Verkeersveiligheidsaudits in 2023
In 2023 zijn weer diverse verkeersveiligheidsaudits door Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies uitgevoerd. Soms werkte hij als auditleider en soms als teamlid; dit omdat een verkeersveiligheidsaudits altijd door een auditteam van twee auditors worden uitgevoerd.
Hieronder een 'greep' uit de uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits die in 2023 zijn uitgevoerd.
Hieronder een 'greep' uit de uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits die in 2023 zijn uitgevoerd.
VVA4 - Snelfietsroute kruist Laan van Presikhaaf in voorrang
De hoofdfietsroute (HFR) Arnhem-Dieren wordt gefaseerd aangelegd. Binnen de bebouwde kom van Arnhem verbindt de fietsroute onder andere het onderwijscluster HAN – Larenstein met de Arnhemse binnenstad. Ter hoogte van de passage van de Laan van Presikhaaf rijden de fietsers IN de voorrang en zijn maatregelen getroffen om dit veilig te kunnen faciliteren. Voor deze passage is in de voorfase een verkeersveiligheidsaudit fase 1 uitgevoerd waarin destijds verkeersveiligheidsrisico’s zijn benoemd. Tijdens de uitvoering regende het helaas ligt waardoor het aantal fietsers beperkt was. Een auditor die heen en weer fietste werd bijna door een auto aangereden. Op het ontwerp is door De Baan Verkeersadvies in opdracht van gemeente Arnhem de verkeersveiligheidsaudit fase 4 uitgevoerd als vervolg op de VVA1 in . Teamlid audit is Johan Vermeeren van VAGN.
|
Opdrachtgever: Gemeente Arnhem
Auditfase: 4 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren Datum rapport: 21 november 2023 |
VVA1 en VVA2 - Kloosterlaan Hilversum
De Kloosterlaan vormt samen met de Kerkelandenlaan de ontsluiting van de wijk Kerkelanden in Hilversum. De intensiteiten zijn dusdanig beperkt dat in de toekomst de Kloosterlaan een 30-zone of GOW30 zou kunnen worden. Omdat de komende jaren hierover nog vier keer per uur een lijnbus in één richting rijdt, kan vooralsnog deze wens niet worden gerealiseerd. Op de Kloosterlaan blijft daarom de komende jaren een maximumsnelheid gelden van 50 km/uur. Ter hoogte van de basisschool komt een schoolzone en over een beperkte lengte een 30-zone met aan beide zijden ervan een plateau. De gehele rijbaanbreedte wordt uitgevoerd in asfalt (zwart / rood) doch bij de schoolzone zal hier een andere kleur asfalt worden toegepast. Op het ontwerp is door De Baan Verkeersadvies in opdracht van gemeente Hilversum de verkeersveiligheidsaudit fase 1 en fase 2 uitgevoerd. Teamlid audit is Johan Vermeeren van VAGN. |
Opdrachtgever: Gemeente Hilversum.
Auditfasen: 1 Voorontwerp en 2 Definitief Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren Datum rapport VVA1: 4-9-2023 Datum rapport VVA2: 20-9-2023 |
VVA2 en VVA3 - N59 kp Hellegatsplein - N498 Schaapsweg
Het traject van de N59 in Zuid-Holland is een regionale stroomweg met gelijkvloerse kruispunten en 2x1 rijstroken. De verkeersveiligheidsaudit betreft het gedeelte tussen knooppunt Hellegatsplein en het eerste, met verkeerslichten geregelde kruispunt N59-N498 Schaapsweg (hm 43.5). Dit tracé ligt in de gemeente Goeree-Overflakkee en is in beheer bij Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid. Het project betreft het realiseren van een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid van de N59 door een herinrichting van het dwarsprofiel naar een regionale stroomweg (RSW, 100 km/u) met 2x1 rijbanen met een fysieke scheiding in de middenberm. Het kruispunt N59-N498 Schaapsweg met verkeerslichten valt buiten de scope van het project. Via dit tracédeel rijden circa 26.000 motorvoertuigen per etmaal (in beide richtingen samen). Heijmans Infra B.V. is de aannemer die voor Rijkswaterstaat deze aanpassingen zal doorvoeren. Aan De Baan Verkeersadvies is gevraagd de audits voor auditfasen 2, 3 en 4 te verzorgen. In 2023 voeren Dirk de Baan en Betty van de Wetering (Betty's Travels) de audit fase 2 en 3 uit. VVA4 volgt in 2024. |
Opdrachtgever: Heijmans Infra B.V.
Auditfasen: 2 en 3 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Betty van de Wetering Datum rapport (KoVa-nummer): VVA2: 9 mei 2023 (23007) VVA3: 5 september 2023 (23015) |
VVA1 - N211 Wippolderlaan Den Haag
Om de doorstroming op de N211 Wippolderlaan tussen de aansluiting op de A4 en de N222 (Westlandroute) te verbeteren gaat de Provincie Zuid-Holland de N211 verbreden van 2x2 naar 2x3 rijstroken per richting. Het project omvat tevens een ongelijkvloerse kruising van de N211 met de Laan van Wateringse Veld met een nieuw aan te leggen rotonde in de Laan van Wateringse Veld. Ook de kruising van de N211 met de N222 wordt ongelijkvloers in de vorm van een Haarlemmermeer-oplossing met een verdiepte ligging van de N211. In het ontwerp van de weg zijn (extra) maatregelen opgenomen tegen licht en geluidhinder en wordt het naastgelegen recreatiegebied de Zwethzone gedeeltelijk opnieuw ingericht. Deze verkeersveiligheidsaudit voerde De Baan Verkeersadvies samen uit met Domien Overkamp (RHDHV). |
Opdrachtgever: Provincie Zuid-Holland
Auditfase: 1 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Domien Overkamp Datum rapport (KoVa-nummer): 31 augustus 2023 (23014) |
VVA2 - N639 Kom Chaam
De N639 is een provinciale gebiedsontsluitingsweg en verbindt de kernen Baarle-Nassau, Chaam en Ulvenhout met de A58. De Provincie Noord-Brabant voert voor de gedeelten buiten de kom groot onderhoud uit. Voor het wegvak binnen de kom van Chaam is door de gemeente een verkenning uitgevoerd naar mogelijkheden tot herinrichting van de kom van Chaam. Daarbij is een ontwerp opgesteld waarbij een deel van de N639 binnen de kom als 30 km/uur zone wordt heringericht. Op het ontwerp is toch een verkeersveiligheidsaudit uitgevoerd. De Baan Verkeersadvies heeft in opdracht van adviesbureau Tauw de verkeersveiligheidsaudit fase 2 uitgevoerd. Teamlid audit is Johan Vermeeren van VAGN. Eerder deden we al de VVA1. |
Opdrachtgever: Tauw B.V.
Auditfase: 2 Definitief Ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren Datum rapport: 25-8-2023 |
VVA3 en VVA4 Verbreding afrit A15 HRR naar N3
Afrit 23 van de A15 Hoofdrijbaan Rechts (HRR) naar de N3 is zodanig zwaar belast dat de wachtrij voor de verkeerslichten terugslaat op de A15. Dit geeft risico’s ten aanzien van de verkeersveiligheid en de doorstroming op de A15. Met de toename van de verkeersdrukte zal ook dit knelpunt verergeren. Besloten is om de capaciteit van de afrit te vergroten met een extra rijstrook waardoor de kans op terugslag verkleind wordt. De afrit gaat daarmee van één naar twee uitrijstroken. Gekozen is om de vluchtstrook hiertoe te laten vervallen. De capaciteit van het met verkeerslichten geregelde kruispunt van de afrit met de N3 wordt niet aangepast. Heijmans Infra B.V. is de aannemer die voor Rijkswaterstaat deze aanpassingen zal doorvoeren. Aan De Baan Verkeersadvies wordt gevraagd de audits voor auditfasen 2, 3 en 4 te verzorgen. In 2023 voeren Dirk de Baan en Domien Overkamp (RHDHV) de audit fase 3 en 4 uit. |
Opdrachtgever: Heijmans Infra B.V.
Auditfasen: 3 en 4 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Domien Overkamp (RHDHV) Datum rapport (KoVa-nummer): VVA3: 30 maart 2023 (23005) VVA4: 25 juli 2023 (23013) |
VVA2, VVA3 en VVA4 Blankenburgverbinding Rijbanen A20
Het project Blankenburgverbinding (website RWS) komt voort uit het Masterplan Rotterdam Vooruit (2009) en verbindt de A20 bij Vlaardingen (noordoever) ende A15 bij Rozenburg (zuidoever) met elkaar middels een nieuwe autosnelweg, de A24. Deze verbinding draagt bij aan een robuust netwerk. De drukte op de A15 en de Benelux corridor neemt af en de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven naar de Randstad verbetert. De A24 wordt ingepast in de omgeving en voorzien van een landtunnel op de noordoever (Hollandtunnel) en een tunnel onder het Scheur (Maasdeltatunnel). De audit fase 2 betreft het gehele project en is in 2019 gedaan. De audits fasen 3 en 4 betreffen vooralsnog alleen de A20 met een verdiepte aansluiting op de A24 (knooppunt Vlaardingen) en verbreding van de A20 tussen knooppunt Vlaardingen en knooppunt Kethelplein. De openstelling van de gehele nieuwe rijksweg is in 2024 voorzien. De A20 bij Vlaardingen is al in 2023 gereed. Bouwconsortium BAAK (website) legt de Blankenburgverbinding aan. BAAK is een consortium van Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie. Het bouwconsortium heeft aan Betty's Travels (website) opdracht verleend voor de verkeersveiligheidsaudits fasen 2, 3 en 4. Daarvoor werkt Betty samen met o.a. Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies. Betty en Dirk wisselen elkaar af als auditleider en teamlid. In 2019 is de verkeersveiligheidsaudit fase 2 uitgevoerd. In 2022 en 2023 worden in vijf 'ronden' de verkeersveiligheidsaudits voor fase 3 uitgevoerd met enkele maanden daarna fase 4. |
Opdrachtgever: BAAK (website)
Auditfasen: 2, 3 en 4 Auditleider: Betty van de Wetering Teamlid: Dirk de Baan, Domien Overkamp (VVA2) en Arjan Peet (VVA3 Marathonweg / 22017e) Datum rapport (met KoVa-nummer): VVA2: 18 februari 2019 (18037) VVA3: 5 deelrapporten in periode: 31 mei 2022 - 16 maart 2023 (22017a t/m 22017e) VVA4: 20 juni 2023 (23010) |
VVA1 N203 Brug B te Krommenie
Provincie Noord-Holland gaat, vanwege de slechte technische staat van de bruggen (A en B) in de N203 bij Krommenie, deze vernieuwen en vervangen. De twee verkeersbruggen bestaan uit een ophaalbrug uit 1932 (brug A, noordzijde) en een basculebrug uit 1965 (brug B, zuidzijde). Via deze bruggen in de N203 wordt de Nauernaschevaart gekruist, welke onderdeel is van een zogenaamde staandemastroute. De beide verkeersbruggen worden in een eerste fase vervangen door één nieuwe brug (brug B). Deze fase met alleen brug B geeft een beperkte capaciteit voor het wegverkeer. Bij de realisatie van de nieuwe brug B zal rekening worden gehouden met de tweede fase waarin een nieuwe brug A wordt gerealiseerd en de verkeerssituatie geoptimaliseerd kan worden. |
Opdrachtgever: Provincie Noord-Holland
Auditfase: 1 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Domien Overkamp Datum rapport: 2 juni 2023 |
Deze verkeersveiligheidsaudit betreft de situatie dat brug B gereed is en de huidige brug A gesloopt is doch er nog geen nieuwe brug A is gerealiseerd. In het voorliggende schetsontwerp zijn de benodigde aanpassingen aan de weginfrastructuur (en vaarweg met wachtvoorzieningen) opgenomen.
Voor de uitvoering van deze verkeersveiligheidsaudits is door de Provincie Noord-Holland een beroep gedaan op De Baan Verkeersadvies. Samen met Domien Overkamp (RHDHV) vormde Dirk de Baan het team.
Voor de uitvoering van deze verkeersveiligheidsaudits is door de Provincie Noord-Holland een beroep gedaan op De Baan Verkeersadvies. Samen met Domien Overkamp (RHDHV) vormde Dirk de Baan het team.