Verkeersveiligheidsinspectie (VVI)
Afrit N300 - Gravenweg te Eygelshoven (Kerkrade)
De aansluiting van de Gravenweg op de N300 in Eygelshoven (gemeente Kerkrade) is een half klaverblad met aan de oostzijde van de aansluiting een voorrangskruispunt. De N300 is een regionale stroomweg en maakt onderdeel uit van de Buitenring Parkstad Limburg. De Gravenweg is een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom.
Gemeente Kerkrade heeft de Gravenweg eind 2018 gereconstrueerd en beide rijbanen verder uit elkaar gelegd. De twee rijbanen liggen ter hoogte van het kruispunt nu ongeveer 12 meter uit elkaar. Op de afrit is een (extra) rechtsafvak gerealiseerd. Provincie Limburg, gemeente Kerkrade en de Politie Limburg constateerden dat, sinds de aanpassingen van de Gravenweg en de afrit, opvallend veel ongevallen op het kruispunt plaatsvonden. In nog geen jaar tijd gebeurden 15 ongevallen, waarvan twee met slachtoffers. Voor Provincie Limburg is dit aanleiding om een verkeersveiligheidsinspectie (VVI) te laten uitvoeren door De Baan Verkeersadvies. De VVI moet leiden tot uitsluitsel over de ongevalsoorzaken op basis waarvan de beide wegbeheerders maatregelen kunnen treffen. Aanpak Verkeersveiligheidsinspectie Naast een schouwing op het kruispunt tijdens licht en duister zijn alle denkbare ritten via het kruispunt gemaakt met video opnamen en foto's. Tot slot zijn de ongevallen bekeken en is de veiligheidssituatie nader geanalyseerd zodat maatregelen voorgesteld konden worden. Voor de veiligheidsanalyse is gebruik gemaakt van de VOA Risicomethodiek uit het Kader Verkeersveiligheid 2017. |
Definitief verkeersveiligheidsinspectie:
Een verkeersveiligheidsinspectie is een opname ter plekke van bestaande wegen of een deel van een bestaande weg met als doel het identificeren van gevaarlijke omstandigheden, fouten, tekortkomingen die kunnen leiden tot ernstige ongevallen (PIARC, World Road Association).
Een verkeersveiligheidsinspectie is een opname ter plekke van bestaande wegen of een deel van een bestaande weg met als doel het identificeren van gevaarlijke omstandigheden, fouten, tekortkomingen die kunnen leiden tot ernstige ongevallen (PIARC, World Road Association).
Aanbevelingen
Op basis van de schouwing, ongevallen en de veiligheidsanalyse zijn mogelijke maatregelen gepresenteerd die vervolgens zijn opgenomen in drie maatregelenpakketten: 1. Optimaliseren kruispunt (bebording, markering, etc.) 2. Kruispunt verkleinen (rijbanen verleggen) 3. Andere kruispuntvorm (rotonde, voorrangspleing of verkeerslichten plaatsen). |
Hierbij wordt vanuit verkeersveiligheidsprincipes, het weggedrag gerelateerd aan de aanwezige weginfrastructuur. Daarbij wordt nagegaan of het ontwerp voldoet aan het verwachtingspatroon van weggebruikers, of zij het kruispunt waarnemen en begrijpen en of zij binnen de beschikbare tijd en ruimte het gewenste of noodzakelijke gedrag kunnen uitvoeren en hun weggedrag daarvoor willen aanpassen.
Project: Verkeersveiligheidsinspectie kruispunt N300 - Gravenweg te Eygelshoven (Kerkrade)
Uitvoering: november 2019
Opdrachtgever: Provincie Limburg
Uitvoering in samenwerking met Betty van de Wetering (Betty's Travels)
Uitvoering: november 2019
Opdrachtgever: Provincie Limburg
Uitvoering in samenwerking met Betty van de Wetering (Betty's Travels)