De Baan Verkeersadvies
  • Home
  • Diensten
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
    • Rechtsverhouding / Voorwaarden
  • Expertise
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
  • Home
  • Diensten
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
    • Rechtsverhouding / Voorwaarden
  • Expertise
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
Foto

Project uitgevoerd in 2022

Foto

Verkeersveiligheidsinspectie (VVI)
​Rotonde De Kluis te Geleen

Op de enkelstrooksrotonde “De Kluis” ligt op een kruispunt van vier gebiedsontsluitingswegen in Geleen. Direct naast de rotonde staat het monument De Kluis uit 1699. Dit monument legde in 2014, toen de verkeerslichten werden vervangen door een rotonde, beperkingen op aan de beschikbare ruimte voor de rotonde. Hierdoor zijn op de rotonde fietsstroken gerealiseerd in plaats van vrijliggende fietspaden. Ook de onderlinge hoek waaronder de vier wegen aansluiten leidt tot een zeer scherpe of flauwe bocht indien met afslaat. 
De gemeente Sittard-Geleen en de politie hebben eerder nader onderzoek gedaan naar geregistreerde ongevallen op de rotonde en is het ontwerp opnieuw bekeken. Daaruit kwam geen verband tussen beiden naar voren.

De gemeente schakelt De Baan Verkeersadvies in voor een nadere studie, schouwing en beoordeling van de rotonde. Uiteraard wordt verwacht dat maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid worden voorgesteld.

Besloten is om een verkeersveiligheidsinspectie uit te voeren die verder en 'dieper' gaat dan een normale verkeersveiligheidsaudit fase 4. De volgende stappen zijn daartoe gezet den doorlopen:
  1. Analyseren ontvangen informatie (ontwerp uit 2011 en 2013, ongevallenanalyse 2014-2021 met ViaStat, CROSS-snelheden Processen Verbaal).
  2. Formuleren van hypothesen op basis van de ongevalsgegevens en wegsituatie via luchtfoto’s en streetview.
  3. Schouwing van de verkeerssituatie ter plekke bij licht en bij duister (o.a. weggedrag) o.a. per auto en per fiets.
  4. Toetsing hypothesen o.b.v. schouwing en doorrekening rotonde.
  5. Uitwerken van bevindingen in rapportage.
  6. Definiëren van mogelijke oplossingen (risico-reducerende maatregelen).
Resultaat is een eindrapportage met de ongevallenanalyse, resultaat van de schouwing, toetsing van de 20 hypothesen (waarbij er 10 'geheel waar' of 'deels aan de orde' bleken te zijn), risicobeoordeling en een overzicht van zes mogelijke maatregelen. De rapportage is besproken en toegelicht aan de gemeente. Zij kunnen hier zeer zeker mee verder om de verkeersveiligheid op de rotonde te verbeteren.
Foto
Ongevallen op basis van aanvullende informatie politie visueel gemaakt
Foto
Vanwege scherpe hoek van de wegen is de aansluiting van de fietsstroken 'vreemd'.
Project: Verkeersveiligheidsinspectie rotonde De Kluis te Geleen
Uitvoering: januari - maart 2022
Opdrachtgever: Gemeente Sittard-Geleen
Uitvoering in samenwerking met Johan Vermeeren (VAGN)
Definitief verkeersveiligheidsinspectie:
Een verkeersveiligheidsinspectie is een opname ter plekke van bestaande wegen of een deel van een bestaande weg met als doel het identificeren van gevaarlijke omstandigheden, fouten, tekortkomingen die kunnen leiden tot ernstige ongevallen (PIARC, World Road Association).​
Aanpak Verkeersveiligheidsinspectie
De schouwing van de rotonde en de aansluitende wegvakken is tijdens licht en duister uitgevoerd via diverse ritten per auto en per fiets (met video opnamen) en is bij de rotonde geschouwd hoe de weggebruikers zich er op gedragen. ​
​
Proudly powered by Weebly