Verkeerseffecten Bravisziekenhuis te Roosendaal
Het bestemmingplan De Bulkenaar maakt het mogelijk dat het Bravis-ziekenhuis op één locatie in Roosendaal gevestigd kan worden; in plaats van zowel in Roosendaal als in Bergen op Zoom.
|
In de Gebiedsvisie De Bulkenaar is de visie uitgewerkt van het gebied De Bulkenaar waar het nieuwe Bravis ziekenhuis wordt gerealiseerd met tevens een invulling van het achterblijvende terrein van het oude ziekenhuis. In de visie wordt het oude ziekenhuisterrein omgevormd tot Stadswijk Hulsdonk.
Naar aanleiding van de zienswijzeprocedure heeft de gemeente Roosendaal een aanvullend rapport op laten stellen. Dit rapport is verschenen nadat al besloten was dat de locatie De Bulkenaar de voorkeur had voor realisatie van het nieuwe Bravis ziekenhuis. Men gaat uit 9.800 ritten per etmaal.
Achmea Rechtsbijstand heeft een aantal vragen over het uitgevoerde Verkeersonderzoek en vraagt aan De Baan Verkeersadvies om de volgende vragen te beantwoorden:
“Het adviesbureau dat de Verkeersstudie heeft opgesteld komt tot de slotsom dat de verkeersafwikkeling bij het kruispunt matig zal zijn en dat er een knelpunt ontstaat bij toekomstige ontwikkelingen:
Naar aanleiding van de zienswijzeprocedure heeft de gemeente Roosendaal een aanvullend rapport op laten stellen. Dit rapport is verschenen nadat al besloten was dat de locatie De Bulkenaar de voorkeur had voor realisatie van het nieuwe Bravis ziekenhuis. Men gaat uit 9.800 ritten per etmaal.
Achmea Rechtsbijstand heeft een aantal vragen over het uitgevoerde Verkeersonderzoek en vraagt aan De Baan Verkeersadvies om de volgende vragen te beantwoorden:
“Het adviesbureau dat de Verkeersstudie heeft opgesteld komt tot de slotsom dat de verkeersafwikkeling bij het kruispunt matig zal zijn en dat er een knelpunt ontstaat bij toekomstige ontwikkelingen:
- In hoeverre kan met de aangehouden 9.800 voertuigen worden gerekend? Dit is een optelsom van de toegangspoortjes van beide Bravis locaties. Zijn deze cijfers representatief, rekening houdend met het feit dat in het nieuwe ziekenhuis functies kunnen worden samengevoegd e.d.
- In hoeverre rechtvaardigt de conclusie dat de verkeersafwikkeling in de spits matig is het verkeerskundige standpunt dat om die reden de huidige locatie herontwikkeld kan worden?
Vraagbeantwoording
Ten aanzien van de eerste vraag wordt geconcludeerd dat de aangehouden 9.800 voertuigen waarmee gerekend ligt 12% á 21% hoger dan op basis van de kengetallen van CROW verwacht zou mogen worden. 12% hoger is nog acceptabel, maar 21% verschil moet naar oordeel van De Baan Verkeersadvies als (te) groot worden beschouwd. Tevens wordt geoordeeld dat het adviesbureau deze rekensom ten aanzien vna de verkeersgeneratie van het ziekenhuis ook had moeten maken.
Ten aanzien van de tweede vraag wordt op basis van een analyse geconcludeerd dat de, alhoewel de verkeersafwikkeling op het kruispunt in de onderzochte varianten matig is, voor de huidige vormgeving gerechtvaardigd is indien wordt uitgegaan van 9.800 voertuigen per etmaal.
Ten aanzien van de eerste vraag wordt geconcludeerd dat de aangehouden 9.800 voertuigen waarmee gerekend ligt 12% á 21% hoger dan op basis van de kengetallen van CROW verwacht zou mogen worden. 12% hoger is nog acceptabel, maar 21% verschil moet naar oordeel van De Baan Verkeersadvies als (te) groot worden beschouwd. Tevens wordt geoordeeld dat het adviesbureau deze rekensom ten aanzien vna de verkeersgeneratie van het ziekenhuis ook had moeten maken.
Ten aanzien van de tweede vraag wordt op basis van een analyse geconcludeerd dat de, alhoewel de verkeersafwikkeling op het kruispunt in de onderzochte varianten matig is, voor de huidige vormgeving gerechtvaardigd is indien wordt uitgegaan van 9.800 voertuigen per etmaal.