Analyse parkeersituatie Boutique hotel Heemstede
Blue Circle Hospitality wil in Heemstede een Boutique hotel vestigen met 16 kamers.
Zij worden echter door de gemeente geconfronteerd met een zeer hoge parkeernorm: geëist wordt dat 1,5 parkeerplaatsen per kamer wordt gerealiseerd; liefst op eigen terrein. Als dat niet 'past' dan wil de gemeente zekerheid dat in de directe nabijheid van het hotel geen parkeeroverlast ontstaat nadat het hotel de deuren geopend heeft. De Baan Verkeersadvies wordt gevraagd te onderbouwen dat in de directe omgeving voldoende parkeergelegenheid is voor parkerende gasten en werknemers van het hotel. Daarbij wordt tevens de parkeernorm aan de kaak geteld. Onderstaand wordt ingegaan op de aanpak en resultaten. |
Opdrachtgever: Blue Circle Hospitality
Datum notitie: 15 januari 2020 |
Uitwerking
Na de inventarisatie en gehouden parkeertelling (door opdrachtgever / spaart kosten) is de huidige bezetting + de extra vraag vanwege de hotelgasten gerelateerd aan de CROW-normen.
Geconcludeerd is dat bij toepassing van de parkeernormen van de gemeente Heemstede voldoende parkeergelegenheid aanwezig is: op eigen terrein (zeven parkeerplaatsen) én in de directe omgeving.
Na de inventarisatie en gehouden parkeertelling (door opdrachtgever / spaart kosten) is de huidige bezetting + de extra vraag vanwege de hotelgasten gerelateerd aan de CROW-normen.
Geconcludeerd is dat bij toepassing van de parkeernormen van de gemeente Heemstede voldoende parkeergelegenheid aanwezig is: op eigen terrein (zeven parkeerplaatsen) én in de directe omgeving.
Er zal geen sprake zal dat de vraag het aanbod overstijgt: de maximale bezettingsgraad in het worst-case scenario is 85% (zie tabel). Er is op alle momenten van de week voldoende parkeergelegenheid voor omwonenden, bezoekers van omwonenden, werknemers én hotelgasten. Per hotelkamer komen deze laatsten vaak met één auto en niet met twee...
|
In de notitie wordt verder ingegaan op het grote verschil tussen de vigerende CROW-normen en de parkeernormen van de gemeente. De gemeentelijke normen leiden tot een parkeerbehoefte van 24 parkeerplaatsen terwijl de CROW-norm bij een 3- sterren hotel een parkeerbehoefte geeft van totaal ‘slechts’ 9 parkeerplaatsen.
Aanbevolen is aan de gemeente de eigen parkeernorm te herzien en deze af te stemmen op de landelijk geaccepteerde én vigerende CROW-normen waarbij per 10 kamers een aantal wordt gegeven.
Aanbevolen is aan de gemeente de eigen parkeernorm te herzien en deze af te stemmen op de landelijk geaccepteerde én vigerende CROW-normen waarbij per 10 kamers een aantal wordt gegeven.