Ontsluiting Westeinderhage te Kudelstaart (Aalsmeer)
Verkeersveiligheidseffecten voor de Bilderdammerweg
Gemeente Aalsmeer wil via het bestemmingsplan Kudelstaart-Westeinderhage mogelijk maken dat 267 woningen worden gerealiseerd in het thans nog niet bebouwde gebied ten noorden van de Bilderdammerweg in Kudelstaart. De belangrijkste ontsluiting van de deze nieuwbouwwijk is voorzien op de Bilderdammerweg ter hoogte van de straat Geerland.
De commissie Ruimte heeft in haar vergadering van 13 september 2022 het Bestemmingsplan Kudelstaart-Westeinderhage besproken. |
Opdrachtgever: Gemeente Aalsmeer
Datum: 19 december 2022 |
Diverse gemeenteraadsfracties vinden het wenslijk dat de realisatie van de 267 woningen in Westeinderhage doorgaat omdat deze voorzien in een woonbehoefte. Aan de andere kant heeft de raadsfracties ook zorgen over de afwikkeling van het verkeer en de verkeersveiligheid op de Bilderdammerweg en het kruispunt met Geerland. Bewoners hebben namelijk het voorstel gedaan om op dat kruispunt een rotonde te realiseren in plaats van een gewoon kruispunt. Op basis hiervan heeft de commissie Ruimte verzocht om een aanvullend verkeersonderzoek waarbij de omwonenden en insprekers nader worden ‘gehoord’.
Gemeente Aalsmeer vraagt De Baan Verkeersadvies om dit aanvullende verkeersonderzoek op korte termijn uit te voeren zodat de bestemmingsplanprocedure snel daarna weer kan worden voortgezet.
Het aanvullende verkeersonderzoek dient in te gaan op de inrichting van de ontsluiting van Westeinderhage via de Bilderdammerweg nabij het kruispunt met Geerland. Specifiek gaat het daarbij om:
Gemeente Aalsmeer vraagt De Baan Verkeersadvies om dit aanvullende verkeersonderzoek op korte termijn uit te voeren zodat de bestemmingsplanprocedure snel daarna weer kan worden voortgezet.
Het aanvullende verkeersonderzoek dient in te gaan op de inrichting van de ontsluiting van Westeinderhage via de Bilderdammerweg nabij het kruispunt met Geerland. Specifiek gaat het daarbij om:
- Te komen tot de meest veilige verkeersoplossing voor de ontsluiting Westeinderhage-Bilderdammerweg-Geerland;
- De voor- en nadelen van verschillende mogelijkheden/varianten en de mogelijke gevolgen voor de openbare ruimte in beeld te brengen;
- Belanghebbenden te betrekken in deze afwegingen door een schouw ter plaatse.
Second Opinion
Gestart wordt met een gezamenlijke schouwing met de belanghebbenden en omwonenden (totaal 12 bewoners) met daarna een gesprek over hun bezwaren, wensen en voorkeuren. Men is vooral voorstander van een rotonde in plaats van een gelijkwaardig kruispunt.
Daarna is de situatie nader onderzocht op basis van de beschikbare bestemmingsplandocumenten. Met name de verkeersrapporten van Goudappel en de Toelichting op het bestemmingsplan. Hierbij is met name gekeken naar de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op de Bilderdammerweg en de mogelijke kruispuntoplossingen: gelijkwaardig, voorrangskruispunt, kruispunt met verkeerslichten en een rotonde. Voor de rotonde is nagegaan of deze kan worden ingepast: in de as van de Bilderdammerweg of bij een verschoven positie; in beide gevallen met en zonder fietsvoorzieningen:
Gestart wordt met een gezamenlijke schouwing met de belanghebbenden en omwonenden (totaal 12 bewoners) met daarna een gesprek over hun bezwaren, wensen en voorkeuren. Men is vooral voorstander van een rotonde in plaats van een gelijkwaardig kruispunt.
Daarna is de situatie nader onderzocht op basis van de beschikbare bestemmingsplandocumenten. Met name de verkeersrapporten van Goudappel en de Toelichting op het bestemmingsplan. Hierbij is met name gekeken naar de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid op de Bilderdammerweg en de mogelijke kruispuntoplossingen: gelijkwaardig, voorrangskruispunt, kruispunt met verkeerslichten en een rotonde. Voor de rotonde is nagegaan of deze kan worden ingepast: in de as van de Bilderdammerweg of bij een verschoven positie; in beide gevallen met en zonder fietsvoorzieningen:
In deze second opinion wordt geconcludeerd dat de meest veilige verkeersoplossing een enkelstrooksrotonde is, maar dat deze feitelijk niet goed inpasbaar is indien hierbij ook fietspaden opgenomen moeten worden. De Bilderdammerweg zelf is eigenlijk te druk voor een veilig functioneren van de route in een 30-zone en heeft qua intensiteiten een gebiedsontsluitingsfunctie heeft met (te) hoge rijsnelheden en gelijkwaardige kruispunten. Het past niet in een 30 km/uur zone.
De eindconclusie van dit verkeersonderzoek is dat feitelijk alleen de second-best oplossing, aantakken op het huidige gelijkwaardige kruispunt, mogelijk is.
De eindconclusie van dit verkeersonderzoek is dat feitelijk alleen de second-best oplossing, aantakken op het huidige gelijkwaardige kruispunt, mogelijk is.
Verdere besluitvorming gemeente Aalsmeer
Na oplevering van deze rapportage is in maart 2023 een presentatie gegeven aan de Commissie Ruimte. Daarna heeft de gemeenteraad op 20 april 2023 besloten het bestemmingsplan vast te stellen en geen rotonde te realiseren. Wel wordt de Bilderdammerweg heringericht met aan de noordzijde een twee richtingen fietspad t.b.v. sportvelden.
Na oplevering van deze rapportage is in maart 2023 een presentatie gegeven aan de Commissie Ruimte. Daarna heeft de gemeenteraad op 20 april 2023 besloten het bestemmingsplan vast te stellen en geen rotonde te realiseren. Wel wordt de Bilderdammerweg heringericht met aan de noordzijde een twee richtingen fietspad t.b.v. sportvelden.