Fietsstructuur Amnesty Internationallaan
Gemeente Hellevoetsluis
De Amnesty Internationallaan is de belangrijkste verkeersader in de gemeente Hellevoetsluis; voor zowel het gemotoriseerde verkeer als ook voor fietsers. Dagelijks rijden tussen 4000 en 5000 fietsers langs deze laan en tussen 10.000 en 12.000 motorvoertuien. De kruispunten zijn uitgevoerd als enkelstrooksrotondes waarbij de fietsers IN de voorrang rijden én in twee richtingen fietsen. Hierdoor loopt de verkeersafwikkeling in de spitsuren op deze rotondes vast: door de drommen scholieren stagneert het autoverkeer. Ook de verkeersveiligheid op de fietspaden en rotondes is een aandachtspunt.
Reden voor de gemeente Hellevoetsluis kom De Baan Verkeersadvies in te schakelen.
In eerste instantie voor een gedegen analyse met voorstellen voor ontvlechting (van twee richtingenfietspaden naar éénrichting fietspaden aan beide zijden). Daarna voor het uitwerken van de voorstellen tot een Voorontwerp + SSK-raming.
Reden voor de gemeente Hellevoetsluis kom De Baan Verkeersadvies in te schakelen.
In eerste instantie voor een gedegen analyse met voorstellen voor ontvlechting (van twee richtingenfietspaden naar éénrichting fietspaden aan beide zijden). Daarna voor het uitwerken van de voorstellen tot een Voorontwerp + SSK-raming.
Het totale project is in drie onderdelen uitgevoerd:
1. Analyse fietsstructuur Bij de analyse van de fietsstructuur zijn de beschikbare voorgaande onderzoeken betrokken: tellingen, videobeelden van de rotonde en het fietspad, een eerder ontwerp van een LaRGaS-kruispunt alsook de verkeersongevallen. Zeven varianten zijn onderzocht op effecten voor de één- en tweerichtings fietspaden en afgewogen. Op basis van deze analyse is variant 7 voorgesteld met een nieuwe rotonde bij Stadsdorp. Stadsdorp is de nieuwe woningbouwlocatie met een zwembad, drie basisscholen en een sporthal. |
2. Voorontwerp ontvlochten fietsstructuur
In deze tweede fase is voor de twee locaties waar een nieuwe rotondes zou moeten komen (Smitsweg en Stadsdorp) eerst een nadere analyse uitgevoerd zodat een goede onderbouwing beschikbaar is voor een subsidieaanvraag. De onderbouwing bestaat uit een schouwing in de ochtendspits met doorrekening van diverse typen kruispuntoplossingen. In beide gevallen kan een rotonde goed worden ingepast. De voorgestelde oplossing is vervolgens uitgewerkt tot een voorontwerp met een SSK-kostenraming. Het betreft dan het ontwerp van totaal 1600 meter gebiedsontsluitingsweg met drie bestaande en de twee nieuwe enkelstrooksrotondes alsook twee stukjes fietsstraat. In de huidige situatie liggen de fietspaden in een carré om de rotondes. Het ontwerp bestaat zodoende uit één totaalontwerp met fietspaden in de huidige carré én een ontwerp met alle fietspaden in een cirkel rondom. Alles in één richting te berijden i.p.v. thans alles in twee richtingen. Van het ontwerp is tot slot een SSK-kostenraming opgesteld. |
|
Project: Fietsstructuur Amnesty Internationallaan Hellevoetsluis
1. Analyse fietsstructuur - ontvlechting: juli - november 2021
2. Voorontwerp ontvlochten structuur: april - november 2022
Opdrachtgever: Gemeente Hellevoetsluis (per 1 januari 2023 opgegaan in gemeente Voorne aan Zee)
In samenwerking met: Kevin van Overbeek (ontwerpwerk en SSK-ramingen, CTVO)
1. Analyse fietsstructuur - ontvlechting: juli - november 2021
2. Voorontwerp ontvlochten structuur: april - november 2022
Opdrachtgever: Gemeente Hellevoetsluis (per 1 januari 2023 opgegaan in gemeente Voorne aan Zee)
In samenwerking met: Kevin van Overbeek (ontwerpwerk en SSK-ramingen, CTVO)