Verkeersveiligheidsaudits in 2023
In 2023 zijn weer diverse verkeersveiligheidsaudits door Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies uitgevoerd. Soms werkte hij als auditleider en soms als teamlid; dit omdat een verkeersveiligheidsaudits altijd door een auditteam van twee auditors worden uitgevoerd.
Hieronder een 'greep' uit de uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits die in 2023 zijn uitgevoerd.
Hieronder een 'greep' uit de uitgevoerde verkeersveiligheidsaudits die in 2023 zijn uitgevoerd.
VVA2, VVA3 en VVA4 Blankenburgverbinding Rijbanen A20
Het project Blankenburgverbinding (website RWS) komt voort uit het Masterplan Rotterdam Vooruit (2009) en verbindt de A20 bij Vlaardingen (noordoever) ende A15 bij Rozenburg (zuidoever) met elkaar middels een nieuwe autosnelweg, de A24. Deze verbinding draagt bij aan een robuust netwerk. De drukte op de A15 en de Benelux corridor neemt af en de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven naar de Randstad verbetert. De A24 wordt ingepast in de omgeving en voorzien van een landtunnel op de noordoever (Hollandtunnel) en een tunnel onder het Scheur (Maasdeltatunnel). De audit fase 2 betreft het gehele project en is in 2019 gedaan. De audits fasen 3 en 4 betreffen vooralsnog alleen de A20 met een verdiepte aansluiting op de A24 (knooppunt Vlaardingen) en verbreding van de A20 tussen knooppunt Vlaardingen en knooppunt Kethelplein. De openstelling van de gehele nieuwe rijksweg is in 2024 voorzien. De A20 bkij Vlaardingen is al in 2023 gereed. Bouwconsortium BAAK (website) legt de Blankenburgverbinding aan. BAAK is een consortium van Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie. Het bouwconsortium heeft aan Betty's Travels (website) opdracht verleend voor de verkeersveiligheidsaudits fasen 2, 3 en 4. Daarvoor werkt Betty samen met o.a. Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies. Betty en Dirk wisselen elkaar af als auditleider en teamlid. In 2019 is de verkeersveiligheidsaudit fase 2 uitgevoerd. In 2022 en 2023 worden in vijf 'ronden' de verkeersveiligheidsaudits voor fase 3 uitgevoerd met enkele maanden daarna fase 4. |
Opdrachtgever: BAAK (website)
Auditfasen: 2, 3 en 4 Auditleider: Betty van de Wetering Teamlid: Dirk de Baan, Domien Overkamp (VVA2) en Arjan Peet (VVA3 Marathonweg / 22017e) Datum rapport (met KoVa-nummer): VVA2: 18 februari 2019 (18037) VVA3: 5 deelrapporten in periode: 31 mei 2022 - 16 maart 2023 (22017a t/m 22017e) VVA4: 20 juni 2023 (23010) |
VVA3 Verbreding afrit A15 HRR naar N3
Afrit 23 van de A15 Hoofdrijbaan Rechts (HRR) naar de N3 is zodanig zwaar belast dat de wachtrij voor de verkeerslichten terugslaat op de A15. Dit geeft risico’s ten aanzien van de verkeersveiligheid en de doorstroming op de A15. Met de toename van de verkeersdrukte zal ook dit knelpunt verergeren. Besloten is om de capaciteit van de afrit te vergroten met een extra rijstrook waardoor de kans op terugslag verkleind wordt. De afrit gaat daarmee van één naar twee uitrijstroken. Gekozen is om de vluchtstrook hiertoe te laten vervallen. De capaciteit van het met verkeerslichten geregelde kruispunt van de afrit met de N3 wordt niet aangepast. Heijmans Infra B.V. is de aannemer die voor Rijkswaterstaat deze aanpassingen zal doorvoeren. Aan De Baan Verkeersadvies wordt gevraagd de audits voor auditfasen 2, 3 en 4 te verzorgen. In 2023 voeren Dirk de Baan en Domien Overkamp (RHDHV) de audit fase 3 en 4 uit. |
Opdrachtgever: Heijmans Infra B.V.
Auditfasen: 3 en 4 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Domien Overkamp (RHDHV) Datum rapport (KoVa-nummer): VVA3: 30 maart 2023 (23005) VVA4: eind juli 2023 (230xx) |
VVA1 N203 Brug B te Krommenie
Provincie Noord-Holland gaat, vanwege de slechte technische staat van de bruggen (A en B) in de N203 bij Krommenie, deze vernieuwen en vervangen. De twee verkeersbruggen bestaan uit een ophaalbrug uit 1932 (brug A, noordzijde) en een basculebrug uit 1965 (brug B, zuidzijde). Via deze bruggen in de N203 wordt de Nauernaschevaart gekruist, welke onderdeel is van een zogenaamde staandemastroute. De beide verkeersbruggen worden in een eerste fase vervangen door één nieuwe brug (brug B). Deze fase met alleen brug B geeft een beperkte capaciteit voor het wegverkeer. Bij de realisatie van de nieuwe brug B zal rekening worden gehouden met de tweede fase waarin een nieuwe brug A wordt gerealiseerd en de verkeerssituatie geoptimaliseerd kan worden. |
Opdrachtgever: Provincie Noord-Holland
Auditfase: 1 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Domien Overkamp Datum rapport: 2 juni 2023 |
Deze verkeersveiligheidsaudit betreft de situatie dat brug B gereed is en de huidige brug A gesloopt is doch er nog geen nieuwe brug A is gerealiseerd. In het voorliggende schetsontwerp zijn de benodigde aanpassingen aan de weginfrastructuur (en vaarweg met wachtvoorzieningen) opgenomen.
Voor de uitvoering van deze verkeersveiligheidsaudits is door de Provincie Noord-Holland een beroep gedaan op De Baan Verkeersadvies. Samen met Domien Overkamp (RHDHV) vormde Dirk de Baan het team.
Voor de uitvoering van deze verkeersveiligheidsaudits is door de Provincie Noord-Holland een beroep gedaan op De Baan Verkeersadvies. Samen met Domien Overkamp (RHDHV) vormde Dirk de Baan het team.