De Baan Verkeersadvies
  • Home
  • Diensten
  • Expertise
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
  • Home
  • Diensten
  • Expertise
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
Foto

Project uitgevoerd in 2023

Foto

Verkeerseffecten nieuwe brug Junne
​Verkeersstromen en verkeersveiligheid

De gemeente Ommen en Waterschap Vechtstromen hebben het voornemen om ter hoogte van Junne een nieuwe brug te realiseren die de huidige verkeersbrug over de stuw in de Vecht moet vervangen. Het wegverkeer zal dan via deze nieuwe en bredere brug gaan rijden. De nieuwe brug wordt geschikt voor alle soorten (zware) voertuigen maar de gemeente wil dit sterk beperken door gesloten­verkla­ringen voor vrachtauto’s en motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen dan 25 km/h. De nieuwe brug krijgt naast een rijbaan van 3,50 meter een voetpad van 1,50 meter breedte.
De bewoners langs de route vrezen voor meer autoverkeer langs hun perceel en daardoor meer verkeersonveiligheid omdat via de stuw ook een fietsknooppunt voert én ook het Pieterpad hier de Vecht kruist.
Project: Verkeerseffecten nieuwe brug te Junne
Uitvoering: oktober-november 2023
Opdrachtgever: Drie particulieren
De bewoners vragen De Baan Verkeersadvies een rapportage op te stellen waarin zes vragen worden beantwoord: 
1) Wat was de situatie vóór 2017 waarnaar de gemeente qua verkeerssituatie terug wil?
2) Wie gebruikt de huidige brug en wat zijn daarvan de aantallen?
3) Zijn de klachten vanuit de wijk Zeesse in Ommen toe te schrijven aan de afsluiting van de huidige brug in 2017?
4) Welke (agrarische) bedrijven komen in aanmerking voor een ontheffing voor de nieuwe brug?
5) Trekt de nieuwe brug extra verkeer op de toe leidende wegen naar de nieuwe brug?
6) Is het wegennet in de directe omgeving van de nieuwe brug over de Vecht geschikt om eventueel het extra verkeer veilig af te wikkelen?  
De zes vragen worden in de rapportage beantwoord met de volgende conclusies:
  • De gemeente Ommen heeft vóór maart 2017 geen tellingen op de brug uitgevoerd zodat nu onduidelijk is wat de situatie toen was waarna men terug wil.
  • De gemeente Ommen heeft recent geen tellingen uitgevoerd van het huidige gebruik. Zo is onbekend hoeveel auto’s, (brom)fietsers en voetgangers er over de huidige brug gaan. Op die manier kan nadien ook geen evaluatie worden uitgevoerd waarbij de toename van het autoverkeer wordt gemonitord.
  • De tellingen (op 7 km afstand van de brug) kunnen op geen enkele manier de nut en noodzaak van een nieuwe brug aantonen omdat de tellingen nauwelijks verschil laten zien en ook andere invloeden in de wijde omgeving aan de orde kunnen zijn.
  • Onduidelijk is waarom de gemeente een groter ontheffingengebied heeft vastgesteld dan dat BonoTraffics geadviseerd heeft. Gemeente heeft verzuimd na te gaan wat het ontheffingengebied aan potentieel aantal ontheffingen zou kunnen opleveren. De 61 bedrijven hebben meerdere voertuigen zodat het totaal aantal ontheffingen een veelvoud van 61 zal kunnen worden (zie Arc-GIS-kaart hiernaast). De gemeente hanteert een maximale omrijdfactor van 1,5 ten opzichte van de route via de nieuwe brug. Dat resulteert erin dat bedrijven snel in aanmerking komen voor een ontheffing. ​
Naar Arc-Gis kaart
Ontheffingengebied met agrarisch- / transport gerelateerde bedrijven binnen dit gebied en een straal van 3 km rondom de brug in Junne
  • ​​Door een ruimharig uitgeven van ontheffingen zal de beoogde milieuwinst teniet worden gedaan. Alleen het ontheffingengebied drastisch inperken kan zorgen voor enige controle over het aantal ritten dat uiteindelijk zal worden gemaakt.
  • ​De gemeente heeft geen onderzoek gedaan naar de eigendommen aan beide zijden van de Vecht die door agrarisch gerelateerde bedrijven dagelijks of wekelijks ‘bezocht’ moeten worden.
De rapportage wordt afgesloten met een aantal aanbevelingen aan het adres van de gemeente.
​
​De bewoners kunnen met deze rapportage in de hand de bezwaarprocedure in!
Proudly powered by Weebly