Verkeerseffecten ontwikkeling De Premier, Leiden
Door gemeente Leiden is het Bestemmingsplan De Premier gepubliceerd waarmee de ontwikkeling van een wooncomplex van 319 á 350 woningen aan de Vijf Meilaan 210 in Leiden mogelijk wordt gemaakt.
|
In de parkeergarage onder het gebouw is ruimte voor auto’s en fietsen. De parkeergarage wordt opgedeeld in een openbaar deel voor bezoekers en een besloten deel voor bewoners. De bewoners van de nieuwbouw krijgen geen parkeervergunning om in de openbare ruimte op straat de auto te parkeren. In de plint is een ruimte voor een functie ‘dienstverlening’ (zoals een huisartsenpraktijk, apotheek of klein wijkcentrum. De woontoren mag maximaal 70 meter hoog worden en staat op het perceel dat omsloten wordt door de Churchilllaan, Vijf Meilaan en Eduard van Beinumstraat. De projectontwikkelaar voorziet dat het gebouw in 2025 gereed is en de eerste bewoners er zullen wonen.
Vragen vanuit de omgeving
Ten aanzien van de ontsluiting van het wooncomplex op het wegennet, het extra verkeer dat het oplevert en de parkeervoorzieningen zijn vragen gerezen over de onderbouwing en conclusies van het bestemmingsplan door de twee onderliggende verkeersrapporten (van DTV Consultants en RHDHV).
DAS Rechtsbijstand vraagt De Baan Verkeersadvies om een aantal vragen te beantwoorden ten aanzien van de verkeersafwikkeling (verkeersgeneratie), verkeersveiligheid en parkeren.
Vragen vanuit de omgeving
Ten aanzien van de ontsluiting van het wooncomplex op het wegennet, het extra verkeer dat het oplevert en de parkeervoorzieningen zijn vragen gerezen over de onderbouwing en conclusies van het bestemmingsplan door de twee onderliggende verkeersrapporten (van DTV Consultants en RHDHV).
DAS Rechtsbijstand vraagt De Baan Verkeersadvies om een aantal vragen te beantwoorden ten aanzien van de verkeersafwikkeling (verkeersgeneratie), verkeersveiligheid en parkeren.
Second Opinion
Na grondig onderzoek en bestudering van de twee verkeersrapporten wroden de conclusies door De Baan Verkeersadvies getrokken. Ten aanzien van de verkeersafwikkeling wordt geoordeeld dat, in tegenstelling van wat de gemeente Leiden beweert, geen sprake van een goede verkeersafwikkeling op het omliggende wegennet omdat de kruispunten en rotondes de extra verkeersintensiteiten niet goed kunnen verwerken. De wegvakken hebben voldoende capaciteit, maar op de kruispunten loopt het vast.
Er zijn dus negatieve effecten te verwachten, onder andere door de realisatie van De Premier die 1850 autoritten per etmaal genereert. Voor een periode na 2025 (tot minimaal 2030 als wegennet wordt aangepast) lijkt een verkeerssituatie te bestaan met een slechte(re) verkeersafwikkeling en minder verkeersveiligheid dan thans.
Ten aanzien van parkeren wordt geconcludeerd dat onduidelijk is hoe groot het gedeelte van de parkeergarage wordt voor bewoners (niet openbaar) en voor bezoekers/personeel (openbaar). Tussen beide groepen parkeerders is geen optimale uitwisseling mogelijk. Doordat bewoners wel in het openbare deel mogen staan worden bezoekers verdrongen naar de openbare weg. Huidige bewoners van de wijk in de omgeving van De Premier kunnen hierdoor moeilijker een parkeerplek vinden bij hun woning. Daarbij komt dat 15 openbare parkeerplaatsen vervallen en onduidelijk is of deze elders worden gecompenseerd. Op deze 15 parkeerplaatsen staan nu huidige bewoners geparkeerd die straks verder weg van de woning de auto moeten parkeren.
Na grondig onderzoek en bestudering van de twee verkeersrapporten wroden de conclusies door De Baan Verkeersadvies getrokken. Ten aanzien van de verkeersafwikkeling wordt geoordeeld dat, in tegenstelling van wat de gemeente Leiden beweert, geen sprake van een goede verkeersafwikkeling op het omliggende wegennet omdat de kruispunten en rotondes de extra verkeersintensiteiten niet goed kunnen verwerken. De wegvakken hebben voldoende capaciteit, maar op de kruispunten loopt het vast.
Er zijn dus negatieve effecten te verwachten, onder andere door de realisatie van De Premier die 1850 autoritten per etmaal genereert. Voor een periode na 2025 (tot minimaal 2030 als wegennet wordt aangepast) lijkt een verkeerssituatie te bestaan met een slechte(re) verkeersafwikkeling en minder verkeersveiligheid dan thans.
Ten aanzien van parkeren wordt geconcludeerd dat onduidelijk is hoe groot het gedeelte van de parkeergarage wordt voor bewoners (niet openbaar) en voor bezoekers/personeel (openbaar). Tussen beide groepen parkeerders is geen optimale uitwisseling mogelijk. Doordat bewoners wel in het openbare deel mogen staan worden bezoekers verdrongen naar de openbare weg. Huidige bewoners van de wijk in de omgeving van De Premier kunnen hierdoor moeilijker een parkeerplek vinden bij hun woning. Daarbij komt dat 15 openbare parkeerplaatsen vervallen en onduidelijk is of deze elders worden gecompenseerd. Op deze 15 parkeerplaatsen staan nu huidige bewoners geparkeerd die straks verder weg van de woning de auto moeten parkeren.