De Baan Verkeersadvies
  • Home
  • Diensten
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
    • Rechtsverhouding / Voorwaarden
  • Expertise
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
  • Home
  • Diensten
    • Verkeersadviezen & second opinions
    • Verkeersveiligheid en -audits
    • Juridische verkeerszaken
    • Interim Verkeerskundige
    • Richtlijnen & Cursussen
    • Klankbord & Consult
    • Rechtsverhouding / Voorwaarden
  • Expertise
  • Projecten
  • Contact
  • Zoeken
Foto

Second opinion uitgevoerd in 2020

Foto

Verkeersveiligheid Meerewijck II te Leimuiden

​De Meerewijck II (2) ligt ‘buitendijks’ aan de Ringvaart in Leimuiden en is gerealiseerd in 1983-1984.
De wijk is aangeduid met een bord “Eigen Weg” en een geslotenverklaring voor voertuigen zwaarder dan 5,4 ton (RVV-bord C21). 
​
​
Tot najaar 2019 was de straat opgenomen in een “Erf” via RVV-bord G5 doch dit bord is door het bestuur van de Vereniging Meerewijck vervangen door een RVV-bord A1 met een maxi­mum­snelheid van 15 km/uur. ​
Opdrachtgever: VvAA​
Datum notitie: 12 maart 2020
Een bewoner aan het einde van deze straat is van oordeel dat de weg naar zijn woning onveilig is indien hier snel een hulpverlenings­voertuig naar toe moet rijden. Op de straat wordt nu geparkeerd  terwijl dat voorheen niet mocht (vanwege 'erf'). De situatie is dusdanig dat hulpverleningsvoertuigen door op de rijbaan geparkeerde auto’s niet adequaat bij de percelen aan het einde van de straat kunnen komen. 
De De Baan Verkeersadvies wordt ingeschakeld met de vraag te beoordelen of de Meerewijck een openbare of private weg is en of het voldoet aan het Bouwbesluit 2012 (bereikbaarheid bouwwerk door hulpdiensten). Is de situatie voldoende verkeersveilig voor brandweer en ambulances? Het gaat dan om doorrijbreedtes en maximale aslast/ voertuiglast. Tot slot is de vraag of de gemeente betrokken was bij het 'verhangen van de borden'.

In een notitie worden de vragen beantwoord en één voor één afgepeld.
De conclusies zijn duidelijk: het bestuur van de 
Vereniging Meerewijck had niet op eigen initiatief de bebording mogen aanpassen; dat vergt een verkeersbesluit en die neemt de gemeente. De gemeente geeft aan hierbij niet betrokken te zijn geweest. Ook al is het een 'eigen weg', deze is openbaar toegankelijk waardoor de wegenverkeerswet geldt. Tevens wordt onderbouwd dat hulpdiensten niet zonder hinder de straat in kunnen rijden indien daarop geparkeerde auto's staan (in een woonerf mocht dat immers niet, maar nu wel).

​De gemeente kan nu handhavend optreden tegen het eigenmachtig 'verhangen van de RVV-borden' door het bestuur van de 
Vereniging Meerewijck.
Proudly powered by Weebly