Uitwegvergunning Utrechtseweg te Oosterbeek
De gemeente Renkum heeft een, in 2011 , verleende uitwegvergunning ingetrokken op basis van verkeersveiligheid. Het perceel heeft al een uitrit aan de andere zijde en die volstaat.
|
Opdrachtgever: Particulier
Datum notitie: 16 september 2019 |
De vraag is of deze intrekking de ‘over-all’ verkeersveiligheid ten goede komt. Bij de huidige uitrit moet men achteruit de straat oprijden zonder enig zicht op het verkeer dat daar rijdt.
De vergunning is aangevraagd in 2010 en verleend in 2011 aan de toenmalige eigenaar van het perceel aan de Utrechtseweg. Er is nooit gebruik gemaakt van de verleende uitwegvergunning. De nieuwe eigenaar kopen het perceel met uitwegvergunning in 2016 en willen de uitweg nu wel realiseren. In september 2018 checkt de eigenaar bij de gemeente of de vergunning nog in stand is: ja, dat is die. Echter in november wordt de vergunning plotseling ingetrokken met 'verkeersveiligheid' als argument en dat de "redelijke termijn" van het gebruik kunnen maken van de vergunning is verstreken. De Utrechtseweg is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom waarop zo min mogelijk uitritten moeten uitkomen.
De vergunning is aangevraagd in 2010 en verleend in 2011 aan de toenmalige eigenaar van het perceel aan de Utrechtseweg. Er is nooit gebruik gemaakt van de verleende uitwegvergunning. De nieuwe eigenaar kopen het perceel met uitwegvergunning in 2016 en willen de uitweg nu wel realiseren. In september 2018 checkt de eigenaar bij de gemeente of de vergunning nog in stand is: ja, dat is die. Echter in november wordt de vergunning plotseling ingetrokken met 'verkeersveiligheid' als argument en dat de "redelijke termijn" van het gebruik kunnen maken van de vergunning is verstreken. De Utrechtseweg is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom waarop zo min mogelijk uitritten moeten uitkomen.
De Baan Verkeersadvies voert een schouwing uit, doet een indicatieve telling en onderzoekt de ongevallen op de Utrechtseweg. Ook worden de rijsnelheden bekeken via CROSS-snelheden van Via. De analyse omvatte verder het wegbeeld, nabijheid van kruispunten, uitzicht vanuit de huidige uitrit op de achter het perceel gelegen weg (30-zone) en de snelheden aldaar (neergaande helling / hoge snelheden).
|
|
De notitie concludeert dat de intrekking van de uitwegvergunning op de Utrechtseweg niet noodzakelijk is. De intrekking kan niet gebaseerd worden op vermeende negatieve effecten voor de verkeersveiligheid omdat de feitelijke situatie het standpunt van het College van B&W niet onderbouwt.
De bewoner kan met deze notitie naar de gemeente en daarna eventueel naar de Raad van State.
De bewoner kan met deze notitie naar de gemeente en daarna eventueel naar de Raad van State.