Onttrekking wegen Kootwijkerbroek
De gemeente Barneveld heeft het voornemen om een viertal wegen in het buitengebied bij Kootwijkerbroek af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Het gaat om twee wegen die geheel onttrokken moeten worden aan de openbaarheid en worden opgebroken:
A. Oude Garderenseweg tussen de Kamperweg en de Essenerweg (lengte ± 55 meter); B. Velkemeensedijk zuidelijk van de Garderbroekerweg over een lengte van ± 135 meter. Twee wegvakken moeten worden omgevormd tot fietspad: C. Oude Garderenseweg noordelijk van de Kamperweg over een lengte van ± 210 meter; D. Hazendonkweg tussen het kruispunt met Oude Essenerweg en Hazendonkweg 1 (lengte 150 meter). Gemeente Barneveld vraagt De Baan Verkeersadvies een beoordeling te doen waarbij wordt of deze vier maatregelen nuttig zijn en of de verkeerscirculatie en verkeersveiligheid niet nadelig beïnvloed worden. |
Opdrachtgever: Gemeente Barneveld
Datum: 24 mei 2023 |
Second Opinion
Gestart wordt met een schouwing ter plaatse en het vaststellen van de verkeersintensiteiten en geregistreerde ongevallen.
De beoordeling van de vier wegen wordt in de Second Opinion per stuk behandeld.
vragen worden in een notitie beschreven en beantwoord. Voor de twee te onttrekken wegen (A en B) wordt geconcludeerd dat dit zonder problemen kan. De twee wegen hebben geen functie voor het verkeer.
De twee om te vormen wegen tot fietspad geeft wel consequenties voor het huidige verkeer.
a. De verkeersstromen zullen wijzigen waardoor andere routes iets zwaarder belast worden, maar deze wegen kunnen dit extra verkeer wel verwerken. Op deze andere routes wordt het drukker waardoor de fietsers die hier rijden met meer gemotoriseerd verkeer te maken krijgen (extra riscio's).
b. De rijsnelheden kunnen een knelpunt vormen op de kruispunten waar verkeer een andere route moeten kiezen. Er zijn geen geen fysieke snelheidsremmers terwijl de V85 op het kruispunt op 67 km/uur ligt.
De notitie geeft voor elk van deze twee wegen aanbevelingen om het veiliger te maken door fysoieke snelheidsremmers op de routes te realiseren.
Gestart wordt met een schouwing ter plaatse en het vaststellen van de verkeersintensiteiten en geregistreerde ongevallen.
De beoordeling van de vier wegen wordt in de Second Opinion per stuk behandeld.
vragen worden in een notitie beschreven en beantwoord. Voor de twee te onttrekken wegen (A en B) wordt geconcludeerd dat dit zonder problemen kan. De twee wegen hebben geen functie voor het verkeer.
De twee om te vormen wegen tot fietspad geeft wel consequenties voor het huidige verkeer.
a. De verkeersstromen zullen wijzigen waardoor andere routes iets zwaarder belast worden, maar deze wegen kunnen dit extra verkeer wel verwerken. Op deze andere routes wordt het drukker waardoor de fietsers die hier rijden met meer gemotoriseerd verkeer te maken krijgen (extra riscio's).
b. De rijsnelheden kunnen een knelpunt vormen op de kruispunten waar verkeer een andere route moeten kiezen. Er zijn geen geen fysieke snelheidsremmers terwijl de V85 op het kruispunt op 67 km/uur ligt.
De notitie geeft voor elk van deze twee wegen aanbevelingen om het veiliger te maken door fysoieke snelheidsremmers op de routes te realiseren.