Verkeersveiligheid Oosterkade te Groningen na komst Pannenkoekenboot
De gemeente Groningen heeft een omgevingsvergunning Horeca Oosterhaven Groningen afgegeven ten behoeve van een “drijvend bouwwerk”, i.c. een pannenkoekenschip van 51,5 meter lang en 6,5 meter breed. Totaal is het brutovloer-oppervlakte 510m2 en kunnen er 235 á 240 gasten tegelijk verblijven (67 op het dek en 175 binnen).
Het pannenkoekenschip komt net ten westen van de Oosterhavenbrug te liggen en zal rond 80.000 gasten per jaar trekken. De Oosterhaven zelf is onderdeel van de doorfietsroute Groningen – Ten Boer en wordt veelvuldig gebruikt door hardlopers die een rondje rennen. Verder zijn in de directe omgeving bedrijven gevestigd die met vrachtwagens bevoorraad worden en die weer vertrekken via de Oosterhavenstraat. |
Opdrachtgever: VVE Harbourhouse
Datum: 18 april 2023 + 13 sept. 2023 |
De bewoners aan de Oosterhaven, verenigt in de VVE, voorzien door de extra drukte, extra zoekverkeer en nieuwe voetgangersstromen over het plein, verkeersveiligheidsknelpunten ontstaan. Temeer ook omdat er weinig vrije plekken zijn om de parkeervraag voor fietsen in de openbare ruimte op te lossen. De gemeente vertrouwd op de adviezen die zij hierover kregen van een gerenommeerd adviesbureau.
De bewoners vragen aan De Baan Verkeersadvies de situatie te beoordelen aan de hand van vier vragen:
De bewoners vragen aan De Baan Verkeersadvies de situatie te beoordelen aan de hand van vier vragen:
- Is het aantal fietsparkeerplaatsen zoals door het adviesbureau is berekend voldoende als hier ook bakfietsen, fietsen met kinderzitjes en kratten voorop moeten worden gestald?
- Hoe wordt de looproute beoordeeld tussen de beoogde locaties van de fietsenstalling naar het pannenkoekenschip en andere bestemmingen? Is deze looproute voldoende verkeersveilig en belemmeren de beoogde locaties van de fietsenstalling geen looproutes naar andere bestemmingen?
- Hoe worden de diverse looproutes beoordeeld naar het pannenkoekenschip beoordeeld?
- Hoe wordt de fysieke toegankelijkheid voor ouderen (met rollator), mindervaliden, blinden en slechtzienden beoordeeld als de huidige bestrating gehandhaafd blijft?
Second Opinion
De vragen worden in een notitie beschreven en beantwoord.
De conclusie is dat de beoogde locaties voor de fietsen van bezoekers van de pannenkoekenboot te klein zijn. De projectie van de fietsen geeft blokkades van de looproutes waardoor passerende voetgangers via de straat moeten lopen. De oplossing is niet veilig voor voetgangers. Afwijkende maten (bakfietsen, met manden en kinderzitjes) worden qua ruimtegebruik niet meegerekend, maar dergelijke fietsen beïnvloedden wel het aantal dat daadwerkelijk gestald kan worden.
De vragen worden in een notitie beschreven en beantwoord.
De conclusie is dat de beoogde locaties voor de fietsen van bezoekers van de pannenkoekenboot te klein zijn. De projectie van de fietsen geeft blokkades van de looproutes waardoor passerende voetgangers via de straat moeten lopen. De oplossing is niet veilig voor voetgangers. Afwijkende maten (bakfietsen, met manden en kinderzitjes) worden qua ruimtegebruik niet meegerekend, maar dergelijke fietsen beïnvloedden wel het aantal dat daadwerkelijk gestald kan worden.
De tweede vraag betreft de looproutes. Het aantal gasten per jaar dat per fiets komt is 15%; dat betekent dat er per jaar 12.000 gasten per fiets komen en naar de pannenkoekenboot lopen: 45 á 65 meter heen én terug lopen via de straat of via de kinderkopjes langs de waterkant/ kade óf eerst langs de gevels van de woningen en dan halverwege tussen de schuin geparkeerde auto’s door over te steken. Zij ontmoeten op de straat (vracht)auto’s, (brom)fietsers, scooters en hardlopers. Alhoewel de Oosterkade in een 30-zone ligt is niet altijd te zeggen of de weggebruikers zich ook aan deze maximumsnelheid houden.
|
De fysieke toegankelijkheid voor ouderen (met rollator), mindervaliden, blinden en slechtzienden is niet goed als de de huidige situatie en bestrating gehandhaafd blijft. Uiteraard zijn op het pannenkoekenschip zelf trappen naar de verschillende dekken waarop het voor ouderen en mindervaliden sowieso moeilijk(er) is om er te komen. Door de slechte toegankelijkheid wordt deze doelgroep in belangrijke mate uitgesloten.
Reactie op Second Opinion
De gemeente heeft hun adviesbureau gevraagd op de second opinion te reageren. Die reactie ademde "een goedpraten van mogelijke risico's". Vanuit de VVE is gevraagd om die reactie te beoordeling in een tweede notitie. Met betere visualisaties is daarin het probleem van het fiets-parkeren verduidelijkt (zie hiernaast). |
|
De veronderstelling van het adviesbureau dat de komst van het pannenkoekenschip niet tot verkeersveiligheidsproblemen zal leiden wordt niet door De Baan Verkeersadvies onderschreven:
- de doorfietsroute Groningen – Ten Boer loopt via de Oosterkade en zal meer fietsers genereren;
- hardlopers op het ‘Damsterpad’ rennen via de Oosterkade;
- de bouw van 3300 woningen in 2028 aan de oostzijde van de Oosterhavenbrug geeft meer fietsers en wandelaars via de Oosterkade naar de binnenstad;
- het pannenkoekenschip trekt 80.000 bezoekers per jaar (= ± 300 per dag x twee ‘loopritten’)
- de huidige parkeerplaatsen worden volbezet met zoekverkeer naar de ‘laatste’ parkeerplaats;
- het aantal auto’s dat op de Oosterkade wil parkeren stijgen.