Parkeersituatie Boschweg 25 te Schijndel
Gemeente Meierijstad heeft een omgevingsvergunning verleend voor de functiewijziging van de horecagelegenheid aan de Boschweg 25 te Schijndel naar een appartementen complex met totaal acht woningen in verschillende prijsklassen.
|
Gemeente heeft de onderliggende onderbouwing voor de vergunningverlening gebaseerd op een parkeeronderzoek van Exante. Daarop lijken nog wel wat aanmerkingen te maken.
De discussie met de gemeente gaat om de vraag of de door Exante uitgevoerde berekeningen en parkeertellingen juist zijn en of deze op representatieve momenten zijn uitgevoerd. Ook komt de verkeersveiligheid in het geding omdat de gemeente parkeren op straat wil faciliteren met acht extra parkeerplaatsen.
Linssen cs Advocaten treden op voor enkele bewoners van het naastgelegen wooncomplex en vraagt namens hen aan De Baan Verkeersadvies om een viertal vragen te beantwoorden over de parkeersituatie na de functiewijziging en parkeeronderzoek van Exante en de veiligheid van extra parkeerplaatsen op straat.
De discussie met de gemeente gaat om de vraag of de door Exante uitgevoerde berekeningen en parkeertellingen juist zijn en of deze op representatieve momenten zijn uitgevoerd. Ook komt de verkeersveiligheid in het geding omdat de gemeente parkeren op straat wil faciliteren met acht extra parkeerplaatsen.
Linssen cs Advocaten treden op voor enkele bewoners van het naastgelegen wooncomplex en vraagt namens hen aan De Baan Verkeersadvies om een viertal vragen te beantwoorden over de parkeersituatie na de functiewijziging en parkeeronderzoek van Exante en de veiligheid van extra parkeerplaatsen op straat.
Second Opinion
Gestart wordt met het vaststellen van de parkeerbehoefte van de nieuwe ontwikkeling (acht woningen) ten opzichte van de oude situatie (feest locatie waarbij bezoekers per touringcar worden gebracht en opgehaald óf parkeren op een groot parkeerterrein 250 meter 'verderop'). Punt van discussie is de toe te passen parkeernormen: op basis van de vigerende Parkeernormen of op basis van prijsklassen. De gemeente is akkoord met afwijking van de eigen nota parkeernormen maar dit leidt naar mening van De Baan Verkeersadvies tot willekeur tussen beoordeling van projecten. De parkeereis is volgens de prijsklassen-methodiek 13 parkeerplaatsen en volgens de nota parkeernormen 14 parkeerplaatsen.
Gestart wordt met het vaststellen van de parkeerbehoefte van de nieuwe ontwikkeling (acht woningen) ten opzichte van de oude situatie (feest locatie waarbij bezoekers per touringcar worden gebracht en opgehaald óf parkeren op een groot parkeerterrein 250 meter 'verderop'). Punt van discussie is de toe te passen parkeernormen: op basis van de vigerende Parkeernormen of op basis van prijsklassen. De gemeente is akkoord met afwijking van de eigen nota parkeernormen maar dit leidt naar mening van De Baan Verkeersadvies tot willekeur tussen beoordeling van projecten. De parkeereis is volgens de prijsklassen-methodiek 13 parkeerplaatsen en volgens de nota parkeernormen 14 parkeerplaatsen.
Door De Baan Verkeersadvies zijn in samenwerking met de bewoonsters extra parkeertellingen uitgevoerd op zes momenten. Op basis hiervan wordt geconcludeerd dat in de huidige situatie (net) voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn om de parkeerbehoefte te faciliteren. In de toekomstige situatie zal, vanwege de extra parkeervraag op de werkdagavonden (maandag t/m vrijdag) en op de zaterdagavond de bezettingsgraad boven de 85% uitkomt indien op straat acht extra parkeerplaatsen zouden worden aangeduid (wat voor de verkeersveiligheid niet gewenst is). Op basis van de tellingen van De Baan Verkeersadvies geldt dit minimaal voor de zaterdagavond waarbij het aantal auto’s zelfs boven de parkeercapaciteit (van dan 38) uitkomt en men wordt verplicht om foutief te parkeren.
|
De door gemeente voorgestelde realisatie van acht parkeerplaatsen op de straat is getoetst op effecten voor de verkeersveiligheid. Daarbij is het uitzicht vanuit een parkeerhof en uitrit van belang: kan men de weg nog overzien? Onderstaande figuren geven daarvan het toetsresultaat: geen uitzicht.
Commissie Hoorzitting Meierijstad
Op 8 maart 2023 wordt deelgenomen aan de hoorzitting van de Commissie Hoorzitting Meierijstad. Daarbij wordt de opgestelde notitie toegelicht en vragen beantwoord. Ook de gemeente en het onderzoeksbureau Exante wordt gehoord. De uitspraak is teleurstellend: de Commissie oordeelt dat de gemeente juist heeft gehandeld door de omgevingsvergunning te verlenen. De opgestelde second opinion lijkt eenvoudig terzijde te zijn geschoven; er wordt in het advies van de Commissie niet aan gerefereerd noch op ingegaan.
Op 8 maart 2023 wordt deelgenomen aan de hoorzitting van de Commissie Hoorzitting Meierijstad. Daarbij wordt de opgestelde notitie toegelicht en vragen beantwoord. Ook de gemeente en het onderzoeksbureau Exante wordt gehoord. De uitspraak is teleurstellend: de Commissie oordeelt dat de gemeente juist heeft gehandeld door de omgevingsvergunning te verlenen. De opgestelde second opinion lijkt eenvoudig terzijde te zijn geschoven; er wordt in het advies van de Commissie niet aan gerefereerd noch op ingegaan.