluitingsweg en zuidelijk deel als erftoegangsweg (30-zone)
III. De Rik volledig als gebiedsontsluitingsweg met maximumsnelheid van 30 km/uur (GOW30)
Een volledige inrichting als 30-zone van complete De Rik is als 4e scenario onderzocht maar lijkt een stap te ver vanwege de (verkeers)functie van De Rik en voor onder andere calamiteitenvoertuigen van de huldiensten.
I. De Rik volledig als gebiedsontsluitingsweg met maximumsnelheid 50 km/uur (GOW50)
II. Noordelijk deel als gebiedsontsluitingsweg en zuidelijk deel als erftoegangsweg (30-zone)
III. De Rik volledig als gebiedsontsluitingsweg met maximumsnelheid van 30 km/uur (GOW30)
Een volledige inrichting als 30-zone van complete De Rik is als 4e scenario onderzocht maar lijkt een stap te ver vanwege de (verkeers)functie van De Rik en voor onder andere calamiteitenvoertuigen van de huldiensten.
Scenario I - Gebiedsontsluitingsweg 50 km/uur (GOW50)
De huidige verkeersfunctie die De Rik in het netwerk van Brielle vervult wordt gecontinueerd. Bij deze inrichting worden de vrijliggende fietspaden gehandhaafd en is de voorrang op kruispunten geregeld. Verticale snelheidsremmers komen bij voorkeur niet voor; wegversmallingen of asverspringingen zijn wel mogelijk. |
|
Scenario II - Noordelijk deel gebiedsontsluitingsweg (GOW50) en zuidelijk deel 30-zone (ETW30)
De huidige verkeersfunctie die De Rik in het netwerk van Brielle vervuld wordt voor het zuidelijk deel afgewaardeerd naar een 30 km/uur zone; qua intensiteiten 'past' dat. In een 30-zone komen geen voorrangsregelingen voor (rechts-gaat-voor) en zijn geen fietsvoorzieningen aanwezig. De fietsers rijden op de rijbaan. Het andere deel blijft een gebiedsontsluitingsweg waar 50 km/uur geldt met fietsvoorzieningen. |
|
Scenario III - Gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur (GOW30)
De Rik blijft in het netwerk van Brielle een gebiedsontsluitingsfunctie behouden waarbij alleen de maximumsnelheid wordt teruggebracht naar 30 km/uur. Dit betekent dat de voorrangsregelingen gehandhaafd blijven en fietsvoorzieningen aanwezig zijn (fietspaden of fietsstroken). Wel zijn extra maatregelen nodig om de rijsnelheden te beheersen en naar ± 30 km/uur te brengen. |
|
Project: Gebiedsvisie De Rik te Brielle
Uitvoering: juni - december 2021
Opdrachtgever: Gemeente Brielle (per 1 januari 2023 opgegaan in gemeente Voorne aan Zee)
Bijdragen: Kevin van Overbeek (AutoCAD ontwerpen, CTVO) en Roselien Steur (Artist Impressions, Okapi studio/sketching).
Uitvoering: juni - december 2021
Opdrachtgever: Gemeente Brielle (per 1 januari 2023 opgegaan in gemeente Voorne aan Zee)
Bijdragen: Kevin van Overbeek (AutoCAD ontwerpen, CTVO) en Roselien Steur (Artist Impressions, Okapi studio/sketching).