Richtlijnen bebakening en markering
Actualisatie CROW-publicatie nr. 207
De Richtlijnen voor bebakening en markering van wegen 2015 is één van de belangrijke richtlijnen die CROW uitgeeft; naast het Handboek Wegontwerp, ASVV en Bewegwijzering. De richtlijn is in 2015 voor het laatst herzien en de ontwikkelingen op het gebied van markeringen en bebakening van wegen gaan snel. Voor CROW reden om de richtlijn in 2023 te actualiseren om deze in 2024 opnieuw te publiceren.
CROW geeft De Baan Verkeersadvies opdracht om de actualisatie te doen. De opdracht wordt samen met BonoTraffics uitgevoerd waarbij de rolverdeling 50-50% is. De Baan doet voornamelijk de organisatorische zaken en past de teksten aan. BonoTraffics maakt nieuwe figuren en past vele bestaande figuren aan.
De werkzaamheden zijn begeleid door een CROW-werkgroep met leden uit verschillende organisaties: Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten, adviesbureaus, SWOV en de Motorrijders Actie Groep. Vanuit een onderzoek uit 2022 en vanuit de Werkgroepleden zijn onderwerpen aangedragen die actualisatie behoefden. Via intensieve besprekingen van vele onderwerpen en via twee 'doorpraatsessies' over de implementatie van 'duurzaamheid' en van 'autonoom rijden' in de richtlijn zijn teksten en figuren aangepast. |
Project: Actualisatie CROW-publicatie Bebakening en Markering van Wegen Uitvoering: april - december 2023 Samen met: BonoTraffics Opdrachtgever: CROW |
Doel van de actualisatie:
Te komen tot een volledig geactualiseerde CROW-richtlijn waarin aangegeven thema’s en nieuwe ontwikkelingen zijn verwerkt. Het doel van de geactualiseerde richtlijn is uiteraard om een actuele stand van zaken te presenteren aan de wegbeheerders zodat deze het wegennet herkenbaar en uniform kunnen inrichten met bebakening en markering. Beiden spelen een belangrijke rol ten aanzien van de geleiding van de weg(gebruikers) en geven aan hen informatie over het gewenste gedrag. Door uniforme toepassing van deze richtlijn wordt de herkenbaarheid en voorspelbaarheid vergroot en daarmee ook de verkeersveiligheid.
Te komen tot een volledig geactualiseerde CROW-richtlijn waarin aangegeven thema’s en nieuwe ontwikkelingen zijn verwerkt. Het doel van de geactualiseerde richtlijn is uiteraard om een actuele stand van zaken te presenteren aan de wegbeheerders zodat deze het wegennet herkenbaar en uniform kunnen inrichten met bebakening en markering. Beiden spelen een belangrijke rol ten aanzien van de geleiding van de weg(gebruikers) en geven aan hen informatie over het gewenste gedrag. Door uniforme toepassing van deze richtlijn wordt de herkenbaarheid en voorspelbaarheid vergroot en daarmee ook de verkeersveiligheid.
3e belangrijkste wijzigingen zijn:
Nieuw aan dit project is geweest dat de wijzigingen direct in de online-database doorgevoerd waarbij de Werkgroep-leden via een review-tool opmerkingen konden plaatsen. Doorgaans werd dit in eerdere CROW-projecten eerst via een WORD-bestand en track-changes gedaan. Nu dus niet.
Lees hier het nieuwsbericht van CROW d.d. 14 december 2023.
Lees hier het nieuwsbericht van CROW dat de publicatie beschikbaar is d.d. 7 april 2024
- Kantmarkering en asmarkering van fietspaden met doorvoering van losse publicatie Fietsberaad
- Vulling van puntstukken en driehoekige vlakken op kruispunten
- Blokmarkering op fietsoversteken in de voorrang: naast het fietspad
- Suggestiestrook verwijderd
- Introductie totaaloverzicht van een kruispunt met verkeerslichten
- Groene streep op regionale stroomwegen verdwijnt
- Herindeling hoofdstuk over kruispunten
- Duurzaamheid (beperken materiaalgebruik)
Nieuw aan dit project is geweest dat de wijzigingen direct in de online-database doorgevoerd waarbij de Werkgroep-leden via een review-tool opmerkingen konden plaatsen. Doorgaans werd dit in eerdere CROW-projecten eerst via een WORD-bestand en track-changes gedaan. Nu dus niet.
Lees hier het nieuwsbericht van CROW d.d. 14 december 2023.
Lees hier het nieuwsbericht van CROW dat de publicatie beschikbaar is d.d. 7 april 2024