Verkeersveiligheidsaudits in 2024
Ook in 2024 zijn weer diverse verkeersveiligheidsaudits door Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies uitgevoerd. Soms werkte hij als auditleider en soms als teamlid; dit omdat een verkeersveiligheidsaudits altijd door een auditteam van twee auditors worden uitgevoerd. Hieronder worden enkele audits toegelicht van de totaal 18 verkeersveiligheidsaudits die in 2024 zijn uitgevoerd.
VVA1 - RijnWaalpad - kruising Dotterlaan-Zeegsingel Arnhem
De hoogwaardige fietsroute RijnWaalpad is in juli 2015 officieel geopend en vormt de fietsverbinding tussen Arnhem en Nijmegen. Alhoewel de route al lange tijd is opengesteld voor fietsers worden lokaal nog verbeteringen doorgevoerd. Eén van die locaties is het kruispunt tussen de Dotterlaan en de Zeegsingel in de bebouwde kom van Arnhem. Gemeente Arnhem heeft het voornemen om hier de fietsers in de voorrang te gaan plaatsen. De gemeente vraagt aan De Baan Verkeersadvies om het eerste ontwerp te beoordelen op verkeersveiligheid in een audit fase 1. Teamlid audit is Johan Vermeeren van VAGN.
|
Opdrachtgever: Gemeente Arnhem
Auditfase: 1 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren Datum rapport: 19 januari 2024 |
Conclusie van de audit is dat een fietspad in de voorrang, dicht bij een grootschalig kruispunt met verkeerslichten grote risico's voor de verkeersveiligheid geven. De gemeente gaat hierin mee en besluit om de fietsers voorlopig voorrang te laten geven en bij reconstructie van de Nijmeegseweg een heroverweging te doen t.a.v. fietsers in de voorrang.
VVA2 - Fietsrotonde Marga Klompélaan Arnhem
In dezelfde hoogwaardige fietsroute RijnWaalpad wil de gemeente Arnhem een fietsrotonde realiseren bij de kruising van de Marga Klompélaan in de bebouwde kom van Arnhem. Ook voor deze kruising voert De Baan Verkeersadvies in opdracht van gemeente een verkeersveiligheidsaudit uit, ditmaal een audit fase 2. Ook deze audit wordt uitgevoerd met Johan Vermeeren van VAGN als teamlid Tijdens de toelichting op het rapport bleek dat de gemeente de bevindingen al grotendeels had verwerkt in een aangepast ontwerp: geen afronding binnencirkel, tweerichtingen gedeelte zuidzijde fietscirkel, bredere doorsteek westelijk van rotonde. Beide ontwerpen zijn hiernaast te zien.
|
Opdrachtgever: Gemeente Arnhem
Auditfase: 2 Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Johan Vermeeren Datum rapport: 19 januari 2024 |
VVA1 N230 (Noordelijke Ring Utrecht) en VVA1 DDI N230-A2
RHDHV heeft van Provincie Utrecht opdracht voor de uitvoering van deze verkeersveiligheidsaudit. RHDHV vraagt aan Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies om deze audit mede uit te voeren. Een DDI is een "Diamond Diverging Interchange" en is ontwikkeld in de USA. In Nederland zijn tot nu toe één tijdelijke (bij A44 Leiden tot 2022) gerealiseerd en één bij Amstelveen. Er is dus niet veel ervaring mee noch NL-richtlijnen beschikbaar. Voor het aansluitende weggedeelte N230 tussen A2 en het Ghandiplein is een aparte VVA1 uitgevoerd. |
Opdrachtgever: Provincie Utrecht
Auditfase: 2 Auditleider: Domien Overkamp (RHDHV) Teamlid: Dirk de Baan Datum rapport (KoVa-nummer): 9 februari 2024 (24002) VVA1 : 9 februari 2024 Youtube: hoe werkt DDI?
|
VVA2 en VVA3 N270 Via Venray - aansluiting A73 west
Provincie Limburg reconstrueert de N270 nabij Venray. Hierbij wordt de westelijke toe- en afrit van de A73 aangepast. Vanuit Rijkswaterstaat is het noodzakelijk dat voor deze aansluiting audits worden uitgevoerd. Betty van de Wetering (Betty's Travels) is auditleider en penvoerder. Dirk de Baan neemt de rol van teamlid op zich. In februari 2024 is de VVA2 uitgevoerd met in december 2024 de VVA3. |
Opdrachtgever: Besix Nederland
Auditfase: 2 en 3 Auditleider: Betty van de Wetering Teamlid: Dirk de Baan VVA2: 20 februari 2024 (24003) VVA3: 16 december 2024 (24023) Foto's VVA3:
|
VVA3 A24 Blankenburgverbinding
Het project Blankenburgverbinding (website RWS) komt voort uit het Masterplan Rotterdam Vooruit (2009) en verbindt de A20 bij Vlaardingen (noordoever) ende A15 bij Rozenburg (zuidoever) met elkaar middels een nieuwe autosnelweg, de A24. De A24 wordt ingepast in de omgeving en voorzien van een landtunnel op de noordoever (Hollandtunnel) en een tunnel onder het Scheur (Maasdeltatunnel). De audit fase 3 betreft de A24 zelf. De aanpassingen op de A20 zijn in 2023 gedaan en de aansluiting en aanpassingen op de A15 volgen in 2025. |
Opdrachtgever: BAAK
Auditfase: 3 Auditleider: Betty van de Wetering Teamlid: Dirk de Baan Datum rapport: 12 augustus 2024 (24014) |
De A24 is op 7 december 2024 opgesteld. Vooraf deden we in augustus 2024 al de VVA3, inclusief knooppunten Vlaardingen en Rozenburg, Hollandtunnel en Maasdeltatunnel. In de week daarna reed de Tour Féminin door de tunnels.
Bouwconsortium BAAK (website) legde de Blankenburgverbinding aan. BAAK is een consortium van Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie. Het bouwconsortium heeft aan Betty's Travels (website) opdracht verleend voor de verkeersveiligheidsaudits fasen 2, 3 en 4. Daarvoor werkt Betty samen met o.a. Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies. Betty en Dirk wisselen elkaar af als auditleider en teamlid.
In 2019 is de verkeersveiligheidsaudit fase 2 uitgevoerd. In 2022 en 2023 worden in vijf 'ronden' de verkeersveiligheidsaudits fase 3 voor de A20 uitgevoerd met enkele maanden daarna fase 4.
Bouwconsortium BAAK (website) legde de Blankenburgverbinding aan. BAAK is een consortium van Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie. Het bouwconsortium heeft aan Betty's Travels (website) opdracht verleend voor de verkeersveiligheidsaudits fasen 2, 3 en 4. Daarvoor werkt Betty samen met o.a. Dirk de Baan van De Baan Verkeersadvies. Betty en Dirk wisselen elkaar af als auditleider en teamlid.
In 2019 is de verkeersveiligheidsaudit fase 2 uitgevoerd. In 2022 en 2023 worden in vijf 'ronden' de verkeersveiligheidsaudits fase 3 voor de A20 uitgevoerd met enkele maanden daarna fase 4.
VVA2 - Herinrichting N595 Wittemer Allee - Kapolder te Wittem
Provincie Limburg heft het voornemen om de provinciale weg N595 Wittemer Alle tussen Kapolder (kern Wijlre) en de aansluiting met de N278 bij Wittem her in te richten met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren. De belangrijkste wijzigingen zijn: een nieuwe snelheid remmende maatregel nabij de komgrens van Wijlre, nieuwe vrijliggende fietspaden vanaf de komgrens tot aan de N278 en een herinrichting van het parkeerterrein bij Wittem. Voor dit laatste wordt de as van de provinciale weg verlegd waardoor de N595 verder van de bebouwing komt te liggen en deze niet langer een scheiding vormt tussen de bebouwing (klooster Wittem en woningen) en het parkeerterrein.
|
Opdrachtgever: Royal HaskoningDHV
Auditfase: 2 Definitief ontwerp Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Betty van de Wetering Datum rapport: 21 oktober 2024 |
Het gedeelte in Wittem ligt binnen de bebouwde kom en is als gebiedsontsluitingsweg gecategoriseerd. Tussen Wittem en Kapolder is de weg een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom .
Royal HaskoningDHV verleende De Baan Verkeersadvies opdracht voor deze tweede verkeersveiligheidsaudit (VVA1 werd in 2022 gedaan). Teamlid audit voor VVA2 is Betty van de Wetering (Betty's Travels). De rapportage heeft het auditteam toegelicht aan Royal HaskoningDHV.
VVA3 en VVA4 - A7 Afsluitdijk: tussen knooppunt Zurich en sluizen Den Oever
De reconstructie van de Afsluitdijk is in 2024 bijna afgerond. Alleen de passage bij de sluizen aan de Noord-Hollandse zijde bij Den Oever is nog niet gereed. In overleg met KoVa is besloten om de VVA4 tussen de sluizen en knooppunt Zurich uit te voeren. In 2026 of 2027 volgt dan nog een VVA3 en VVA4 voor de passage van de sluizen. In 2020 deden we al de VVA2 en in 2020 t/m 2022 en in 2024 voor de vijf werkvakken de deelaudits VVA3. Het consortium LEVvel (Lely's Erfgoed Veilig) realiseert het project. Het consortium bestaat uit Van Oord, BAM en Rebel. Levvel ontwerpt, bouwt en financiert de versterking van de Afsluitdijk en onderhoudt deze gedurende 25 jaar. |
Opdrachtgever: Bouwconsortium LEVvel
Auditfase: 4 Na openstelling Auditleider: Dirk de Baan Teamlid: Betty van de Wetering Datum rapport: 21 oktober 2024 (24020) |
De A7, op de kruin van de 32 kilometer lange Afsluitdijk, is in het verleden in een krap 2x2 dwarsprofiel met smalle vluchtstroken gerealiseerd. Dit dwarsprofiel wordt verbreedt, met name de vluchtstroken. Bouwconsortium Levvel heeft aan De Baan Verkeersadvies de opdracht verstrekt voor de verkeersveiligheidsaudit fase 2, 3 en 4. Teamlid audit voor VVA4 is Betty van de Wetering (Betty's Travels).