Kruispunt Moezelweg - Merwedeweg
verkeersveiliger op korte en lange termijn
Het voorrangskruispunt Moezelweg – Merwedeweg ligt in het Havengebied van Rotterdam. In eerdere onderzoeken zijn knelpunten geconstateerd op het gebied van verkeersveiligheid en capaciteit.
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft aan De Baan Verkeersadvies gevraagd oplossingen te generen die ook door de Gemeente Rotterdam en politie kunnen worden gedragen. Voor de lange termijn een structurele oplossing die de verkeersveiligheid sterk verbeterd en de capaciteit van het kruispunt vergroot. Tot dat deze eindoplossing wordt gerealiseerd, zijn voor de korte termijn maatregelen gewenst die ‘per direct’ de situatie verbeteren; zowel voor vergroting van de capaciteit als voor verbetering van de verkeersveiligheid. Voor dit project zijn achtereenvolgens de volgende werkzaamheden verricht: |
|
a. Schouwing van het kruispunt in de ochtendspits. Samen met mede-auditor Betty van de Wetering (Betty's Travels) is het kruispunt bekeken en de verkeersafwikkeling bekeken. Ook zijn alle mogelijke ritten via het kruispunt op video vanuit de auto vastgelegd voor latere analyse.
Uit de schouwing en analyse bleek een achttal knelpunten op zowel ontwerp en inrichting, het gedrag alsook ten aanzien van 'invloeden' vanuit de omgeving. De bevindingen zijn in een notitie vastgelegd inclusief een reflectie op de resultaten uit de eerdere onderzoeken.
Uit de schouwing en analyse bleek een achttal knelpunten op zowel ontwerp en inrichting, het gedrag alsook ten aanzien van 'invloeden' vanuit de omgeving. De bevindingen zijn in een notitie vastgelegd inclusief een reflectie op de resultaten uit de eerdere onderzoeken.
b. Nadere analyse. Ten aanzien van de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid is een nadere analyse gedaan. Dit leidde tot de conclusie dat de verkeersstromen op het kruispunt niet het ontwerp volgden: De grootste verkeersstroom dient voorrang te verlenen. Verder waren 8 van de 10 ongevallen een flankongeval wat duidt op het niet voorrang verlenen. Vervolgens zijn oplossingen doorgerekend voor de lange termijn (2030) en de korte termijn (2021/2022): aanpassing van of treffen aanvullende maatregelen op het voorrangskruispunt, een (turbo)rotonde en verkeerslichten (separate opdracht van HbR aan RHDHV). De resultaten zijn ingebracht in de workshop.
|
c. Workshop via Skype. Vanwege de Corona-maatregelen in april 2020 kon de workshop niet fysiek worden gehouden. Skype bleek een redelijk alternatief. De bevindingen uit stap a. en b. zijn gepresenteerd en zijn voor de lange en korte termijn de mogelijke oplossingen besproken.
d. Alle resultaten zijn tot slot verwerkt in de eindrapportage. De bespreking hiervan ging uiteraard ook weer 'digitaal' via Skype. |
Project: Kruispunt Moezelweg-Merwedeweg Rotterdam
Uitvoering: Maart - mei 2020
Opdrachtgever: Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Realisatie: In samenwerking met Betty van de Wetering (Betty's Travels), Amersfoort
Bijzonder: Workshop en overleggen digitaal via Skype.
Uitvoering: Maart - mei 2020
Opdrachtgever: Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Realisatie: In samenwerking met Betty van de Wetering (Betty's Travels), Amersfoort
Bijzonder: Workshop en overleggen digitaal via Skype.