Verkeersscan Wickengaard te Schalkwijk
Verkeerseffecten op het onderliggend wegennet
Het plan Wickengaard in Schalkwijk (gemeente Houten) omvat de bouw van 33 woningen. Deze zijn onderverdeeld naar 11 appartementen, 8 rijwoningen, 8 twee-onder-een-kapwoningen en 6 vrijstaande woningen .
Uit het verkeersonderzoek van een ander adviesbureau blijkt dat de afwikkeling van het verkeer via een smalle bestaande weg niet mogelijk is en dat de huidige hoofdontsluiting van de wijk drukker wordt. De verkeerskundige vraag aan De Baan Verkeersadvies is of het extra verkeer van de 33 woningen dat het plan Wickengaard genereert, afgewikkeld kan worden via de huidige omliggende wegen. Zo niet, welke maatregelen zijn dan nodig om het goed te laten functioneren? |
Inventarisatiefase
De verkeersscan startte met inventarisatie van de basisgegevens: het wegennet, wegbreedtes, fietsvoorzieningen, openbaar vervoer en intensiteiten. Daarna is een inschatting gemaakt van de mogelijke routes die het autoverkeer ter beschikking staan met inschatting van het aandeel dat elke route zou "aantrekken". Deze inschatting is voorgelegd aan de gemeente en bleek aardig in de goede richting te zitten.
Uitgangspunten
Vervolgens zijn de uitgangspunten geformuleerd voor:
Analyse
De basisgegevens en uitgangspunten zijn aan elkaar gespiegeld. Daarbij is een doorrekening gemaakt van het huidige en nieuwe verkeer dat via het bestaande wegennet zal rijden. Deze aantallen zijn afgezet tegen de maximale wegcapaciteit per route. Hierbij zijn twee scenario's toegepast: alles via één route en een tweede waarbij de verdeling 50%-50% zou zijn. Uit de doorrekening blijkt dat het wegennet het extra verkeer in theorie goed kan verwerken. Echter, een tweetal wegen zijn erg smal waardoor bermschade optreed.
De verkeersscan startte met inventarisatie van de basisgegevens: het wegennet, wegbreedtes, fietsvoorzieningen, openbaar vervoer en intensiteiten. Daarna is een inschatting gemaakt van de mogelijke routes die het autoverkeer ter beschikking staan met inschatting van het aandeel dat elke route zou "aantrekken". Deze inschatting is voorgelegd aan de gemeente en bleek aardig in de goede richting te zitten.
Uitgangspunten
Vervolgens zijn de uitgangspunten geformuleerd voor:
- Verkeersgeneratie van de nieuwbouw: hoeveel gemotoriseerd verkeer genereren de woningen en hoeveel verkeer rijdt nu al via het bestaande wegennet;
- Capaciteiten per wegbreedte: hoe smaller de weg, des te minder verkeer hier gebruik van kan maken;
- Routekeuze verkeer: hoeveel procent van het huidige en toekomstige verkeer neemt welke route;
- Langzaam verkeer: bij welke omvang van de verkeersstroom kan iemand nog oversteken.
Analyse
De basisgegevens en uitgangspunten zijn aan elkaar gespiegeld. Daarbij is een doorrekening gemaakt van het huidige en nieuwe verkeer dat via het bestaande wegennet zal rijden. Deze aantallen zijn afgezet tegen de maximale wegcapaciteit per route. Hierbij zijn twee scenario's toegepast: alles via één route en een tweede waarbij de verdeling 50%-50% zou zijn. Uit de doorrekening blijkt dat het wegennet het extra verkeer in theorie goed kan verwerken. Echter, een tweetal wegen zijn erg smal waardoor bermschade optreed.
Aanbevelingen
Om bermschade te voorkomen wordt voor één weg aanbevolen de capaciteit te vergroten door realisatie van passeerplaatsen of uitwijkstroken. Een alternatief is realisatie van een stevige berm met doorgroeistenen over de volle lengte.
Om bermschade te voorkomen wordt voor één weg aanbevolen de capaciteit te vergroten door realisatie van passeerplaatsen of uitwijkstroken. Een alternatief is realisatie van een stevige berm met doorgroeistenen over de volle lengte.
Project: Verkeersscan Wickengaard te Schalkwijk
Uitvoering: Mei - juni 2020
Opdrachtgever: Gemeente Houten
Uitvoering: Mei - juni 2020
Opdrachtgever: Gemeente Houten